Direktlänk till inlägg 9 april 2019

JOBS SVAR PÅ SOFARS ANDRA TAL. JOBS BOK. 21:1-34.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

JOBS SVAR PÅ SOFARS ANDRA TAL.

 

JOBS BOK. 21:1-34.

 

Jobs bok. 21:1.

 

1.  #Job sade:#.

 

Jobs bok. 21:2.

 

2.  #Lyssna nu på vad jag säger, unna mig 

den trösten#.

 

Var ödmjuka, lyssna på vad mina ord säger er.

       Var mig till tröst,  iställe för sorg.

 

Jobs bok. 21:3.

 

3.  #Ha tålamod medan jag talar, när jag slutat

kan ni håna mig igen#.

 

Visa tålamod mot mig när jag talar.

      Vill ni efter mina ord, kan ni vara hånfulla.

 

Jobs bok. 21:4.

 

4.  #Men jag riktar inte min klagan mot människor,

nog har jag skäl att vara otålig#.

 

Riktar inte mitt klagande mot människor

     Mitt lidande påverkar min o-tålighet.

 

Jobs bok. 21:5.

 

5.  #Se på mig, ni kommer att förfäras och lägga handen för munnen#.

 

Se, på min kroppliga hud visar sin ryggrads-knotor.

     Ni blir skräckslagna, var tysta.

 

Jobs bok. 21:6.

 

6.  #Jag blir rädd när jag tänker på detta, jag skakar i hela kroppen#.

 

Känner rädslan i min tanke  på det.

       Hela min kropp lever i fasa och skräck.

 

Jobs bok. 21:7.

 

7.  #Varför får de onda leva?

Med åldern blir de bara mäktigare#.

 

Ifrågasätter de ondsintas liv.

        Deras ålder ger dem makt.

 

Jobs bok. 21:8.

 

8.  #Deras barn lever trygga hos dem, de får se

sina efterkommande växa upp#.

 

Deras barn lever trygga livet i deras mäktighet.

    Få följa deras avkomma under uppväxt-tiden.  

 

Jobs bok. 21:9.

 

9.  #I deras hus har man ingenting att frukta,

Guds gissel träffar inte dem#.

 

Deras husfolk, lever utan rädsla.

     Guds gissel-straff undkommer de.

 

Jobs bok. 21:10.

 

10.  #Deras tjurar betäcker lyckosamt, och korna

kalvar i rättan tid#.

 

Deras rikliga boskap, kor och kalvar förökar 

    i rätt tid.

Aveltjurarna fuktsamma i avelsen.

 

Jobs bok. 21:11.

 

11.  #Deras barn släpps lösa som lamm på ängen,

ungarna skuttar av glädje#.

 

Barnen lever i frihet, lika lammungar utsläppta på

      blomsterängen.

Njuter av gläjde-fyllda livet.

 

Jobs bok. 21:12.

 

12.  #De sjunger till lyra och tamburin och festar

till flöjters ljud#.

 

Sjunger sig glad till spelande lyra och tamburin.

         Festar till flöjters njutningsbara ljud.

 

Jobs bok. 21:13.

 

13.  #De slutar sina dagar i lycka och stiger

smärtfritt ner i dödsriket#.

 

Få sluta sins livsdagar lyckosamt.

        Fria från smärtsamt lidande ner i döds-riket.

 

Jobs bok. 21:14.

 

14.  #Det är de som säger till Gud:

"Låt oss vara!

     Vi vill inte veta av dina vägar#.

 

Säger till sin skapare, lämna oss ifred.

     Vill inte lära känna vägar.

 

Jobs bok. 21:15.

 

15.  #Vem är den Väldige, varför skulle vi dyrka

     honom?

Vad tjänar vi på att bönfalla honom?#.

 

Ifrågasätter den Väldiges vem  han är.

       Vi väljer dyrka våra egna liv.

Ödmjuka sig inför honom, vad tjänar det till.

 

Jobs bok. 21:16.

 

16.  #De tar ju lyckan i egna händer, de gör upp

planer utan att bry sig om Gud#.

 

Själviskhetens lycka deras herre, planerar sina

       egna liv.

Gud, den allvetande, hans råd behöver inte vi.

       

Jobs bok. 21:17.

 

17.  #Hur ofta slocknar de ondas ljud?

Får de någonsin sitt straff?

      Ofta får de sin del av Guds vredes lag?#.

 

Ondsintas ord, hur ofta dödar de sig själva?

        Bli de straff befriade?

 

Jobs bok. 21:18.

 

18.  #Om de ändå blev som halmstrån för vinden,

agnar som stormen för bort!#.

 

Jobs bön: om deras liv liknade spridda halm-strå

      för vinden.

Agnar som storm-vinden driver bort. 

 

Jobs bok. 21:19.

 

19.  #Kanske sparar Gud olyckan åt hans barn?

Han borde själv få ett straff som känns#.

 

Ifrågasätter Guds handlande, besparas Guds barn

      på barnens olycka.

 

Jobs bok. 21:20.

 

20.  #Uppleva sin egen undergång och dricka

den Väldiges vrede#.

 

I livet få uppleva, livets undergång dricka sig

     druckna av den Väldiges vredes-vin.

 

Jobs bok. 21:21.

 

21.  #Vad rör hans efterlevande honom,

när hans utmätta tid är till ända?#.

 

Hur påverkas Ondsintes efterlevande, när hans

     ut-mätta livstid är till ända? 

 

Jobs bok. 21:22.

 

22.  #Kan någon undervisa Gud, han som är

domare över de höga#.

 

Gud domaren, över de mäktiga.

      Vem kan undervisa honom? 

 

Jobs bok. 21:23.

 

23.  #Den ene dör med sin kraft i behåll,

obekymrad och trygg#.'

 

Den ene dör med full livs-kraft.

      O-bekymrad i livet  i trygga livet. 

 

Jobs bok. 21:24.

 

24.  #Hans pung är stinn av sin mjölk,

hans kropp har saven kvar#.

 

Hans pennigflöde, äger sitt fulla värde.

        Hans kropp fortfarande äger livets energi.

 

Jobs bok. 21:25.

 

25.  #Den andre dör förgrämd, utan att ha smakat

någon lycka#. 

 

Den andre i livet, dör i bitterhet.

       Fick inte smaka livets lycka.

 

Jobs bok. 21:26.

 

26.  #Båda två läggs i mullen och täcks av maskar#.

 

Båda liv, läggs i jordens mylla.

     Övertäckta av levande maskar.

 

Jobs bok. 21:27.

 

27.  #Jag vet vad ni tänker, hur ni tror ni skall 

snärja mig#.

 

Känner till era fördömande tankar.

       Med era lögnaktiga ord vill snärja mitt liv.

 

Jobs bok. 21:28.

 

28.  #Ni säger:

"Var är nu stormännens hus, var är de ondas

boningar?#.

 

Ni säger med era tal:

     Var finns nu stormännens hus?

De ondskefullas boningar?

 

Jobs bok. 21:29.

 

29.  #Fråga bara dem som går vägen förbi och lägg

märke till deras vittnesbörd#.

 

Fråga de som ser det, lyssna på deras vittnesbörd.

 

Jobs bok. 21:30.

 

30.  #På olyckans dag blir den onde skonad,

han räddas på vredens dag#.

 

På olyckans dag blir den ondsinte befriad

   från vredes-domen.

 

Jobs bok. 21:31.

 

31.  #Vem ställer honom till svars för hur han levat,

vem straffar honom för vad han gjort?#.

 

Vem försvarar honom inför straffdomen?

   

Jobs bok. 21:32.

 

32.  #Han blir buren till graven, man håller vakt vid

hans grift#.

 

Blir omsorgsfullt buren till sin grav-plats.

          Bevakar hans grav. 

Jobs bok. 21:33.

 

33.  # Han vilar mjukt i dalens mull.

Alla vill följa i hans spår, otaliga har gått

    före honom#.

 

Har sin viloplats i dalens mjuka mylla.

      Alla villigt vara hans följeslagare.

O-räkneliga skaror gått före honom i vila.

 

Jobs bok. 21:34.

 

34.  #Hur kan ni komma med er tomma tröst?

Era svar skorrar bara falskt#.

 

Hur ni visa sådan falsk frimodighet med era

     tröst tomma ord.

Era stolta svar ärar falskheten.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards