Direktlänk till inlägg 15 december 2020

IGNATIOS BREV TILL POLYKARPOS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 december 2020 06:37

               IGNATIOS BREV  TILL  POLYKARPOS.

 

Brevet till Polykarpos är det kortaste brevet

     av Ignatiosbreven.

 

Ignatios har mött Polykarpos i Smyrna och skriver

     nu från Troas ett själavårdande brev till honom

om hans uppgifter som biskop.

 

 Från Ignatios, också kallad Theoforos,

     till Polykarpos, som är biskop över kyrkan'

i Smyrna och som i än högre grad har Gud Fadern

      och Herren Jesus till biskop.

Jag önskar dig all glädje.

 

Skriver mitt brev till Polykarpos Smyrnas biskop

      över kyrkan.'

Kyrkan i Smyrna högre anseende till Gud Fadern

        Herren jesus till biskop.

Önskar dig, Polykarpos all glädje. 

 

1:1.  #När jag har fått ta emot dig och se hur ditt

sinne är riktat mot Gud och grundat som på 

     en orubblig klippa lovprisar jag Gud att jag

har blivit värdig att se ditt rena ansikte.

       Måtte jag få glädja mig åt det i Gud#.

 

Fått dela din gemenskap.

      Ser ditt sinne trovärdigt mot Gud.

Har sin fast grund likt orubblig klippa.

         Lovprisar Gud blivit värdig möta din renhet ansikte mot ansikte.

     Glädjer mig i din renhet inför Gud.

 

1:2.  #Jag uppmanar dig i den nåd du har blivit iklädd att fortsätta din väg och förmana alla 

     så att de blir räddade.

Försvara din ställning med all omsorg till kropp

   och ande.

Var angelägen om enheten, ty det finns ingenting

      bättre än den.

Bär alla liksom Herren bär dig.

     Ha tålamod med alla, något som du också har#. 

 

Uppmanar dig, Polykarpos du blivit iklädd Guds nåd

           fortsätta i din kallelse.

Frimodigt förmana alla till deras räddning.

          Försvara din ställning som biskop.

Omsorgsfullt till kropp och ande.

        Gör det i enhet: splittringens fiende. 

Bär varandras bördor: likt Kristus vår försvarare.

       Visa tålamod mot alla.

Använd ditt tålamod.

 

1:3.  #Ägna dig oavbrutit åt bön.

Bed om att få ett större förstånd.

       Vaka och förvärva dig en outtröttlig ande.

Tala med var och en efter Guds sinne.

     BÄR allas SJUKDOMAR som en fullkomlig kämpe.

 Ju större mödan är, desto mera vinst blir det#.

 

Var ivrig i bönen.

          Bed om visdom.

Vaka i bönen: ger dig outtröttlig ande.

        Tala frimodigt till församlingen efter

Guds sinnelag. 

 

Bär allas sjukdomar  likt fullkomlig kämpe i Kristus.

           Ju större bördan desto större välsignelse.

 

2:1.  #Om du älskar goda gärningar får du ingen lön. 

Det är istället de besvärligaste som du med tålamod

        skall få att underordna sig.

Alla sår botas inte med samma plåster.

      Lugna ner kriserna med fuktiga omslag#.

 

Älskar du goda gärningar: belöningslöst.

         Själviskheten älskar dem.

Tålamodet god draghjälp i ödmjukheten.

           

2:2.  #VAR KLOK SOM EN ORM i allting och var

OSKYLDIG SOM DUVAN.

        Du har kropp och ande för att kunna locka

fram det som du ser framför dig.

      Bed att också det osynliga visar sig så att du 

inte saknar något utan flödar över i alla nådegåvor#.

 

2:3.  #Tillfället vänta dig liksom styrmannen väntar

på vinden och den stormdrivne på hamnen så att

     når fram till Gud.

Var nykter som en Guds kämpe.

       Priset du vinner är odödlighet och evigt liv,

något som du också är övertygad om.

     I allt är jag en lösenpenning för dig liksom 

mina bojor som du har fått kärlek till#.

 

Var vaksam mot ondskans listiga planer.

     Guds kämpes belöning: odödlighet

och evigt liv.

      Mitt liv lösepenningen för dig.

Likt mina lidandets bojor: vilka du älskar.   

 

3:1.  #De som tycks trovärdiga men som sprider 

villoläror får inte skrämma dig. 

      Stå fast som ett städ under hammaren.

Det är en stor kämpes sak att ta emot slag 

     och segra.

Det är för Guds skull som vi måste stå ut med allt 

        så att också han står ut med oss#.

 

De övermodiga sprider villoläror:

      bli inte orolig förvirrad av deras illäror.

Var fast rotade i tron: likt sädet för hammaren.

      Kämpa trons goda kamp.

För Guds skull vara ståndaktiga. 

 

3:2.  #Bli ännu ivrigare än du är.

Ta tillfället i akt.

        Vänta på honom som står över tillfällena,

den tidlöse, den osynlige som blev synlig för

     vår skull, den oåtkomlige, den som är upphöjd

över lidandet men tog på sig lidandet för vår skull

     och som har utstått allt för oss#.

 

Var frimodig beslutsam i  vad du gör.

       Ta vara på tillfällen i ditt tjänande.

Var tålmodig i vad du gör.

      Jesus Kristus, vår Herre:

Den tidslöse: Hans tid inte vår tid.

       O-synlig för våra lekamliga ögon:

Gjorde sig synliga för vår skull i sitt lidande.

         För våra synders skull led rättfärdig:

uppstod för vår skull.  

 

4:1.  #Försumma inte änkorna.

Näst Herren är det du som har ansvar för dem.

       Låt ingenting ske utan ditt samtycke,

gör inte heller något utan att räkna med Gud,

    något som du inte heller gör.

Var fast#.

 

Visa änkorna omsorg   barmhärtighet.

        Palyokarpos låt din kärlek få visas för dem.

Allt vad du gör görs i samtycke med Gud.

        Vad beslutsam i vad du  gör.

 

4:2.  #Sammankomsterna bör ske oftare, sök upp alla efternamn#.

 

4:3. #Förakta inte slavar och slavinnor, men de får

inte bli högfärdiga utan bör tjäna desto mera

   Guds ära så att de får en bättre frihet genom Gud.

De skall inte försöka bli friköpta så församlingens

      bekostnad så att de inte blir slavar under

sina begär#.

 

Visa kärlek barmhärtighet mot slavar slavinnor.

        Inte vara högmodiga slavar slavinnor.

I sitt tjänande  gör det till Guds ära.

       Vilka ger dem frihet genom Gud.

Inte bli förslavade under köttets begär.

 

5:1.  #Undvik de onda konsterna och predika 

i stället mot dem.

     Säg till mina systrar att älska och att vara 

nöjda med sina män till kropp och ande.

     Förmana likaså mina bröder i Jesu Kristi

namn att ÄLSKA SINA HUSTRUR LIKSOM HERREN

        HAR ÄLSKAT KYRKAN#.

 

Fly de onda falskheterna:  predika istället

     sanningen.

Förmana mina systrar i tron: visa kärlek omsorg:

    vara förnöjsamma med sina äkta män

till kropp och ande.

     Förmana min bröder: i Jesu Kristi namn:

älska sina hustrur liksom Herren älskat kyrkan.

 

5:2.  #Om någon kan föra ett liv i kyskhet till 

ära för Herrens kropp så skall han förbli

    anspråkslös.

Om han blir högfärdig är han förlorad, och om

     han anser sig förmer än biskopen är han

fördärvad.

      Brudgum och brud bör sluta sitt förbund med'biskopens samtycke så att deras äktenskap

      sker i Herrens och INTE AV BEGÄRELSE.

Låt allt ske till Guds ära#.

 

Lev kyskhetens liv till ära för Herrens kropp.

        Högmod går  före fall.

Lever själviskt inför biskop: honom sig själv

     till fördärv.

Budgummen bruden ingå förbund med varandra:

     med biskopens samtycke.

Deras äktenskap ärar Herren.

        Undvik köttets begär.   

           

6:1.  #Håll er till biskopen så att Gud håller sig

till er.

        Jag är en lösenpenning för dem som är 

underordnade biskopen, presbytererna 

      och diakonerna.

Måtte jag få del i Gud tillsammans med dem.

      Arbeta tillsammans, kämpa tillsammans,

vandra tillsammans, lid tillsammans, 

      vila tillsammans, vakna tillsammans som Guds

förvaltare, biträden och tjänare#.

 

Underordna er biskopen: ger löftet om

       Guds beskydd.

Mitt liv lösepenningen för dem lydigt underordnar

     sig biskopen presbytererna  diakonerna.

Min bön: få samarbeta med dem i Gud:

          Kämpa trons goda kamp med dem.

Som Guds förvaltare  tjänare:

     vandra lida vila vaksamma tillsammans.

 

6:2.  #Tjäna väl den under vars befäl ni står

och som ger er sold så att det inte finns någon

      desertör bland er.

Låt ert dop vara ert vapen, tron er hjälm,

       kärleken er lans, tålamodet er rustning.

Er innestående lön är era gärningar så att ni

      får ta emot den summa som tillkommer er.

Var alltså storsinta och milda mot varandra

      så som Gud är mot er.

Måtte jag alltid ha glädje av er.

 

7:1.  #Då jag nu har fått veta att kyrkan

i Antiokia i Syrien har fått fred genom er bön 

      är jag bättre till mods och trygg hos Gud,

bara jag genom mitt lidande når fram till Gud 

     och vid uppståndelsen visar mig vara er 

lärljunge#.

 

Fått veta kyrkan i Antiokia i Syrien lever i

     fred: genom era böner.

Vilket ger mig nytt mod trygghet hos Gud.

        Genom mitt lidande nalkas Gud

vid uppståndelsen visa mig vara er lärljunge.

 

7:2.  #Välsignade Polykarpos, du bör kalla till

ett möte som är värdigt Gud och utse någon som

     är er mycket kär och outtröttlig och som kan

kallas Guds löpare.

      Ge honom fullmakt att resa till Syrien

och till Guds ära hedra er outtröttliga

    kärleksgemenskap#.

 

Välsignade Polykarpos.

            Kalla till möte värdigt Gud utse

för er outtrötttlig kärleksfull: vara en Guds löpare.

 

7:3.  #En kristen rår inte över sig själv utan står till

Guds förfogande.

       Detta är Guds verk och ert när ni har utfört det.

Jag förtröstar på nåden och tror att ni är beredda

      till ett gott verk som tillhör Gud.

Eftersom jag känner er iver för sanningen 

     uppmanar jag er bara med några få ord#.

 

8:1.  #På grund av min plötsliga avresa från 

Troas till Neapolis som försynen har bestämt har

      jag inte kunnat skriva till alla kyrkorna.

Du som har Guds sinnelag, skriv till kyrkorna

      i östern så att de också skriver.

De som kan skickar bud till fots, andra skickar

      brev genom dina budbärare så att ni blir

förhärligade genom ett evigt verk så som du

      är värdig#.

 

8:2.  #Jag hälsar alla vid namn, också Epitropos änka med hela hennes familj och barnen.

       Jag hälsar min käre Attalos.

Jag hälsar de som blir värdig att resa till Syrien.

    Måtte nåden vara med honom i allting och med

Polykarpos som sänder honom.

       

8:3.  #Jag önskar att ni alltid har det väl

i vår Gud Jesus Kristus.

      Måtte ni alltid förbli i honom, förenade med

Gud och under hans vård.

      Jag hälsar Alke, det för mig så kära namnet.

Lev väl i Herren#.

 

Önskar er alla alltid välsignelse i vår Gud

     Jesus Kristus.

Låt er vara rotade i honom.

       Förenade med Gud.

Lev under hans fullkomliga vårdnad.

     Hälsar Alke: namnet för mig älskvärt.

 

  

           

        

 

           

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards