Direktlänk till inlägg 15 juli 2023

PSALM. 69:21-37. RÄTTFÄRDIGES LIDANDE DÄR GUDLÖSHETEN RÅDER. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 juli 2023 18:27

                  PSALM. 69:21-37.

 

           RÄTTFÄRDIGES LIDANDE DÄR

 

               GUDLÖSHETEN RÅDER.

 

                                  DEL. 2.

 

¤Psalm. 69:21.

 

21.  #Deras hån krossat mig, mitt hjärta finner

ingen bot.

     Jag hoppades på medkänsla, men förgäves

på någon som ville trösta mig, men ingen fanns#.

 

 Kristi korsfästelse.

 

Matteus evangelium. 27:34.

 

34.  #Gav de honom vin att dricka, blandat med

galla.  Han smakade på det men ville inte dricka#.

 

¤Psalm. 69:22.

 

22.  #De förgiftade min mat, i min törst fick jag

ättika att dricka#.

 

¤Psalm. 69:23.

 

23.  #Må deras bord bli en fälla för dem och deras

offermåltid en snara#.

 

Romarbrevet. 11:9-10.

 

GUD HAR INTE FÖRSKJUTIT SITT FOLK.

 

9.  #Och David säger:

LÅT DERAS BORD BLI EN FÄLLA SOM FÅNGAR 

      DEM, EN STÖTESTEN, ETT STRAFF FÖR DEM#.

 

10.  #FÖRMÖRKA DERAS ÖGON SÅ ATT DE INTE 

SE, OCH BÖJ DERAS RYGGAR FÖR ALLTID#.

 

   Bestraffas med förmörkat förstånd.

Förmörkat förstånd: förkastat vishetens milda 

      inbjudan till göra bot och bättring.

Förödmjuka deras stolta övermod.

 

¤Psalm. 69:24.

 

24.  #Må det mörkna för deras ögon så att de

inte kan se.

      Låt deras lemmar mista sin stadga#.

 

¤Psalm. 69:25.

 

25.  #Ös ut din vrede dem, låt din glödande

harm hinna upp dem#.

 

¤Psalm. 69:26.

 

26.  #Må deras läger bli öde och ingen mer

bo i deras tält#.

 

Apostlagärningarna. 1:20a.

 

EN EFTERTRÄDARE EFTER JUDAS UTSES.

 

20b.  I Psaltaren står det:

MÅ HANS BOPLATS LÄGGAS ÖDE, INGEN SKALL

      BO DÄR, och:

MÅ HANS ÄMBETE ÖVERGÅ TILL NÅGON ANNAN#.

 

Judas Iscariot förrädaren.

        Hans jordiska boplats bestraffades

med ödeläggelse.

         Judas förkastade sitt apostlaämbete

för trettio silverpenningar.

       

¤Psalm. 69:27.

 

27.  #De förföljer ju den du har slagit, ökar plågan

för den du har sargat#.

 

¤Psalm. 69:28.

 

28.  #Lägg fram brott efter brott, låt dem 

aldrig bli friade#.

 

¤Psalm. 69:29.

 

29.  #Må de styrkas ur de levandes bok och inte

stå skrivna bland de rättfärdiga#.

 

Andra Moseboken. 32:32-35.

 

32.  #Om du ändå ville förlåta deras synd!

Utplåna annars mitt namn ur din bok!

     

33.  #Herren svarade Mose:

"Den som har syndat mot mig skall jag utplåna

      ur min bok#.

 

34.  #Gå nu och led folket dit jag har sagt dig!

Min ängel skall gå framför dig.

       Men den dagen kommr då jag skall gå till

rätta med dem för deras synd#.

 

35.  #Så straffade Herren folket föör att de hade gjort klaven, den som Aron gjorde#.

 

¤Psalm. 69:30.

 

30.  #Men jag är betryckt och plågad, rädda mig,

Gud, och för mig i trygghet#.

 

¤Psalm. 69:31.

 

31.  #Jag vill prisa Guds namn med sång

och tacka och lova honom#.

 

Psalm. 50:7-15.

 

RÄTT ORÄTT OFFER-GUDSTJÄNST.

 

7.  #Hör mitt folk, jag vill tala, Israel, jag vill

varna dig.

        Jag är Gud, din Gud#.

 

8.  #På dina offer kan jag inte klaga, dina brännoffer

får jag dagligen#.

 

9.  #Men jag behöver inga tjurar från ditt stall,

inga bockar ur dina fållor#.

 

10.  #Ty viltet i skogen är mitt, alla djur

bland de väldiga bergen#.

 

11.  #Jag känner alla fåglar i skyn, alla markens

smådjur är mina#.

 

12.  #Vore jag hungrig sade jag det inte till

dig, ty min är världen och allt den rymmer#.

 

13.  #Skulle jag äta kött av tjurar eller dricka

bockars blod?#.

 

14.  #Nej, låt tacksägelsen bli ditt offer åt

Gud och infria dina löften till den Högste!#.

 

15.  #Ropa till mig när du är i nöd, jag skall

rädda dig, och du skall ära mig#.  

 

Jesaja bok. 1:11-17.

 

HERREN ANKLAGAR SITT FOLK.

 

11.  #Vad skall jag göra med era slaktoffer?

säger Herren.

      Jag är mätt på brännofferbaggar och gödkalvars

fett, jag vill inte ha blodet från tjurar och lamm

      och bockar#.

 

12.  #Vem har begärt detta av er när ni träder fram

inför mig, ni som trängs på mina förgårdar?#.

 

13.  #Kom inte med era meningslösa gåvor,

jag avskyr offerröken.

       Nymånad, sabbat, högtidssamling ----- jag 

tål inte falskhet och fest#.

 

14.  #Jag hatar era högtider och nymånadsfester,

de har blivit en börda för mig, som jag inte

    orkar bära#.

 

15.  #När ni lyfter era händer i bön vänder jag

bort blicken.

       Hur mycket ni än ber lyssnar jag inte.

Ni har blod på händerna#. 

 

¤Psalm. 69:32.

 

32.  #Det behagar Herren mer än tjurar,

offerdjur med horn och klövar#.

 

¤Psalm. 69:33.

 

33.  #De betryckta skall se de toch glädjas,

ni söker er till Gud skall få nytt mod#.

 

Psalm. 22:27.

 

RÄTTFÄRDIGES LIDANDE HÄRLIGHET.

 

27.  #De betryckta får äta och bli mätta,

de som sökt sig till Herren får prisa honom.

      ----- Må ni alltid vara fyllda av livsmod#.

 

¤Psalm. 69:34. 

 

34.  #Ty Herren lyssnar till det och de fattiga

och föraktar inte de fångna#.

 

¤Psalm. 69:35.

 

35.  #Himlen och jorden skall prisa honom,

haven och allt som rör sig i dem#.

 

¤Psalm. 69:36.

 

36.  #Gud skall rädda Sion och bygga upp

Juda städer.

      Där skall de bo, de skall äga landet#.

 

Psalm. 51:20.

 

BOT OCH BÄTTRINGENS BÖN.

 

20.  #Låt din godhet allt gå Sion väl, bygg upp

Jerusalems murar#.

 

Psalm. 147:2.

 

LOVSÅNG TILL HERREN, GODHETENS 

     ALLSMÄKTIGE FADERN.

 

Jesaja bok. 44:26.

 

HEERENS STORHET SOM SKAPARE.

 

26.  #Mina tjänares ord låter jag slå in, jag

förverkligar det mina utsända förkunnat.

     Jag säger:

Jerusalem skall bli bebott och Judas städer

      byggas upp, staden skall jag resa upp

ur ruinerna#.

 

Hesekiels bok. 36:10.  

 

PROFETIA OM ISRAELS BERG.

 

10.  #På er skall jag låta många människor bo,

hela Israels folk.

       Städerna skall bli bebodda och ruinerna

byggas upp#.

 

¤Psalm. 69:37.

 

37.  #Det skall gå i arv till hans tjänares barn,

de som älskar hans namn skall bo där#.

 

Psalm. 102:29.

 

KLAGOROPET: FRAMTIDSHOPPET INFÖR HERREN.

 

29.  #Dina tjänares barn skall bo här

och deras barn leva trygga hos dig#.

 

 

          

 

   

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards