Direktlänk till inlägg 24 november 2020

IGNATIOS BREV TILL FILADELFIERNA. 1:1-2. BISKOPEN FÅR BERÖM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 november 2020 16:56

IGNATIOS BREV TILL FILADELFIERNA. 1:1-2.

 

      BISKOPEN FÅR BERÖM.

 

Från Ignatios, också kallad Theoforos, till Gud

     Faderns och Herren Jesu Kristi kyrka 

i Filadelfia i Asien som har fått nåd och fasthet

       i enheten med Gud, som är fylld av orubblig

glädje i vår Herres lidande och som i hans 

      uppståndelse har fullkomlig tilltro till

hans nåd.

       Jag hälsar den i Jesu Kristi blod.

Det är min ständiga och förblivande glädje,

      särskilt när den är förenad med biskopen,

presbytererna och diakonerna som är med honom.

       De har blivit insatta enligt Kristi avsikt, 

och han har stärkt dem enligt sin egen vilja

      och gjort dem fasta genom sin heliga Ande.

 

Ignatios skrivna brev till Jesu Kristi kyrka

     i Filadelfia i Asien.

Fått Guds nåd trons fasthet enhet med Gud.

      Fylld av o-rubblig glädje i vår Herres lidande.

I hans uppståndelse har fullkomlig tilltro 

      till hans nåd.

Hälsar kyrkan i Filadelfia i Jesu Kristi blod.

      När kyrkan är förenad med biskopen:

vilket ger mig förblivande glädje.

     Förenade med biskopen presbytererna

och diakonerna.

       Blivit insatta i Kristi kropp:

stärkt dem genom Guds vilja.

       

1:1.  #Om biskopen vet jag att det inte är av sig själv eller genom människor som han har fått tjänsten

     i församlingen.

Inte heller har han fått den för tom äras skull 

      utan i Gud Faderns och Herrens Jesu Kristi

kärlek.

      Jag slås av hans mildhet, hur han genom att

tiga uträttar mer än de som talar tomma ord#.

 

Biskopen fått sitt tjänande i församlingen:

      i Gud Faderns Herres Jesu Kristi kärlek.

Hans liv i saktmod tystnad fruktbärande.

        Tomma ord ord för vinden.

 

1:2.  #Ty han är samstämd med buden som en cittra

med strängarna.

       Därför prisar min själ hans sinne som är riktat

mot Gud.

     Jag vet att det är dygdigt och fullkomligt, 

att han är orubblig och fri från vrede i hela den

      levande Gudens mildhet#. 

 

Biskopen lever i enhet med buden.

       Likt cittrans beroende av strängarna.

Min själ i tacksamt lov: hans sinne ödmjukt 

      riktat mot Gud.

Är O-rubblig fri från vreden: levande Gudens

     milda tjänare.

       

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards