Direktlänk till inlägg 15 mars 2016
KAPITEL. 32.
DÄR VI BEHANDLAR DE INRE KÄNSLOR SOM
SJÄLEN PÅ ÖVERNATURLIG VÄG FÅR MOTTA
OCH SOM UTÖVAR INFLYTANDE PÅ FÖR-
STÅNDET. ORSAKEN TILL DETTA FÖRKLARAS,
OCH LIKASÅ DEN HÅLLNING GENTEMOT DEM
SOM SJÄLEN BÖR INTA, FÖR ATT DE INTE SKALL
BLI ETT HINDER FÖR HENNES FÖRENING MED
GUD.
1. Nu kommer vi till den fjärde och sista
kategorin av intellektuella förnimmelser.
Det gäller vissa andliga känslor, som på övernaturlig väg mycket ofta ges åt kontemplativa
själar och som utövar inflytande på förståndet.
Vi räknar in dem under förståndets tydliga
förnimmelser.
2. Dessa tydliga andliga känslor kan var
av två slag.
Det första innefattar de känslor som bottnar
i själens lust och håg.
Det andra, de känslor som har sin grund
i själens väsen.
Båda slagen kan omfatta en skiftande mångfald.
De känslor som har sitt ursprung i viljan är,
när de kommer från Gud, mycket upphöjda.
Men de andra, de som har sitt säte
i själens väsen, överträffar alla andra och är
ofantligt rika på välsignelse och nytta.
Varken själen själv eller hennes ledare kan fatta
och förstå orsaken till att de kommer, och inte
på vilka vägar eller för vilka ändmål Gud
beviljar så stor nåd.
Ty det beror ingalunda på det arbete själen
utför, ochinte på de meditationer hon gör,
även om både arbete och meditationer lägger
en god grund för att få dem.
Gud ger dem till vem han vill och för det ändmål
han vill. En person kan ha utfört många goda verk,
och Gud ger honom inte dessa kontakter.
En annan kan ha gjort mycket mindre,
och han får dem i all deras upphöjdhet och fullhet.
Det är alltså inte nödvändigt att själen just då
är sysselsatt med andliga ting, för att Gud
skall ge henne dessa kontakter eller beröringar,
som framkallar de känslor vi talar om.
Fastän att verkligen vara sysselsatt med
sådant är mycket bättre för att få dem.
Oftast ges de henne i det ögonblick då hon
minst av allt tänker på dem.
Bland dessa gudomliga kotakter finns det sådana som är mycket starka och tydliga
och som snabbt går över.
Och så fiinns det andra som inte är lika tydliga
och varar längre.
3. Dessa känslor, sådana som vi här förstår dem,
hör inte till förståndslivets område utan till
viljelivets.
Därför vill jag inte diskutera dem mera
ingående här, utan jag återkommer till dem
i den tredje boken, som nu följer, där jag tänker
behandla viljans natt och den rening som den
innebär för viljans många böjelser.
Men eftersom det från dessa känslor ofta,
ja nästan hela tiden, strömmar en förnimmelse
och kunskap och förståelse över till förståndet,
måste jag med hänsyn till detta nämna
dem också här.
Alla dessa känslor alltså, både de som har
inflytande på viljan och de som har sitt säte
i själens väsen, och antingen de är varaktiga
eller på varndra följande, låter ofta förståndet
få ett intryck av insikt och förståelse.
Detta intryck är vanligen en beröring
eller kontakt med Gud i förståndet, och den
är mycket upphöjd och fylld av lycksalighet.
Men det är omöjligt att beskriva den, såväl som
den känsla som den uppstår ur.
Dessa förestående förnimmelser är mycket
olikartade, ibland upphöjda och tydligt märkbara,
ibland åter mindre upphöjda och tydliga.
Detta beror på olikheten hos de gudomliga
berörningarna, som ju förorsakar de känslor ur
vilka de där förnimmelserna framgår,
och på beskaffenheten hos dessa känslor.
4. Det är inte nödvändigt att här spilla en mängd
ord på att ge råd för att få förståndet mitt
ibland dessa insikter hålla fast vid tron för att
nå fram till förening med Gud.
Ty som de nämnda känslorna på ett passivt
sätt kommer själen till del, utan att hon bemödar sig om att få dem, mottas också de förnimmelser
som dessa ger upphov till på ett passivt sätt
i förståndet, utan att det självt bemödar sig om
att få dem.
Filosofin talar här om den mottagande delen av
förståndet. För att därför undvika varje misstag
som skulle kunna uppstå genom förståndets
ingripande och vara ett hinder för dessa
nådegåvor, får förståndet inte blanda sig in
i någonting, utan bör bevara en passiv hållning
och lämna sin naturliga fattningsförmåga åsido.
Ty, som vi sade redan när vi behandlade de successiva orden, förståndet skulle med sin
aktivitet lätt kunna störa och förjaga dessa
så fina och ömtåliga insikter.
De består ju av ett ljuvligt övernaturligt vetande,
som är fullständigt ouppnåeligt för det naturliga
förståndet och som detta inte kan fatta genom
sin egen verksamhet utan bara genom att
ta emot det.
Och det är därför som förståndet inte får försöka
att självt skaffa sig sådana insikter, ja inte
ens känna någon längtan efter att få dem.
På det sättet kommer det inte att på egen hand
skapa sig andra insikter som bara vore ur
dess egen fatabur, och vad mer är, det utsätter
sig inte för risken att djävulen i sin tur kommer
och suggererar fram, alla möjliga skenbilder
i själen.
Ty djävulen förstår sig mycket bra på att skapa sådana genom att påverka de kroppsliga
siinena, när själen söker dem genom de känslor vi
har talat om.
Själen bör här alltså vara undergiven, ödmjuk
och passiv.
Det är passivt som hon får motta dessa nådegåvor av Gud.
Gud ger dem åt henne när han anser det lämpligt
och om hann finner själen ödmjuk och osjälvisk.
Om hon lever på det sättet, skapar hon inga
hinder inom sig för den vinning som dessa
förnimmelser utgör för den gudomliga föreningen.
Och det är verkligen en stor vinning, ty alla
dessa förnimmelser är beröringar av gudomlig
förening, som på ett passivt sätt går
i fullbordan i själen.
5. Låt oss här avsluta denna avhandling om
förståndets övernaturliga förnimmelser och om
hur själen bör betrakta dessa, för att kunna
vandra trons väg till föreningen med Gud.
Enligt min egen uppfattning har jag sagt
tillräckligt för att själen, vilka förnimmelser
hon än får, bör än får, bör kunna finna
nödvändiga förklaringar och försiktighetsmått
i den undervisning vi gett om olika slags
förnimmelser.
Visserligen kan det emellanåt tyckas själen
att hon inte kan finna något som motsvarar
just hennes speciella fall -------- enligt min åsikt
torde det i varje fall inte finnas någon intellektuell
förnimmelse som inte kan föras tillbaka på en
av de fyra kategorierna av bestämda förnimmelser
som vi har talat om.
I en sådan situation kan hon hämta
anvisningar och råd ur det som sagts i de fyra
underavdelningarna för liknande förhållanden.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|