Direktlänk till inlägg 28 augusti 2020

JEREMIA BOK. 45:1-5. ETT BUDSKAP TILL BARUK.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 augusti 2020 19:07

JEREMIA BOK. 45:1-5.

 

ETT BUDSKAP TILL BARUK.

 

Jeremia bok. 45:1.

 

1.  #Detta är vad profeten Jeremia talade till

Baruk, Nerias son, han som på Jeremias diktamen

    skrev ner hans ord i en bokrulle under judakungen

Jojakims, Josias, sons, fjärdes regeringsår#.

 

Jeremia bok. 45:2.

 

2.  #Jeremia sade:

"Så säger Herren, Israels Gud, om dig, Baruk:#.

 

Herren, Israels Guds budskap till Baruk:

     genom Jeremias profetord.

 

Jeremia bok. 45:3.

 

3.  #Du säger: "Ve mig, Herren lägger ny smärta

till min plåga!

       Jag är matt av mitt suckande, jag finner 

ingen ro"#.

 

Du Baruk, säger om dig själv:

         Olycka drabbar mitt liv: 

Ditt folk Israels gudlöshet blivit för mig en plåga.

       Deras fortsatta avguderi ger mig ytterligare

andlig smärta.

       Finner ingen inre hjärtero.  

 

Jeremia bok. 45:4.

 

4.  #Ge honom detta svar:

Så säger Herren:

      Vad jag har byggt upp bryter jag ner, och vad jag har planterat rycker jag upp.

     Detta gäller hela jorden#.

 

Låt mitt budskap få höras av Baruk:

    Min vrede mot mitt folk:

Visar sig i det jag själv byggt upp för dem:

       ödelägger jag.

Vad som i min godhet planterat för dem:

        tillintetgör jag.  

 

Jeremia bok. 45:5.

 

5.  #Begär du något stort för egen räkning?

Gör inte det!

     Jag låter olycka drabba allt levande, 

säger Herren.

     Men jag skall låta dig komma undan med 

livet, vart du än beger dig"#. 

 

Tillåter det ske för deras o-hörsamhet mot mig:

     min vredes olycka drabba allt levande.

Jag ska beskydda ditt liv: vad du än har din

     boplats.  

 

    

          

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards