Direktlänk till inlägg 13 mars 2016
TREDJE BOKEN.
DÄR RENINGEN I DEN AKTIVA NATTEN HOS MINNET OCH VILJAN BEHNDLAS. DET UNDER-
VISAS OM DEN HÅLLNING SOM SJÄLEN BÖR
INTA TILL DESSA TVÅ SJÄLSFÖRMÖGENHETERS
FÖRNIMMELSER, FÖR ATT NÅ FRAM TILL FÖR-
ENINGEN MED GUD GENOM FULLÄNDNING AV
HOPPET OCH KÄRLEKEN.
KAPITEL. 1.
1. Vi har det föregående visat hur den första
själsförmögenheten, förståndet, måste renas
i alla sina förnimmelser genom den första teologala
dygden, tron.
Först när detta har skett, kan själen genom
denna själsförmögenhet förena sig med Gud
på den rena trons väg.
Nu återstår oss att ge liknande anvisningar
för de båda andra själsförmögenheterna,
minnet och viljan. Ty också dessa måste först
renas i sina förnimmelser, så att själen också
genom dem kan förena sig med Gud i ett
fulländat hopp och en fulländad kärlek.
Det är detta som vi i korthet skall göra
i denna tredje bok.
Vi är nu klara med förståndet. På sitt sätt
är det som en uppsamlingsplats för alla övriga
föremål. Därmed har vi fullgjort en stor del av
den uppgift som vi har förelagt oss.
Det blir alltså inte nödvändigt att behandla
dessa båda själsförmögenheter lika utförligt.
I själva verket är det omöjligt att en
andlig människa, som underordnar sitt förstånd
under tron i enlighet med vår undervisning,
skulle kunna underlåta att samtidigt öva de två andra själsförmögenheter i de båda andra
dygderna, hoppet och kärleken,
Ty den enas verksamhet är beroende av
de båda andras.
2.