Direktlänk till inlägg 4 november 2018

GALATERBREVET. 2:1-10. MÖTE MED APOSTLARNA I JERUSALEM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 november 2018 11:47

GALATERBREVET. 2:1-10.

 

MÖTE MED APOSTLARNA I JERUSALEM.

 

¤Galaterbrevet. 2:1.

 

1.  #Fjorton år senare for jag på nytt upp till

Jerusalem, nu tillsammans med Barnabas,

       också Titus tog jag med mig#.

 

Efter fjorton år åkte jag återigen till Jerusalem.

       I rese sällskap hade jag Barnabas och Titus

tog jag också med mig.

 

¤Galatierbrevet. 2:2.

 

2.  #Jag for dit efter att ha haft en uppenbarelse.

      Där lade jag fram ----- enskilt, inför de ansedda

------ det evangelium som jag förkunnar bland

       hedningarna, för jag ville inte slita, eller ha

slitit förgäves#.

 

Jag for till Jerusalem efter en uppenbarelse.

    Lade frimodigt fram enskilt för de ansedda

evangeliet som jag ivrigt förkunnar bland

     hedningarna.    

 

¤Galaterbrevet. 2:3.

 

3.  #Och det blev inte ens nödvändigt att omskära

Titus, som jag hade med mig och som är grek#.

 

Behövde inte omskära Titus som jag hade

      med mig.

 

¤Galatierbrevet. 2:4.

 

4.  #Det ville annars de falska bröder som nästlat

sig in för att spionera på den frihet vi äger genom

       Kristus Jesus, så att de skulle kunna göra

oss till slavar#.

 

Det fanns falska utsända bröder listigt nästlat

      in sig spionera på vår frihet i Kristus.

 

¤Galaterbrevet. 2:5.

 

5.  #Men inte ett ögonblick gav vi efter för dem

och underordnade oss för evangeliets sanning

       måste bevaras åt er#.

 

Vi var o-lydiga mot deras falskhet.

     Istället lyder evangeliets sanning vilket 

beskyddar er.

 

¤Galaterbrevet. 2:6.

 

6.  #Och de som ansågs vara något ----- vad de en gång varit frågar jag inte efter, Gud tar inte hänsyn

     till person ----- inte heller dessa ansedda ville

ålägga mig något mera#.

 

De som själva gör sig till gudar  Gud själv tar inte 

      hänsyn till personen.

 

¤Galaterbrevet. 2:7.

 

7.  #Tvärtom.  De såg att jag är betrodd med att föra

evangeliet till de oomskurna på samma sätt som

       Petrus till de omskurna#.

 

Jag fått fullt förtroende förkunna evangeliet

       till de o-omskurna.

Aposteln Petrus blivit betrodd på samma sätt

       de omskurna.

 

¤Galaterbrevet. 2:8.

 

8.  #Han som gett Petrus kraft att vara apostel

bland de omskurna har också gett mig kraft att

      vara det bland hedningarna#.

 

Petrus fått Guds kraft vara apostel bland

      de omskurna.

Har givit också mig sin kraft att vara det

       bland hedningarna.

 

¤Galaterbrevet. 2:9.

 

9.  #Och när de förstod vilken nåd jag hade fått

------ det var Jakob, Kefas och Johannes, dessa

       som ansågs vara pelarna ---- räckte mig

och Barnabas handen som tecken på vår

       samhörghet.

Vi skulle gå ut till hedningarna och de till de

      omskurna#.

 

Jag själv och Barnabas räckte mig sin hand

      som ett tecken på andliga samhörighet

gå ut till hedningarna.

      Jakob, Kefas och Johannes skulle gå ut

till de omskurna. 

 

¤Galaterbrevet. 2:10.

 

10.  #Dock skulle vi tänka på deras fattiga,

och det har jag verkligen lagt mig vinn om#. 

 

Vi får inte glömma de fattigas dagliga behov.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards