Direktlänk till inlägg 4 november 2018

ANDRA KORINTERBREVET. 12:1-10. I SVAGHETEN VISAR SIG KRISTI KRAFT. DEL 2..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 november 2018 07:57

ANDRA KORINTERBREVET. 12:1-10.

 

I SVAGHETEN VISAR SIG KRISTI KRAFT.

 

DEL.2

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:1.

 

1.  #Jag är tvungen att skryta, visserligen till igen

nytta, men jag kommer nu till syner och

        uppenbarelser från Herren#.

 

Min egen skrytsamhet till ingen nytta.

         Ska nu tala om syner och uppenbarelser

från Herren.

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:2.

 

2.  #Jag vet en man som lever i Kristus och som

för fjorton år sedan ---- om det nu var med kroppen

       eller utan den vet jag inte, men Gud vet det

------ han blev i alla fall uppryckt till den

      tredje himlen#.

 

Känner en man vilken lever i Kristus.

       För fjorton år sedan var det till kroppen

eller inte.

          Gud vet: Blev uppryckt till den tredje himlen.

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:3.

 

3.  #Och jag vet att den mannen ---- och med kroppen eller utan, det vet bara Gud#.

 

Vet att den mannen  med kroppen eller utan:

       endast Gud känner till det.

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:4.

 

4.  #Blev uppryckt till paradiset och fick höra

ord som ingen människa kan eller får uttala#.

 

Blev uppryckt till paradiset.

        Fick höra ord vilkas ord inte kan uttalas

av människors tungor. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:5.

 

5.  #Den mannen vill jag skryta med; med mig själv

vill jag inte skryta, bara med min svaghet#.

 

Vill vara skrytsam med den mannen:  vill inte

      i mig själv vara skrytsam.

Bara vara skrytsam av min egen svaghet. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:6.

 

6.  #Om jag skulle vilja skryta är jag ändå inte från

förståndet, för vad jag då skulle säga är sant.

      Men jag avstår för att ingen skall tänka högre

om mig än han gör när han ser eller hör mig#. 

 

Vill jag vara skrytsam är jag ändå inte från

      mitt förstånd.

Vad jag då skulle säga är sant.

         Låter mig avstå från det eftersom någon kan

tänka högmodiga tankar om mig.

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:7.

 

7.  #Och  för de väldiga uppenbarelsernas skull,

för att jag inte skall bli högfärdig, har jag fått

      en tagg som sticker mig, en ängel från Satan

misshandlar mig så att jag inte blir högfärdig#.

 

Efter de höga uppenberelsernas skull:

       Vilket ska beskydda mig mot högmodet

har fått törntagg en Satans ängel  misshandla mig

      vilket gör mig ödmjuk.

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:8.

 

8.  #Tre gånger har jag bett Herren att den skall

lämna mig i fred#.

 

Tre gånger bett Herren om hjälp bli fri från den.

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:9.

 

9.  #Men han svarade: "Min nåd är allt du behöver".

Ja, i svagheten blir kraften störst.

        Därför vill jag helst skryta med min svaghet,

så att Kristi kraft kan omsluta mig#.

 

Svaret jag fick:  Min nåd allt vad du behöver.

        I min svaghet blir kraften störst.

Vill vara skrytsam med min svaghet.'

           I min svaghet blir omsluten av Kristi kraft.

 

¤Andra Korinterbrevet. 12:10.

 

10.  #Jag gläds åt svaghet, förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd när det är för

       Kristi skull.

Ty när jag är svag, då är jag stark#.

 

Gläds åt min svaghet.

            Bli förolämpad av människor.

Gläds åt andliga och kroppsliga svarigheter.

       Lider förföljelser och nöd för Kristi skull.

Svag i mig själv  stark i Herren. 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards