Direktlänk till inlägg 8 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 62:1.13. EN TRÖSTEPSALM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 augusti 2019 16:36

PSALTAREN. PSALM. 62:1-13.

 

TRÖSTERIK PSALM.

 

FÖRTRÖSTAN PÅ GUDS BESKYDD. 

 

Psalm. 62:1.

 

1.  #För körledaren.

En psalm av David.

 

Psalm. 62:2.

 

2.  #Bara hos Gud finner jag ro, från honom

kommer min räddning#.

 

Endast hos Gud finner min själ ro.

     Han min räddare.

 

Psalm. 62:3.

 

3.  #Han är klippan som räddar mig, min borg

där ska jag stå trygg#.

 

Han klippan  min räddare.

      Min skyddande borg: min tröst.

I den kan jag vara trygg.

 

Psalm. 62:4.

 

#Hur länge skall ni ansätta mig, samfällt storma

an som mot en lutande vägg, en fallfärdig?#.

 

Ni, mina fiender hur länge ska ni angripa mig.

       Tillsammans anfalla mig likt utande väggen

Lik fallfärdiga väggens tyngd.

 

Psalm. 62:5.

 

5.  #De har enats om att störta ner mig

De älskar svek, med munnen välsignar de,

       men i sitt hjärta förbannar de#.

 

Eniga förgöra mig.

      Visar sin kärlek till sveket.

De välsignar med sin muns tal.

      I sitt hjärta förbannar de.

 

Psalm. 62:6.

 

6.  #Bara hos Gud finner jag ro, från honom

mitt hopp#.

 

Bara hos Gud finner min själ själisk ro.

     Från honom kommer mitt hopp.

 

Psalm. 62:7.

 

7.  #Han är klippan som räddar mig, min borg

där jag står trygg#.

    

Han klippan  min räddare i nöden.

     Min trygghets borg där jag kan finna ro och vila.

 

Psalm. 62:8.

 

8.  #Från Gud kommer min hjälp och min ära.

Gud är min tillflykt, min starka klippa#.

 

Gud min hjälpare.

    Gud min ära.

Gud min tillflykt.

       Gun min starka fasta klippa.

 

Psalm. 62:9.

 

9.  #Sätt alltid din lit till honom, du folk ,

öppna ditt hjärta inför honom.

      Gud är vår tillflykt#.

 

Förtrösta alltid på honom, du folk.

      Öppna ditt hjärta inför honom.

Gud vår tillflykt.

 

Psalm. 62:10.

 

10.  #Bara en vindfläkt är människorna,

de dödliga endast ett bländverk#.

       Läggs de i vågskålen höjer den sig, ja,

de är lättare än luft#.

 

Människorna likt vinande vindfläkt.

      Dödliga varelser.

Människors liv likt bländande bländverket.

       Läggs deras liv ned i vågskålen rör den sig.

Deras liv: lättare än luftens vikt.

 

Psalm. 62:11.

 

11.  #Lita inte till våld, sätt inte ert hopp 

till rövat gods#.

     Om än er rikedom växer, förtröstar inte på den#.

 

Förtröstan inte våldsamheter vilka rider på

     stoltheten.

Låt inte ert framtidshopp vara till stulit gods.

        Växer er rikedom: låt den i den bli Herre

i ert liv.

 

Psalm. 62:12.

 

12.  #Ett har Gud talat, två ting har jag hört:

att Gud har makten#.

 

Gud talat.

       Två gånger har jag hört:

All makt tillhör Gud. 

 

Psalm. 62:13.

 

13.  #Att du, Herre, är trofast.

    Du lönar var och en efter vad han har gjort#.

 

Du, Herre är trofast.

     Belönar var och en efter hans gärningar. 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards