Direktlänk till inlägg 19 april 2020

JEREMIA BOK. 24.1-10. DE TVÅ FIKONKORGARNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 april 2020 16:22

JEREMIA BOK. 24:1-10.

 

DE TVÅ FIKONKORGARNA.

 

Jeremia bok. 24:1.

 

1.  #Herren lät mig se denna syn:

två korgar med fikon stod framför Herrens tempel.

      Detta hände efter det att den babyloniske

kungen Nebukadnessar hade depoterat Jekonja,

       Jojakims son, kungen av Juda, tillsammans

med Judas stormän, hantverkarna

      och smederna och fört bort dem från

Jerusalem till Babylonien#.

 

Synen en Berättelsen om:

     två synliga korgar med fikon.

Vilka stod framför Herrens tempel.

       Denna syn gavs till mig efter det att den babyloniske kungen Nebukadnessar fört bort

   Jekonja  Judas kung tillsammans med  

landets stormän hantvekare smeder från

      min stad Jerusalem till fångenskapet i

Babylonien.    

 

Jeremia bok. 24:2.

 

2.  #I den ena korgen fanns mycket fina fikon,

lika fina som av den första skörden.

      I den andra korgen fanns det dåliga fikon,

så dålig att de var oätliga#.

 

Ena korgen fanns ätbara fina fikon.

     Likt fina av den första skörden.

I andra korgen fanns o-ätliga fikon.

        

Jeremia bok. 24:3.

 

3.  #Herren frågade mig:

"Var ser du, Jeremia?

       Jag svarade: "Fikon.

De goda fikonen är mycket goda och de dåliga

     är mycket dåliga, så dåliga att de är oätliga"#.

 

När jag sett korgarna frågade Herren mig:

     Var ser de, Jeremia?

Svarade honom:  Fikon.

          De goda fikonen ätbara.

De dåliga fikonen o-ätliga.

  

Jeremia bok. 24:4.

 

4.  #Då kom Herrens ord till mig:#.

 

Jeremia bok. 24:5.

 

5.  #Så säger Herren Gud, Israels Gud:

Liksom jag ser på dessa fikon ser jag med välvilja

      på dem som förts bort från Juda, dem som jag

förvisat härifrån till Kaldeen#.

 

Herrens ord säger:

     Jag ser på dessa fikon med välvilja.

Dessa fikon blir för mig Juda folket:

       dem som jag själv förvisat från min stad 

till Kaldeernas land.

 

Jeremia bok. 24:6.

 

6.  #Jag skall vaka över dem med välvilja och föra

dem tillbaka till detta land.

      Jag skall bygga upp dem, inte bryta ner.

Jag skall plantera dem inte rycka upp dem#.

 

Skall med vakande välvilliga ögon över dem.

      Återigen för dem till detta land.

Upprätta dem inte bryta ner.

      Göra dem fruktsamma beskydda dem.

 

Jeremia bok. 24:7.

 

7.  #Jag skall ge dem förmågan att lära känna mig

och förstå att jag är Herren.

       De skall vara mitt folk och jag skall vara deras

Gud, när de återvänder till mig av hela sitt hjärta#.

 

Ger dem förmågan lära känna mig.

       Låta sig förstå att jag är Herren, deras Gud.

 

Jeremia bok. 24:8.

 

8.  #Men som de dåliga fikon, de som är så dåliga

att de är oätliga ----- så säger Herren ----- skall jag

      behandla Sidkia, kungen av Juda, och hans

stormän och dem av Jerusalems invånare som

    överlevt, vare sig de är kvar här i landet

eller bor i Egypten#.

 

De dåliga fikonen o-ätbara fikon.

       En bild på Juda kung Sidkia: vilket ska

visa hur jag ska behandla honom.

     Hans stormän Jerusalems överlevande invånare.

Behandla dem likt o-ätbara fikon: förkasta dem.

 

Jeremia bok. 24:9.

 

9.  #Jag skall göra dem till en skräckbild för

alla riken på jorden, till en skam och en visa,

     till hån och förbannelse på alla de platser dit

jag fördriver dem#.

 

Skall göra dem till en skräckbild inför alla

     riken på jorden.

Bli till bitter skam hånfulla visor.

     Vara till förbannelse på alla de platser de blir

fördrivna till.

 

Jeremia bok. 24:10.

 

10.  #Jag skall sända svärd och svält och pest

mot dem tills de uplånats från den mark jag gav

    åt dem och åt deras fäder#. 

 

Skall sända vassa svärd svälten och låta

     pesten få drabba dem.'

Till de helt utplånas på den mark jag som gåva

     gav åt dem och deras fäder.

 

 

      

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards