Direktlänk till inlägg 15 mars 2020

JEREMIA BOK. 7:1-15. JEREMIAS TEMPELPREDIKAN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 mars 2020 10:05

JEREMIA BOK. 7:1-34.

 

JEREMIAS TEMPELPREDIKAN.

 

Jeremia bok. 7:1.

 

1.  #Detta ord kom till Jeremia från Herren:#.

 

Herrens ord kom till profeten Jeremia.

 

Jeremia bok. 7:2.

 

2.  #Ställ dig i porten till Herrens hus.

Där skall de ropa ut detta budskap:

      Hör Herrens ord alla från Juda som går in

genom dessa portar för att tillbe Herren!#.

 

Ställ dig i porten till Herrens hus.

          I porten skall de frimodigt ropa ut  

Herrens budskap.

      Lyssna ödmjukt till Herrens ord alla från Juda.

Som villigt går in genom dessa portar

    i tillbedjan inför Herren.   

 

Jeremia bok. 7:3.

 

3.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Ändra era liv och era gärningar, så skall jag bo

     bland er på denna plats#.

 

Herren säger i sitt budskap:

        Förändra era liv: gör och bättring från

era onda gärningar.

     Gör ni det: Vill jag med min rättfärdighet

bo bland er.

 

Jeremia bok. 7:4.

 

4.  #Lita inte på lögner som

"Här är Herrens tempel, Herrens tempel,

      Herrens tempel#.

 

Tillåt inte lögner få härskar i era liv.

      Här i Herrens tempel kan inte lögner få råda.

I Herrens tempel råder sanningen. 

 

Jeremia bok. 7:5.

 

5.  #Men om ni verkligen ändrar era liv och era

gärningar, om ni handlar rätt mot varandra#.

 

Omvänder ni er från ert syndiga liv och era

     o-rättvisa gärningar.

Istället låter rättvisan få råda bland er.

 

Jeremia bok. 7:6.

 

6.  #Om ni inte förtrycker invandraren, den faderlöse

och änkan, inte låter oskyldigt blod flyta på

      denna plats och inte skadar er själva genom

att följa andra gudar#.

 

Visa er omsorg barmhärighet mot den förtryckte

    in-vandraren.

Den faderlöse änkan i sina sorgliga uppgivna liv.

      Tillåter inte o-skyldigt blod få flyta på denna

plats.

     Till-be inte falska hjälplösa avgudar:

vilka blir er till skada.

        

Jeremia bok. 7:7.

 

7.  #Då skall jag bo bland er på denna plats,

i det land som jag gav åt era fäder från urminnes

     tid och för all framtid#.

 

Lyder ni mina förmaningar:

    Ska jag ha min bo-plats bland er på denna plats.

Detta löftesland som jag gav åt era fäder.

 

Jeremia bok. 7:8.

 

8.  #Men ni litar på lögner som inte är till hjälp#.

 

Istället för lyssna på mina sanna ord:

   valde ni lyssna på lögnaktiga ord.

Lögnen förvirrar  vilseleder era hjärtan från mig.

      

Jeremia bok. 7:9.

 

9.  #Tror ni att ni kan stjäla och dräpa och begå

äktenskapsbrott och svära falskt och tända 

    offereld åt Baal och följa andra gudar som

ni inte känner#.

 

Ni, lögnens barn:

      Tror ni kan stjäla och dräpa era med-människor

utgjuta o-skyldigt blod: likt Abels o-skyldiga blod

    blev utgjutet på jorden.

Ni tillåter inte sanningen få råda över era liv.

      Begår äktenskaps-brott vilket jag förbjuder 

i min skrivna lag.
     Svär falskt med era läppar vilka o-renar er.

Tänder o-tillåten offereld åt Baal.

     Följer dem i tillbedjan: för er o-kända gudar.

 

Jeremia bok. 7:10.

 

10.  #Och sedan träda fram inför mig i detta hus,

som mitt namn är utropat över, och säger

      "Vi är räddade", och sedan fortsätta med

alla dessa vidrigheter?#.

 

Ni, gjort det: träder i ert syndiga liv: 

    in i mitt heliga tempel:

Mitt ord säger: man kan inte tjäna två herrar

    antingen tjänar man i avgudadyrkan eller

i sann tillbedjan söker Herrens tempel.

    Ni säger i er falskhet:

Vi är räddade: fortsätter i ert övermod med

      alla den här fåfängliga tillbedjan!

 

Jeremia bok. 7:11.

 

11.  #Detta hus, som mitt namn är uropat över,

tar ni det för ett rövarnäste?

       Det är det också i mina ögon, säger Herren#. 

 

Detta hus mitt heliga tempel:

     Mitt heliga namn blivit uppropat över.

Tillåter ni ert lögnaktiga hjärta göra det till

    ett rövar-näste?

Vad har min helighet med ett rövarnäste att göra?

       

Jeremia bok. 7:12.

 

12.  #Gå till min helgedom i Shilo, där jag förr

lät mitt namn bo, och se vad jag gjorde med den

      på grund av mitt folk Israels ondska#.

 

Sök min helgedom i Shilo.

      Där mitt namn förr hade sin bo-plats.

Se hur jag gör tillintet-gjorde Shilo på grund av

     mitt folk Israels ondska.

 

Jeremia bok. 7:13.

 

13.  #Och nu har ni gjort allt detta, säger Herren.

Gång på gång har jag talat till er, men ni har

    inte lyssnat, jag har ropat på er, men ni

har inte svarat#.

 

Ni har levt i era onda gärningar, säger Herren.

     Aldrig upphört i min faders-kärlek mot er

förmanat er: ni aldrig valt lyssna på mina ord.

        Jag alltid ropat på er omvända er från era

styggliga gärningar: varit ett hårdnackat folk.

 

Jeremia bok. 7:14.

 

14.  #Detta hus, som mitt namn är utropat över

och som ni förlitar er på, och denna plats, som jag

      gett åt er och era fäder, skall jag därför behandla så som  jag behandlade Shilo#.

 

Detta hus min tempel-byggnad:

     mitt heliga eviga namn är utropat över.

Till vilket namn: ni förlitar er på.

       Denna utvalda plats vilken jag själv givit

till era fäder.

      Den skall fördärvas precis som jag gjorde

med Shilo.

 

Jeremia bok. 7:15.

 

15.  #Jag skall kasta er bort ur min åsyn så som

jag kastade bort alla era bröder, hela

     Efraims släkte#. 

 

Jag: Skall förkasta er mitt folk från min heliga åsyn.

    Likt jag övergav alla era bröder,

hela Efraims släkte.

      

 

 

       

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards