Direktlänk till inlägg 17 juli 2018

FÖRSTA KORINTERBREVET.5:1-13. ETT FALL AV 0TUKT..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 juli 2018 20:51

FÖRSTA KORINTERBREVET. 5:1-13.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:1.

 

1.  #Man säger att det förekommer otukt bland

er, till och med sådan otukt som inte finns 

       ens bland hedningarna, nämligen att någon

lever ihop med sin sin fars hustru#.

 

Har hört det ni lever i o-tukt.

     I värre o-tukt än som utövas bland hedningarna.

Lever ihop med sin fars äktade hustru.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:2.

 

2.  #Men ni sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut dem som gjorts sig skyldig

       till detta#.

 

Ni, stolta; känner ingen ångest och förtvivlan

    över ert sannigslösa levnadssätt.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:3.

 

3.  #Själv har jag redan ----- som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande

       till anden ----- fällt domen över den skyldige#.

 

Jag, Paulus kroppsligt frånvarande men andligt

        närvarande fällt domen över den skyldige.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:4.

 

4.  #I vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min

ande kom samman och vår herre Jesu kraft

       var med oss#.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:5.

 

5.  #En sådan person skall över lämnas åt Satan

så att hans kropp går under för att hans ande

       skall bli räddad på Herrens dag#.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:6.

 

6.  #Ni har ingen anledning att skryta.

     Vet ni inte: lite surdeg syrar hela degen att jäsa#.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:7.

 

7.  #Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir

en ny deg.

      Ni är ju osyrade, för vår påskalamm, Kristus,

är slaktat#.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:8.

 

8.  #Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg,

       utan med renhetens och sanningens

osyrade bröd#.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:9.

 

9.  #I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha

med otuktiga människor att göra#.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:10.

 

10.  #Jag menade inte alla som är otuktiga i världen,

inte alla själviska och utsugare och

      avgudaredyrkare; i så fall hade ni fått lämna

världen#.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:11.

 

11.  #Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får

ha något att göra med den som kallas broder men

       som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning.

       Ni får inte äta tillsammans med honom#.

 

¤Första Korinterbrevet. 5:12.

 

12.  #De utomstående är det väl inte min sak

att döma? 

        Själva dömer ni ju bara inom er egen krets#.

 

13.  #De utomstående skall Gud döma.

      GER ER AV MED DEN SOM ÄR OND#. 

        

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards