Direktlänk till inlägg 2 juli 2022

HESEKIELS BOK. 8:5-18. AVGUDADYRKAN VID TEMPLET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

   HESEKIELS BOK. 8:5-18.

 

             AVGUDADYRKAN VID TEMPLET. 

 

Hes. 8:5.

 

5.  #Människa!

sade han till mig, "vänd blicken mot norr".

    Jag vände blicken mot norr och såg då norr om

porten ett altare, och själva vredesbilden stod

     vid ingången#.

 

Du, människobarn:

       Vänd dina blickar mot norr.

Var orden lydig.

       Såg norr om porten ett altare.

Vredesbilden stod vid port-ingången.

 

Hes. 8:6.

 

6.  #Människa!

sade han till mig, ser du vad de gör?

      De vidrigheter israeliterna bedriver här är 

så oerhörda at jag måste lämna min helgedom.

      Men du skall få se ännu värre vidrigheter#.

 

Återigen talade Herrens ord till mig.

     Ser du deras gudlösa gärningar.

Israeliternas vidrigheter orenar min heliga

     helgedom.

 

Hes. 8:7.

 

7.  #Han förde mig till öppningen mot förgården,

och där såg jag ett hål i väggen#.

 

Förde mig vidare mot förgårdens öppning.

        Såg hålet i väggen.

 

Hes. 8:8.

 

8.  #Människa!

sade han till mig, "bryt dig igenom väggen".

     Jag bröt mig igenom väggen, och där såg jag

en dörröppning#.

 

Du, jag vill tala till dig.

      Gå frimodigt genom väggen.

 

Hes. 8:9.

 

9.  #Gå in och se vilka ohyggliga vidrigheter de

bedriver här", sade han#.

 

Gå genom dörröppningen.

      Avskyvärdiga vidrigheter bedrivs där.

 

Hes. 8:10.

 

10.  #Jag gick in, och där såg jag alla slags avskyvärda ting, bilder av kräldjur och kreatur,

     och israeliternas alla avgudabilder ristade på

väggarna runt omkring#.

 

Vid templet fanns olika avskyvärda ondskefulla

    föremål.

Avgudabilder av kräldjur kreatur.

    Israeliterna tillbedjande avguderi inristade

i templets väggar.

 

Hes. 8:11.

 

11.  #Framför dem stod sjuttio av Israels äldste,

däribland Jaasanja, Shafans son.

      Var och en höll ett rökelsekar i handen,

och upp steg ett doftande moln av rökelse#.

 

Israels äldste fanns bland avguderiet.

       Höll rökelseekar i sina händer.

Rökelsedoften steg upp ur rökelsen.

 

Hes. 8:12.

 

12.  #"Människa", sade han till mig, ser du vad

Israels äldste har för sig i mörkret, var och en i sin

    avgudakammare?

Herren ser oss inte, Herren har övergett landet,

    säger de#.

 

Du människa Hesekiel ser vad Israels äldste gör.

      Avguda-kammare där mörkrets gärningar finns.

Deras lögn-tankar förringar Guds allmakts seende. 

 

Hes. 8:13.

 

13.  #Sedan sade han:

"Du skall få se dem bedriva ännu värre

      vidrigheter"#.   

 

Du ska få se värre vidrigheter än dessa gärningar.

 

Hes. 8:14.

 

14.  #Han förde mig till öppningen i den port 

som vetter mot norr och leder till Herrens hus.

      Där satt några kvinnor och begrät Tammuz#.

 

Förde mig fram till portens öppnar.

        Vid porten satt några kvinnor sörjde Tammaz.

 

Hes. 8:15.

 

15.  #Ser du, människa? sade han.

"Men du skall få se vidrigheter ännu värre

      än dessa"#. 

 

Fortsatte sitt till det finns värre vidrigheter än vad

      du nu ser.

 

Hes. 8:16.

 

16.  #Han förde mig till den inre förgården till 

Herrens hus.

       Där, vid ingången till Herrens tempel, 

mellan förhallen och altaret, stod ungefär tjugofem

    män.

De vände ryggen åt Herrens tempel och med       

     ansiktet mot öster föll de ner och tillbad solen

i öster#.

 

Förde mig vidare till Herrens hus inre förgård.

        Vid Herrens  templets ingång.

Mellan templets förhall altaret.

      Tjugofem män var där.

Männen vände ryggen mot Herrens tempel.

    Valde istället tillbe solen: det skapade.   

 

Hes. 8:17.

 

17.  #"Ser du människa?", sade han.

"Inte nog med vidrigheter folket i Juda bedriver 

      här, de begår också våldsdåd överallt i landet

och har gång på gång väckt min vrede.

      Och nu sticker de vinrankan i näsan på mig!#.

 

Judas folks onda gudlöshet bedriver vidrigheter

         över hela Juda land.

Våldsgärningar i landet vilket föder min vredesglöd

       mot min rättfärdighet. 

 

Hes. 8:18.

 

18.  #Jag skall gå till verket med vrede, utan förskoning, utan barmhärtighet.

    Hur högt de än ropar till mig skall jag inte lyssna#. 

 

Min vredesglöd verkställs.

       O-barmhärtig skoningslös vrede. 

Besvara inte deras klagorop.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards