Direktlänk till inlägg 15 juli 2023

PSALM. 69:1-20. LIDANDE RÄTTFÄRDIGE DÄR GUDLÖSEHETEN RÅDER.DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 juli 2023 18:27

                PSALM. 69:1-20.

 

              RÄTTFÄRDIGES LIDANDE DÄR

 

                    GUDLÖSHETEN RÅDER.

 

¤Psalm. 69:1.

 

1.  #För körledaren. Av David#.

 

Jesu korsfästelse.

 

Matteus evangelium. 27:34.

 

34.  #Gav de honom vin att dricka, blandat med

galla.  Han smakade på det men ville inte dricka#.

 

¤Psalm. 69:2

 

2.  #Rädda mig, Gud!

     Vattnet når mig till halsen#.

 

Liknelsen för mitt hus har förlåtit mig.

 

Psalm. 130:1.

 

HJÄRTATS DJUPA BÖN OM FÖRLÅTELSE.

 

1.  #En vallfartssång.

Ur djupen ropar jag till dig, Herre#.

 

Psalm. 42:8.

 

MÄNNISKANS BEDRÖVELSE FÖRFÖLJELSE

      GER HJÄRTATS LÄNGTAN TILL GUDSHUS.

 

8.  #Djup ropar till djup i dånet av forsar.

Alla dina brottsjöar slår samman över mitt huvud#.

 

Jona bok. 2:6. 

 

JONAS BÖN.

 

6.  #Vattnet slöt sig om min strupe, djupet 

fångade mig.

      Sjögräs snärjdes kring mitt huvud#.

 

Klagovisorna. 3:54.

 

TREDJE SÅNGEN.

 

54. #Vatten stiger över mitt huvud,

jag tänker: Jag är förlorad#. 

 

¤Psalm. 69:3.

 

3.  #Jag skjunkit ner i bottenlös dy och har

inget fotfäste.

      Jag har kommit ut på djupt vatten, strömmen

vill dra ner mig#.

 

¤Psalm. 69:4.

 

4.  #Jag har ropat mig trött, min strupe är hes.

    Mina ögon värker, jag har väntat länge 

på min Gud#.

 

Mitt smärtsamma lidande där gudlöshetens

     ondska råder.

 

Psalm. 6:7.

 

HJÄRTATS BÖN: BESVARAD BÖN I DJUP SJÄLSNÖD.

 

7.   #Jag är matt av suckande.

Jag dränker min bädd i tårar var natt,

       sängen dryper av gråt#.

 

8.  #Mina ögon är skumma av sorg, mina fiender

har fått dem att åldras#.

 

Psalm. 38:10-13.

 

ÖDMJUKES BOT OCH BÄTTRINGS BÖN

     OM FÖRLÅTELSE.

 

10.  #Herre, du känner min längtan, mina suckar

når fram till dig#.

 

11.  #Mitt hjärta bultar, mina krafter sviker,

mina ögons ljus har slocknat#.

 

12.  #Mina vänner och grannar skyr min plåga,

mina närmaste håller sig borta#.

 

13.  #De som står efter mitt liv gillrar fällor,

de som vill mig ont förtalar mig och tänker

       ständigt på svek#.  

 

¤Psalm. 69:5.

 

5.  #Flera än håren på mitt huvud är de som

hatar mig utan grund.

    Många är de som vill förgöra mig, som är mina

fiender utan själ.

      Jag tvingas lämna tillbaka det som jag stulit#.  

 

Psalm. 35:19.

 

DAVIDS FÖRFÖLJARE O-TACKSAMMA VÄNNER.

 

¤Psalm. 69:6.

 

6.  #Du känner min dårskap, Gud, min skuld

är inte dold för dig#.

 

¤Psalm. 69:7.

 

7.  #Låt mig inte dra skam över dem som

hoppas på dig, Herre Gud Sebaot.

     Låt mig inte dra vanära över dem som söker

sig till dig, du Israels Gud#.

 

¤Psalm. 69:8.

 

8.  #Det ju för din skull man hånar mig och mitt

ansikte rodnar av skam#.

 

¤Psalm. 69:9.

 

9.  #Jag har blivit en utstött bland mina bröder,

en främling för min moders barn#.

 

Psalm. 31:12.

 

DAVIDS FÖRBÖN OM LIVETS RÄDDNING.

 

¤Psalm. 69:10.

 

10.  #Lidelsen för ditt hus har förtärt mig,

jag smädas av dem som smädar dig#.

 

Johannes Evangelium. 2:17.

 

TEMPLET RENSAS.

 

17.  #Och hans lärljungar kom ihåg att det står

   skrivet:  LIDELSEN FÖR DITT HUS SKALL 

FÖRTÄRA MIG#.

 

Romarbrevet. 15:3.

 

VISA HÄNSYN TILL DE SVAGA.

 

3.  #Kristus tänkte inte på sig själv, nej,

   det står skrivet:

DINA SMÄDARES SMÄDELSER FÖLL ÖVER MIG#.

 

¤Psalm. 69:11.

 

11.  #Jag grät och fastade, då blev jag hånad#.

 

¤Psalm. 69:12.

 

12.  #Jag klädde mig i säckväv, då blev jag 

en visa för dem#.

 

Jobs bok. 30:9.

 

JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL.

 

9.  #Nu har jag blivit en visa för dem, 

utsatt för skämt och hån#. 

 

¤Psalm. 69:13.

 

13.  #De sladdrar om mig i stadsporten,

drinkare sjunger om mig#.

 

¤Psalm. 69:14.

 

14.  #Jag kommer till dig med min bön,

må stunden vara den rätta.

      Svara mig, Gud, i din stora godhet, ge mig

din trofasta hjälp#.

 

Jesaja bok. 49:8.

 

HERREN RÄDDAR SITT FOLK.

 

8.  #Så säger Herren:

Jag bönhör dig när nådens tid är inne,

     jag hjälper dig på räddningens dag.

Jag skyddar dig, och genom dig ingår jag

     ett förbund med mitt folk.

Landet skall bli upprättat och de övergivna

     jordlotterna utskiftas#. 

 

Andra Korinterbrevet. 6:2.

 

GUD VILL FÖRSONING.

 

2.  #Han säger ju:

JAG BÖNHÖRDE DIG NÄR STUNDEN VAR INNE,

     JAG HJÄLPTE DIG PÅ FRÄLSNINGENS DAG.

Nu är den rätta stunden, nu är frälsningens dag#. 

 

¤Psalm. 69:15.

 

15.  #Rädda mig från att sjunka i dyn, låt mig

räddad från dem som hatar mig och från det 

      djupa vattnet#.

 

¤Psalm. 69:16.

 

16.  #Låt inte strömmen dra ner mig och djupet

uppsluka mig, låt inte graven sluta sitt gap

     om mig#.

 

Psalm. 42:8.

 

BEDRÖVADS FÖRFÖLJDES LÄNGTAN TILL

                GUDS VÄLSIGNADE HUS.

 

8.  #Djup ropar till djup i dånet av dina forsar.

Alla dina brottsjöar slår samman över mitt huvud#.

 

Jona bok. 2:7.

 

JONAS BÖN I FISKENS BUK.

 

7.  #Där nere vid bergens rötter.

Jag sjönk till det land vars portar skulle

          reglas bakom mig för evigt.

Men du gav mig liv, o Herre, min Gud, och förde

     mig upp ur graven#.

 

¤Psalm. 69:17.

 

17.  #Svara mig, Herre, i din trofasta godhet,

vänd dig till mig i din stora barmhärtighet#.

 

¤Psalm. 69:18.

 

18.  #Dölj  inte ditt ansikte för din tjänare, jag är 

i nöd, skynda dig att svara#.

 

Psalm. 13:2.

 

DAVIDS HJÄRTATS BÖN UNDER DJUP ÅNGEST.

 

¤Psalm. 69:19.

 

19.  #Kom till mig och gör mig fri, befria mig

  från mina fiender#.

 

¤Psalm. 69:20.

 

20.  #Du vet hur jag blir smädad, hur jag lider

   hån och skam, du ser ju alla mina ovänner#. 

 

Psalm. 22:8.

 

RÄTTFÄRDIGES LIDANDE OCH HÄRLIGHET.

 

8.  #Alla som ser mig gör narr av mig, de hånler

   och skakar på huvudet#.

 

Gudsförnekare förkastar Rättfärdiges smärtsamma lidande härlighet.

     Självisk människa förringar gudomens välsignelse.

      Dårarna säger i sina hjärtan det finns

ingen Gud. 

 

Klagovisorna. 1:2.   

 

FÖRSTA SÅNGEN.

 

2.  #Hon gråter bittert i natten kinden är våt

   av tårar.

Bland alla hennes vänner finns ingen som ger

     henne tröst.

De som stod henne nära har svikit och blivit

      hennes fiender#. 

 

Folkrika staden Guds utvalda stad Jerusalem.

        Övergiven hjälplös gråter bittra tårar.

Nattens vila varit trygg nu orolig förvirrande.

     Stadens vänner blivit o-vänner.

 

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards