Direktlänk till inlägg 18 november 2019

MALAKI BOK. 4:1-3. HERREN KOMMER ATT DÖMA. DEL. 2. MALAKI BOK. 4:4-6. SLUTORD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 november 2019 20:08

MALAKI BOK. 4:1-3.

 

HERREN KOMMAR ATT DÖMA. DEL .2.

 

Malaki bok. 4:1.

 

1.  #Ja, dagen kommer, och den skall brinna som

en ugn.

        Då skall alla fräcka och alla som handlar

o-rätt bli till halm, och dagen som kommer skall

     förbränna dem, säger Herren Sebaot.

Varken rot eller gren blir kvar#.

 

Domens luttrande eldsugn kommer: skilja agnarna

    från vetet.

Fräcka människors hjärtan tungor dömas:

     O-rättvisa gärningar: likt brännbar halm.

Domens dag kommer: vilket förbränner de fräcka.

    

Malaki bok. 4:2.

 

2.  #Men för er som fruktar mitt namn skall

rättfärdighetens sol gå upp, och dess vingar

        skall ge läkedom.

Då skall ni slippa ut, som kesande kalvar

     ur kätten#.

 

Ni, gudfruktiga vilka fruktar mitt heliga namn:

       belönas med rättfärdighetens sol.

Rättfärdighetens bärande vingar: ger själen

         läkedom.

Likt instängda kalvar: bli ni frisläppta  från 

   syndens träldom.

 

Malaki bok. 4:3.

 

3.  #Ni skall trampa ner de onda, de skall bli till

stoft, under era fötter den dag jag griper in,

        säger Herren Sebaot#.

 

I er frimodighet: besegra de ondsinta.

      Till stoft under era rättfärdiga fötter.

 

SLUTORD.

 

MALAKI BOK. 4:4-6.

 

Malaki bok. 4:4.

 

4.  #Glöm aldrig den lag som jag gav min tjänare

Mose på Horeb, med stadgar och bud för

     hela Israel#.

 

Förkasta inte lagen jag gav min tjänare Mose

    på Horebs berg.

I lydnad efterfölja de stadgar och bud för

     hela Israel.

 

Malaki bok. 4:5.

 

5.  #Se, jag sänder profeten Elia till er innan

 Herrens stora och fruktansvärda dag kommer#.

 

Sänder ut min profet Elia till er:

    för att varna er innan Herrens stora fruktansvärda dag kommer.

 

Malaki bok. 4:6.

 

6.  #Han skall vända fädernas hjärtan till barnen

och barnens hjärtan till fäderna, så att jag inte

        viger landet åt förintelse då jag kommer#. 

 

Vilket blir till räddning för er: från förintelsen.

    Upprättar andlig enhet mellan:

fädernas hjärtan till barnens.

      Barnens hjärtan till fädernas.


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards