Direktlänk till inlägg 2 juli 2022

HESEKIELS BOK. 5:1-17. PROFETENS RAKNING: EN BILD AV FOLKETS FÖRINTELSE. .

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

  HESEKIELS BOK  5:1-17.

 

             PROFETENS RAKNING: EN BILD

 

        AV FOLKETS FÖRINTELSE.

 

Hes. 5:1.

 

1.  #Människa!

Tag ett vasst svärd och drag det som en rakkniv över huvud och skägg.

    Tag sedan en våg och och dela upp av avrakade

håret#.

 

Profetens rakning bild på israelitiska folkets

    förintelse.

 

Hes. 5:2.

 

2.  #En tredjedel skall du bränna upp inne i staden

när belägringstiden är över.

      En tredjedel skall du hugga med svärd utanför 

murarna.

      En tredjedel skall du sprida för vinden.

Jag skall förföljda dem med draget svärd#.

 

Tredjedel av det avrakade håret:

       Symbol för uppbrända håret: görs efter

Jerusalems belägringtids slut.

        Andra tredjedelen: bild hugga ner stadens 

stadens invånare med svärdet.

 

Tredje delen: Jag skall förfölja dem med

      rättfärdighetens svärd. 

 

Hes. 5:3.

 

3.  #Men spara några strån och knyt in dem

i mantelfliken#.

 

Spara några få hårstrån knyta fast dem 

     i mantelfliken.

 

Hes. 5:4.

 

4.  #Ytterligare några skall du ta undan och kasta

i elden och bränna upp.

      Därifrån skall elden sprida sig till hela

Israels folk#.

 

Ytterliga några få hårstrån kasta i rättvisans eld.

 

Hes. 5:5.

 

5.  #Så säger Herren Gud:

Detta är Jerusalem, som jag har satt mitt bland

     folken, omgivet av främmande länder#.

 

Staden Jerusalem, säger Herren Gud.

      Placerat dem mitt ibland främmande länder.

 

Hes. 5:6.

 

6.  #Hon motsatte sig mina stadgar och bud

och syndade värre än folken och länderna

     omkring henne.

Mina stadgar förkastade hon, och mina bud följde

     hon inte#.

 

Stadens invånare var olida mot mina stadgar.

      Budorden förkastades.

Levde syndigt liv värre än ländernas folk

     runt dem.

Deras motsträvighet förkastade mina rättfärdiga

      stadgar.

Var inte mina efterföljare i budorden.

      

Hes. 5:7.

 

7.  #Därför säger Herren Gud:

  Ni har varit motsträvigare än de främmande

       folken runt omkring er, eftersom ni inte följt

mina bud och inte håller er till mina lagar eller

     ens till de omgivande folkens lagar#.

 

Herrens ord säger:

     Beskrivning i jämförelse mot sina grannfolk.

Motsträvigare: själviska.

      Själviskheten denna falska avgud.

Upprororiska mot mina heliga budord och lagar.

      Lag-överträdare mot folkens givna lagar.

 

Hes. 5:8.

 

8.  #Därför säger Herren Gud:

Nu skall vända mig mot dig, Jerusalem.

     I dig skall jag fälla min dom i de främmande

folkens åsyn#.

 

Herrens ord, säger Herren er Gud till er:

   Du, Jerusalem skall inte på ert bönerop.

Min dom skall verkställas över ert gudlösa liv:

    inför era grannfolks ögon. 

 

Hes. 5:9.

 

9.  #På grund av alla dina avskyvärda bruk skall

jag göra med dig vad jag aldrig tidigare har gjort

    och aldrig senare kommer att göra#.

 

Era onda gärningar avskyvärda inför min helighet.

 

Hes. 5:10.

 

10.  #Ja, i dig skall föräldrar äta sina barn

och barn äta sina föräldrar.

       Jag skall verkställa min dom över dig,

och det som är kvar av dig skall jag sprida för alla

     vindar#.

 

Verkställa mina domsord över er.

 

Hes. 5:11.

 

11.  #Du har orenat min helgedom med alla dina

vidriga beläten och alla dina avskyvärda  bruk,

     och därför skall jag, så sant jag lever, säger

Herren Gud, gå fram som en rakkniv,

    utan förskoning, utan barmhärtighet#.

 

Vanhelgat min hela helgedom.

    Tillbett era vidriga falska avgudabilder.

Vedergälla er gudlöshet.

        Låta mina förlåtelse barmhärtighet 

fly bort från er.

 

Hes. 5:12.

 

12.  #En tredjedel av ditt folk skall dö av pest

och gå under av svält inne i dig.

     En tredjedel skall falla för svärd utanför murarna.

     En tredjedel skall jag sprida för alla vindar.

Jag skall förfölja dem med draget svärd#.

 

Tredjdelen av Jerusalem invånare bestraffas

     med pesten dödlighet: svälten drabba stadens

inre invånare.

      Andra tredjedelen utanför stadens murar

bli offer för dödligt svärd.

     Sista tredjedelen: spridas som tomhetens agnar.

Förfölja dem utan kärlek med skarpt draget svärd.    

 

 

Hes. 5:13.

 

13.  #Mitt reseri skall få fritt lopp tills jag släckt 

min vrede på folket och tagit hämnd.

       När jag har gett mitt raseri fritt lopp, då skall

de inse att jag, Herren, har talat i svartsjuk vrede#.

 

Min vredes raseri förgöra folket till min vrede

      släcks.

Visar min svartsjuka vrede.

 

Hes. 5:14.

 

14.  #Jag skall lägga dig i ruiner och jag göra dig

till åtlöje bland folken runt omkring.

      Alla som går förbi skall se det#.

 

Jerusalem blir lagd i ruiner.

        Blir till skräckbild inför grannfolkets ögon.

 

Hes. 5:15.

 

15.  #Du skall bli till skam och åtlöje, till skräck

och varnagel för folken runt omkring, när jag

    i ursinnig vrede verkställer min dom och straffar

dig.

     Jag, Herren, har talat#.

 

Du, Jerusalem förebild för rädsla till undervisning

      vad som drabbar olydigt folk.

Min ursinniga heliga vredes dödsdom bestraffar

     din gudlöshet. 

 

Hes. 5:16.

 

16.  #Jag skall sända svältens grymma pilar

mot er, och de skall förgöra er.

      Jag skall göra svälten värre och värre,

jag skall låta brödet tryta#.

 

Ni plågas av svältens grymma sårbara pilar.

         Vilka förgör er.

Svältens verkan blir värre och värre. 

 

Hes. 5:17.

 

17.  #Jag skall släppa lös svält och grymma vilddjur mot dig, så att du berövas dina barn.

      Pest och död skall dra fram över dig när jag riktar svärdet mot dig. 

     Jag, Herren, har talat#.

 

Min vredeglöd släpper loss svälten.

     Grymma hungriga vilddjur.

Dina barn liv drabbas.

         Dödliga svärde pesten drabbar er.

Herrens rättfärdiga ord talas.

       Min vredesglöd frigör svälten.

              

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards