Direktlänk till inlägg 2 juli 2022

HESEKIELS BOK. 7:1-27 STRAFF OCH DOM FÖRUTSÄGS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

   HESEKIEL BOK. 7:1-27.

 

        STRAFF OCH DOM FÖRUTSÄGS.

 

Hes. 7:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Herrens ord om straffdomar över Israeliterna.

 

Hes. 7:2.

 

2.  #Människa!

Så säger Herren Gud till Israels land:

     Slutet har kommit, slutet har kommit för

jordens fyra hörn#.

 

Du, människan jag vill tala till dig!

     Odeläggelse över Israels land:

Orsak till deras motsträvighet.

     

Hes. 7:3.

 

3.  #Slutet är över för dig nu, jag släpper loss

min vrede mot dig.

      Jag skall döma dig för dina gärningar,

låta dig plikta för det vidriga du gjort#.

 

Nu släpper jag lös min vredesglöd över mitt

    utvalda folk.

Min rättvisa dom dömer dina gudlösa gärningar.

      Min rättfärdighet fördömer all o-rättfärdighet.

 

Hes. 7:4.

 

4.  #Jag skall inte visa dig förskoning,

inte barmhärtighet.

       Jag skall låta dig plikta för dina gärningar,

för allt det gjort.

     Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Där gudlösheten härskar ges ingen förlåtelse

    barmhärtighet.

Du, Israels land får göra räkenskap för dina

     gudlösa själviska gärningar.

 

Hes. 7:5.

 

5.  #Så säger Herren Gud:

  Olycka skall följa på olycka#.

 

Herrens ord säger:

     Ondskans olycka följer era onda gärningar.

 

Hes. 7:6.

 

6.  #Slutet har kommit, slutet har kommit.

  Slutet är över för dig#.

 

Mitt domslut faller över ert land.

 

Hes. 7:7.

 

7.  #Undergången nalkas dig som bor i landet.

Tiden är inne, dagen är nära ----- förvirring,

      inga glädjerop på bergen#.

 

Ödeläggelse av allt liv gör ert land till ödemark.

        Tiden inne för domen.

Ondskan gudlösa förvirring råder.

      Ondskan förgör alla glädjerop. 

 

Hes. 7:8.

 

8.  #Snart skall jag tömma min vrede över dig,

släcka min harm på dig.

     Jag skall döma dig för dina gärningar,

låta dig plikta för vidriga du gjort#.

 

Min vredes glöd töms över era o-botfärdiga Liv.

     För Era gudlösa gärningars skull döms ni.

 

Hes. 7:9.

 

9.  #Jag skall inte visa förskoning, 

inte barmhärtighet.

    Jag skall dig låta plikta för dina gärningar,

för allt det du gjort.

      Då skall ni inse att det är jag, Herren,

som har slagit er#.

 

Ni, möts av o-förlåtelsens förbannelse.

           O-barmhärtigheten råder bland er.

Vedergällningens lön ger er förbannelse.

        

7:10.

 

10.  #Dagen randas, undergången är nära,

den är redan på väg.

      Laglösheten frodras, övermodet skjuter skott#.

 

Domens dag kommer.

     Laglösheten växer dag efter dag.

Övermodet laglösheten goda vänner.

 

7:11.

 

11.  #Våldet växer till laglös ondska.

Inget skall bli kvar av deras larm, inget av deras

     prål, inget skall bli kvar av deras överdåd#.

 

Våldsdåd på våldsdåd växer.

        Själviskhet våldsdåd vägen in i död.

Laglös ondska vän med illdåd.

      Laglösa illgärningar hatar livets värde.

 

7:12.

 

12.  #Tiden är inne, dagen närmar sig.

Köparen skall inte glädjas, säljaren inte sörja.

     Vreden skall kväsa den larmande hopen#.

 

Tiden inne för domsdagen.

    Rättfärdigheten dömer gudlösheten.

 

7:13.

 

13.  #Det säljaren sålt skall han aldrig återse,

inte i hela sitt liv.

     Vreden skall kväsa den larmande hopen.

För sina synders skull skall alla mista livet#.

 

Era synders skull drabbas motsträvigheten

     av Guds vredesglöd. 

 

7:14.

 

14.  #Hornsignalen har ljudit, allting är redo,

men ingen drar ut i strid.

     Min vrede skall kväsa den larmande hopen#.

 

Modlösheten drabbar folket.

 

7:15.

 

15.  #Där ute härjar svärdet, därinne pest och svält.

De som är ute på fälten skall falla för svärdet,

       de som är inne i staden skall förtäras av

pest och svält#.

 

Vassa svärdets dödliga svärd drabbar folkets

      gudlöshet.

Pesten svälten råder i staden.

 

7:16.

 

16.  #Några av dem skall komma undan och fly till

bergen likt dalens duvor, men de skall dö, var 

     och en för sina synders skull#.

 

7:17.

 

17.  #Alla händer förlamas, det rinner längs alla ben#.

 

Strids-dugliga händer förlamas av modlöshet.

 

7:18.

 

18.  #De sveper sig i säckväv, fasa höljer dem,

alla med ansiktet blekt av skam, alla med

      rakat huvud#.

 

Herrens vredesdag fasansfull.

          Människors ansikten skräckslagna. 

 

7:19.

 

19.  #Sitt silver kastar de på gatan, deras guld

blir avskräde.

      Deras silver och guld kan inte rädda dem på

Herrens vredes dag.

       Det kan inte stilla deras hunger, inte fylla

deras magar.

      Guld och silver bringad dem på fall#.

 

Silvrets värde värdelöst.

         Silvets guldets värde dålig försvare på

Guds vredes dag.

 

7:20.

 

20.  #Dess härliga prakt togs i högmodets tjänst,

de gjorde av det sina avskyvärda beläten,

       sina vidriga avgudar.

Därför gör jag det till avskräde#.

 

Högmodets tjänare präktfyllda kläder.

     Tillbad idel tomhetens avskyvärda beläten.

Min sanning säger Herren avslöjar vidriga

    avgudars lögner.

 

7:21.

 

21.  #Jag skall ge det som rov åt främlingar,

som byte åt jordens gudlösa, och de kommer

      att vanhelga det#.

 

Mitt vanhelgade Jerusalem rov åt främlingar.

        Krigsbyte åt jordens gudlöshet.

Gudlösheten vanhelgar det heliga.

 

7:22.

 

22.  #Jag skall vända bort ansiktet, och de kommer 

att vanhelga min klenod.

     Våldsmän skall tränga in, vanhelga den#.

 

Vände bort min rättfärdighet från vanhelgelsen.

        Våldsmän ondskans tjänare. 

 

7:23.

 

23.  #Slakta och meja ner, ty blodsdomar fälls

i landet, och staden är fylld av våld#.

 

Förgör vanhelgar landet staden blodsdomar

      illdåd härskar i staden landet.

 

7:24.

 

24.  #Jag skall föra dit de grymmaste folken,

och de skall ta deras hem.

       Jag skall krossa de starkas övermod,

deras helgedomar skall skändas#.

 

Tillåta grymt folk röva bort deras välfyllda hem.

        Förödmjuka själviska högmodet.

Det helga vanhelgas.

 

7:25.

 

25.  #När skräcken kommer skall de söka räddning, 

men ingen räddning finns#.

 

Skräckslagna hjärtan söker friden räddningen.

         Finns ingen räddare försvarare.

 

7:26.

 

26.  #Olycka skall följa på olycka, olycksbud

på olycksbud.

     De skall tigga profeten om syner, prästen har

ingen vägledning att ge och de äldste inga råd#.

 

Olyckvåg efter olycksvåg följer efter varandra.

        Prästen rådvillig.

Profeten saknar profetisk klarsynthet.

        Landets äldste rådlösa.

Gudlösheten: dårskapens moder. 

 

7:27.

 

27.  #Konungen skall bära sorgdräkt, fursten skall

klä sig i fasa, folkets händer skall skävla.

      Så som de handlat skall jag handla med dem,

så som de dömt skall jag döma dem.

      Då skall de inse att jag är Herren#. 

 

Landet konung bär sorgedräkt.

        Fursten klädd i förvirring oro.

Folkets händer skräckslagna. 

     Deras motsträviga gudlöshet drabbar

dem själva. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards