Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

PSALTAREN: PSALM 2:1-12. GUDS SON OCH H ANS MOTSTÅNDARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

PSALTAREN.  PSALM.  2:1-12.

 

GUDS SON OCH HANS MOTSTÅNDARE.

 

GUDS UTVALDE KONUNG.

 

Psalm. 2:1.

 

1.  #Varför är folken i uppror, varför detta

gagnlösa mummel?#.

 

Varför lever folket i hårdnackad upproriskhet?

        Varför låter sig styras av meninglösa ord?

 

Psalm. 2:2.

 

2.  #Jordens kungar reser sig och furstarna

gaddar sig samman mot Herren och hans smorde#. 

 

Jordens härskande kungar i sitt högmod reser

   sig upp mot Herren.

Världens furstar sammansvärjer sig mot Herren

    och hans smorde. 

 

Psalm. 2:3.

 

3.  #Vi sliter sönder deras band och kastar av oss

deras bojor!#.

 

I sin allmakt, sliter sönder sina motståndares band.

         Kastar av dessa världsliga härskares bojor

från oss.

 

Psalm. 2:4.

 

4.  #Hans tronar i himlen ler, Herren ser på dem

med löje#.

 

Han sitter på sin majestätiska tron i himlen ler.

      Ler åt sina motståndares dårskap

med ett leende.

 

Psalm. 2:5.

 

5.  #Nu talar han till dem i vrede, han skrämmer

dem i sin harm#.

 

Talar till furstarna jordens kungar:

          I sina heliga vrede, gör dem skräckslagna.

 

Psalm. 2:6.

 

6.  #Jag har invigt min konung på Sion, mitt

heliga berg#.

 

Jag själv har insatt min utvalde konung på Sion.

      Sion: mitt heliga berg helgat till min ära.

 

Psalm. 2:7.

 

7.  #Jag vill berätta vad Herren bestämt.

Han sade till mig: "Du är min son,

     jag har fött dig i dag#.

 

Jag vill berätta Herrens  eviga rådslut.

      Sade till mig: Du är min enfödde Son.

Idag har jag fött dig.   

 

Psalm. 2:8.

 

8.  #Be mig, så ger jag dig folken som arv och hela

jorden som egendom#.

 

Bed till mig; jag ger dig folken som arv.

 Låter hela jorden dig  till egendom.       

 

Psalm. 2:9.

 

9.  #Du skall krossa dem med en spira av järn,

slå sönder dem som lerkärl#.

 

Be till mig: du får min allmakt kraft krossa dem

   likt en spira av järnets fasthet.

 

Psalm. 2:10.

 

10.  #Konungar, besinna er, ta varning, ni

jordens härskare#.

'

Ni jordens konungar; rannsaka era hjärtan,

      lyssna på mina varnings-ord.

Ni jordens alla härskare.

 

Psalm. 2:11.

 

11.  #Tjäna Herren i fruktan, hylla honom i bävan!#.

 

Ni jordens konungar  jordens härskare:

     Låt era hjärtan tjäna Herren i gudsfruktan.

Tillbe hylla honom som evig konung.

 

Psalm. 2:12.

 

12.  #Annars vredgas han och ni går under,

ty hans vrede kan lätt blossa upp.

    Lyckliga de som flyr till honom#.

 

Lever ni i o-lydnad, visar han sig i sin heliga 

     vrede mot er gensträvighet.

I vilket ni går till livets fördärv och undergång.

        Hans vrede liknar vid brinnande eld.

Välsgnade de som i trohet flyr  till hans eviga

     trygghet.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards