Direktlänk till inlägg 2 juli 2022

HESEKIELS BOK. 9:1-11. MANNEN MED SKRIVDON OCH DE SEX DRÅPARNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

      HESEKIELS BOK. 9:1-11.

 

 MANNEN MED SKRIVDON OCH DE SEX DRÅPARNA.

 

Hes. 9:1.

 

1.  #Jag hörde honom ropa med hög röst:

"Nu skall straffet drabba staden.

       Grip era dödsbringande vapen"!#.

 

Guds dom kommer över staden.

         Använd dödliga vapen mot gudlösheten.

 

Hes. 9:2.

 

2.  #Då kom sex män från den övre porten,

den som vetter mot norr, var och en med stridsyxa 

      i hand.

Bland dem gick en man klädd i linnekläder 

    och skrivdon i bältet.

De gick fram och ställde sig vid kopparaltaret#.

 

Sex krigsdugliga män deltog i invasionen. 

         Sex stridsyxor dödliga vapen.

 

Hes. 9:3.

 

3.  #Israels Guds härlighet hade nu lyft sig från

keruben som den vilat på och flyttat sig till

      templets tröskel. 

Han ropade på mannen som var klädd i linnekläder

      och bar skrivdon i bältet#.

 

Guds härlighet lämnat templet.

        Keruben förflyttat sig till templets tröskel.

 

Hes. 9:4.

 

4.  #Gå genom staden, genom Jerusalem",

sade Herren till honom, och rita ett tecken i pannan

     på dem som suckar och stönar över alla de

vidrigheter som bedriva där#.

 

Gå frimodigt genom Jerusalem.

       Rita synligt tecken på deras pannor vilka

i sin rättfärdighet höjer klagorop över gudlöshetens

       vidrigheter.

 

Hes. 9:5.

 

5.  #Och till de andra hörde jag honom säga:

"Följ honom genom staden och slå ihjäl, utan 

      förskoning, utan barmhärtighet#.

 

Budskapet till de sex männen:

     Följ mannen med skrivdonet genom staden.

Använd tveegade yxan.

         Visa ingen förlåtelse barmhärtighet. 

 

Hes. 9:6. 

 

6.  #Döda gammal och ungbarn och kvinnor, förgör dem, men rör ingen som bär tecknet.

      Börja vid min helgedom.

Då började de med männen, de äldste, som stod

   framför templet#.

 

Döda gamla ungabarn kvinnor.

      De som inte bär tecknet på sina pannor.

Börja vid min helgedom.

       Första dräpta de falska ledarna.

 

Hes. 9:7.

 

7.  #Orena templet och fyll förgårdarna med dräpta, 

sade han till dem, "gå sedan ut ur staden och slå

     ihjäl"#.

 

Orena min helgedom fyll förgårdarna med dräpta.

         Lämna staden fortsätt utanför staden.

 

Hes. 9:8.

 

8.  #De gjorde så, och jag blev ensam kvar.

Föll ner med ansiktet mot marken, och ropade: 

     "Ack, Herre, min Gud, tänker du förgöra allt

som finns kvar av Israel och tömma din vrede över

    Jerusalem?"#.

 

Var befallningen lydig.

       Jag, Hesekiel lämnades ensam kvar.

Förödmjukade mig ropade med hög röst.

         Bad i förtvivlan:

Ska du förgöra hela Israel.

       Låta din vredes glöd drabba Jerusalem.

 

Hes. 9:9.

 

9.  #Han svarade mig:

"Israels och Judas skuld är oerhörd.

      Blod flyter i landet och laglöshet härskar

i staden.

      Herren har övergett landet, Herren ser ingenting, säger de#.

 

Herren besvarade min bön:

       Israels Judas gudlöshet fyllt sina syndamått.

Oskyldigt blod flyter i landet havets strömmar.

        Laglösheten kontrollerar stadens illgärningar.

Herren lämnat landet åt sitt öde.

 

Hes. 9:10.

 

10.  #Därför visar jag ingen förskoning, ingen barmhärtighet.

    Jag skall låta dem plikta för vad de gjort#.

 

Visar dem inget medlidande nåd barmhärtighet.

     Bestraffade efter sina onda gärningar. 

 

Hes. 9:11.

 

11.  #Mannen som var klädd i linnekläder och bar

skrivdon i bältet återvänder nu och meddelade:

     "Jag har gjort som de befallde"#.

 

Mannen iklädd linnekläder:

       Jag har varit lydig din befallning. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards