Direktlänk till inlägg 19 april 2020

JEREMIA BOK. 22:1-9. HERRENS VARNINGAR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 april 2020 16:22

JEREMIA BOK. 22:1-9.

 

HERRENS VARNINGAR.

 

Jeremia bok. 22:1.

 

1.  #Så sade Herren:

Gå bort till judakungens palats och tala där

     dessa ord#.

 

Herrens varningsord:

      Besök judakungens palats

tala frimodigt dessa ord. 

 

Jeremia bok. 22:2.

 

2.  #Hör Herrens ord, du Judas konung, som sitter

på Davids tron, du och ditt hov och ditt folk,

      de som går in genom dessa portar#.

 

Du, Judas konung lyssna villigt på Herrens

     sanna ord.

Du konung som sitter på Davids tron.

        Du konung ditt hov ditt folk: Juda folk

de som går in genom dessa portar.

 

Jeremia bok. 22:3.

 

3.  #Så säger Herren:

Handla rättvist och rättfärdighet och rädda den

      utplundrade ur förtryckarens våld.

Kränk inte invandraren, den faderlöse

     och änkan, bruka inte våld mot dem.

Låt inte oskyldigt blod flyta på denna plats!#.

 

Herren talar till er:

       Handla rättvist rättfärdigt i vad ni gör 

i ord och handling.

       Var stadens räddare ur förtryckarens våld.

Var invandrarens försvarare.

       Den faderlöses och änskans beskyddare:

låt dem inte bli våldets offer.

       Tillåt inte o-skyldigt blod flyta på

denna plats.

 

Jeremia bok. 22:4.

 

4.  #Om ni rättar er efter denna befallning skall

kungar som sitter på Davids tron och som

    har hästar och vagnar färdas genom portarna

till detta palats, följda av sitt hov och sitt folk#.

 

Lyssnar ni på min befallning:

      Skall kungar som sitter på Davids tron:

Som äger hästar vagnar färdas genom 

     detta palats portar.

 

Jeremia bok. 22:5.

 

5.  #Men om ni inte lyder dessa befallningar,

så svär jag vid mig själv, säger Herren, att denna

     plats skall läggas i ruiner#.

 

Lyssna ni på era hårda hjärtan föraktar dessa

     mina befallningar:

Inför mig själv svär jag evig ed, säger Herren:

      denna plats skall ödeläggas i ruiner. 

 

Jeremia bok. 22:6.

 

6.  #Ty så säger Herren om judakungens palats:

Du är för mig som Gilead, som berget Libanons

      krön, men jag skall göra till en ödemark,

till städer där ingen bor#.

 

Herrens befallande ord till judakungens palats.

         För mig du liknar Gilead.

Likt Libanons krön.

        Är ni o-lydiga mot mina ord:

Ska jag göra denna plats till en ödemark

      Till ödelagda städer där ingen vill bo.

 

Jeremia bok. 22:7.

 

7.  #Jag inviger män till att förhärja dig med

sina yxor. 

     De skall hugga ner dina yppersta cedrar

och kasta dem i elden#.

 

Givet mitt förtroende till stridslystna män

     plundra dig med sina vassa stridsyxor.

Brutalt hugga ner dina välväxta cedrar kasta dem

     i en förtärande eld.

 

Jeremia bok. 22:8.

 

8.  #Folk från många länder skall ha sin väg förbi 

denna stad, och när de undrar varför Herren

      handlat så mot denna stora stad#.

 

Främmande folk från många länder skall passera

     denna ödelagda stad.

 

Jeremia bok. 22:9.

 

9.  #Skall svaret bli:

Därför att folket övergav förbundet med

     Herren, sin Gud, och föll ner för andra gudar

och dyrkade dem#.   

 

Deras förundran över stadens ödeläggelse:

     skall få sitt svar.

Detta folk övergav sitt förbund med Herren, sin Gud.

         I sin trolöshet tillbad andra gudar

i sina hjärtan dyrkade dem.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards