Direktlänk till inlägg 15 december 2020

ANDRA CLEMENSBREV. 3:1-5. 4:1-5. BEKÄNNELSEN TILL KRISTUS..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 december 2020 06:37

ANDRA CLEMENSBREVET.  3:1-5.  4:1-5.

 

                       INNEHÅLLET.

 

Den gengäld som vi kan ge honom är bekännelsen,

       inte i ord utan i gärningar.

 

            BEKÄNNELSEN TILL KRISTUS.

 

3:1.  #Stor bamhärtighet har han visat oss.

Framför allt att vi, de levande, inte offra åt de döda

     avgudarna och tillber dem.

Genom honom har vi istället lärt känna

    sanningens fader.

Vari bestå kunskapen om honom annat än i att

     inte förneka den genom vilken vi lärt

känna honom#.

 

Guds barmhärtighet: barmhärtighetens Fader.

         Vi de levande: förmanar er,

offra inte åt de döda livlösa avgudarna.

    Tillbe den levande Guden: inte avgudarna.

Genom Jesus Kristus lärt känna sanningens fader.

        Kunskapen om honom: bevarar oss från

förnekelsen: kunskap om honom.

 

3:2.  #Han säger ju själv:

 

   VAR OCH SOM KÄNNS VID MIG INFÖR MÄNNISKORNA HONOM SKALL JAG KÄNNAS

      VID INFÖR MIN FADER#.

 

Herrens ord:

      Där frimodigheten råder  råder rädslan.

Den somfrimodigt bekänner mig Herre inför

    sin nästa: honom ska jag bekänna

inför min Fader.  

 

3:3. #Detta är alltså vår gengäld, att vi bekänner

honom genom vi blivit frälsta.

        Men hur skall vi bekänna honom?

Genom att göra vad han säger och inte vara

    olydiga mot hans bud, inte endast ära honom

med läpparna utan  AV ALLT HJÄRTA OCH AV

      ALLT FÖRSTÅND#.

 

Herren belönar frimodigheten inför vår nästa.

          Vad bekänner vi?

Genom honom blivit frälsta.

         Vi bekänner honom genom: göra vad

han säger.

      Leva i lydnad mot hans bud.

Inte bara ärar honom med läpparna.

        Ärar hans namn: med hjärta och sinne.

 

3:5.  #Han säger ju hos Jesaja:

    DETTA FOLK ÄRA MIG MED SINA LÄPPAR,

        MEN DERAS HJÄRTAN ÄR LÅNGT IFRÅN MIG#.

 

Han citerar profeten Jesaja ord:

        Detta gensträviga folk: ärar mig med

sina läppar.

      Deras hjärtan: älskar inte mig.

 

4:1.  #Låt oss inte bara KALLA honom Herre.

Det skall inte rädda oss#.

 

Kalla honom Herre med sina läppar:

     ingen räddning från synden.

Hjärtats och läppars bekännelse:

     vår räddning.

 

4:2.  #Han säger:

 

   INTE ALLA SOM SÄGER "HERRE, HERRE"

TILL MIG SKALL BLI RÄDDADE UTAN DEM SOM

       HANDLAR RÄTTFÄRDIGT#.

 

Han säger:

       Alla som säger i ord: "Herre, Herre".

Bli inte räddad från vredesdomen.    

 

4:3.  #Låt oss därför, bröder, bekänna honom med 

gärningarna, genom att älska varandra, genom att

     inte begå otukt, inte heller förtala varandra

eller förivra oss, utan vara behärskade, 

     barmhärtiga och goda.

Och vi är skyldiga att lida med varandra och inte

      vara giriga.

Med sådana gärningar bekänner vi honom men

     inte med motsatsen#.

 

Bröder, låt oss bekänna honom med gärningar.

        Hur gör vi det?

Älska varandra.

        Lev i renhet.

Förtala inte varandra. älska din nästa.

    Visa barmhärtighet och godhet.

Bär varandras bördor.

      Fly girigheten  var givmilda.

Goda gärningar  bekänner honom som Herre.

      Gudlösa gärningar förnekar honom.

 

4:4.  #Om vi får inte frukta människor mer än Gud#.

 

Gudsfruktan villigt  tjänar honom.

        Människofruktan driver ut kärlek.

 

4:5.  #Ty om ni gör det träffas ni av Herrens ord: 

ÄVEN OM NI ÄR SAMLADE HOS MIG I MITT SKÖTE

       MEN INTE HÅLLER MINA BUD, SÅ SKALL JAG

FÖRKASTA ER OCH SÄGA TILL ER:

       FÖRSVINN HÄRIFRÅN, JAG VET INTE VARIFRÅN NI ÄR, NI ONDSKANS HANTLANGARE#.

 

Lever ni gudsfruktan: hör ni Herrens ord.

        Gudsfruktan lyder hans ord.

Lever ni inte efter mina bud.

     Säger jag till er:

"Gå bort ifrån mig ni, ondskas hantlangare.

 

 

 

  

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards