Direktlänk till inlägg 3 juli 2023

PSALM. 55:1-24. KLAGOROP ÖVER FALSKA VÄNNER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 juli 2023 13:36

                      PSALM. 55:1-24.

 

           KLAGOROP ÖVER FALSKA VÄNNER.

 

¤Psalm. 55:1.

 

1.  #För körledaren, till strängainstrument.

   En dikt av David#.

 

¤Psalm. 55:2.

 

2.  #Gud, lyssna till min bön, dölj dig inte

när jag ber#.

 

Lyssna på den renhjärtliges innerliga bön.

          Var närvarande när jag ber dig om

hjälp uppmuntran tröst.

 

¤Psalm. 55:3.

 

3.  #Hör mig och ge mig svar.

Jag våndas i min oro, jag får ingen ro#.

 

Lyssna på mina ord.

       Besvara min bön.

Jag lider smärtsamt bland falska vänner.

     Gör mig orolig förtvivlad uppgiven.

 

¤Psalm. 55:4.

 

4.  #För fiendens rop, för de ondas skrän.

De öser sin ondska över mig, de ansätter mig

      i sin vrede#.

 

De hånar föraktar mig i o-dygders farliga beteende.

      Respekterar inte mitt dygdiga liv.

Fiendens onda hatiska rop ondsintas obehärskade

     oljud.  Åtlöje inför rättfärdigas helgade liv.

 

¤Psalm. 55:5.

 

5.  #Mitt hjärta grips av ångest, dödsskräck

   faller över mig#.

 

Mitt hjärta blir ångestens slav.

       Dödsskräcken drabbar mig.

 

¤Psalm. 55:6.

 

6.  #Jag darrar av fruktan, jag överväldigas av fasa#.

 

Mitt liv fångad i rädslan.

         Livets olycka faror min fångenskap.

 

¤Psalm. 55:7.

 

7.  #Om jag ändå hade duvans vingar!

Då flög jag bort för att finna ett bo#.

 

Davids önskan flyr bort från falska vänner likt

      duvans bärande flyktiga vingar.

Vindens styrka flyktiga vingar hjälp tröst.

      Kunde jag fly bort från falskhetens vänner.

 

¤Psalm. 55:8.

 

8.  #Långt bort skulle jag fly och slå mig 

ner i ödemarken#.

 

Likt duvans flyktiga farväg finna en öde öken

     där falska vänners tal handlingar saknas. 

 

¤Psalm. 55:9.

 

9.  #Snabbt skulle jag söka ett skydd mot

vinande vind och storm#.

 

Liknar sitt liv vid vinande vind skadliga stormvindar.

      Bild på falska vänners ondsinthet. 

 

¤Psalm. 55:10.

 

10.  #Herre, skapa förvirring i deras tal!

Våld och split ser jag i staden#.

 

David böneord.

     Förvirra deras tal hån förakt hat i ord handlingar.

Falska vänners våldsbrott splittring råder i staden.

 

Sefanja Bok. 3:1-4.

 

DOM ÖVER JERUSALEM.

 

1.  #Ve, de trotsiga, befläckade staden,

förtrycktes stad#.

 

Jerusalem, Guds utvalda stad.

      Olycka fördärvar drabbar dig.

Befläckad av trolösheten.

      Moraliska misären har sitt fotfäste i staden. 

 

2.  #Den har inte lyssnat och tagit varning.

Den förtröstar inte på Herren och tyr sig inte

      till Gud#.

 

Förkastat vishetens milda inbjudan till bot

    och bättring.

Förtöstar på själviskheten denna avgud.

 

3.  #Dess styresmän är som rytande lejon,

dess domare som vargar ----- inte ett ben lämnar

      de kvar till morgonen#.

 

Stadens styresmän förringar gudomlig rådgivning.

    Orättvisa domare styr staden.

Obarmhärtiga där svaga faderlösa änkor bor.

 

4.  #Dess profeter är stora i orden och fulla

av svek.

     Dess profeter kränker det heliga och gör

våld på Herrens lag#.

 

Falska profeter talar lögnaktiga profetior.

        Vanhelgar Guds helgedom.

Stiftar själviska lagar.

 

      DOM ÖVER JERUSALEM, GUDS STAD.

 

¤Psalm. 55:11.

 

11.  #Dag och natt vandrar de runt den uppe 

på murarna.

      Därinne bor ondska och elände#.

 

Under dygnens alla timmar intar de våldsamt 

     stadens beskyddande frörsvars murar.

Innanför murarna ondskans eländiga livets boplats.

 

¤Psalm. 55:12.

 

12.  #Fördärv råder i staden, våld och svek 

lämnar aldrig dess torg#.

 

Ondskans fördärv råder i staden.

       Våldsverkare svekfulla hjärtan råder 

vid stadens torg.

     Förkastat vishetens maningsrop på torget.

 

¤Psalm. 55:13.

 

13.  #Om jag smädades av en fiende, då kunde

jag bära det, om jag förnedrades av en ovän,

     då kunde jag dra mig undan#.

 

Fiendens beteende smädade mig.

       Ovännens hatfulla föraktfulla ord

min gudfruktan min räddare.

 

Psalm. 31:12.

 

12.  #För alla mina fienders skull.

  Jag blir hånad, jag är en börda för mina grannar

      en skräck för mina vänner, de som ser mig

på gatan viker undan#.

 

Falska vänner mina fiender.

      Hånar föraktar min gudsfruktan.

Mina grannar avskyr mig.

       Äger ingen gudsfruktan inför sina ögon.

 

¤Psalm. 55:14.

 

14.  #Men du är ju min like, min vän och min förtrogne#.

 

Du, Herre, min trofaste vän.

    Där laglösheten råder i staden.

 

¤Psalm. 55:15.

 

15.  #Vi gladdes åt att gå sida vid sida i skaran

i Guds hus#.

 

Vi, ditt utvalda folk tillsammans vandra in i 

      Guds välsignade hus.

 

¤Psalm. 55:16.

 

16.  #Må de överumplas av döden, levande fara

ner i dödsriket, ty ondskan bor mitt ibland dem!#.

 

Falska vänner dödlighetens barn.

      Levande bedragna in i dödsrikets verklighet.

Ondskan frestelser lockelser deras vänner.

 

¤Psalm. 55:17.

 

17.  #Men jag ropar till Gud, och Herren skall

rädda mig#.

 

I min nöd ropade till Guds hjälp.

      Herren min hjälpare uppmuntrare.

 

¤Psalm. 55:18.

 

18.  #Morgon och kväll och mitt på dagen suckar

jag och klagar, och han skall höra mig#.

 

Under dygnets alla timmar lever i hjärtats förtvivlan

    klagorop.

Hans trofasthet lyssnar på mina böners rop.

 

¤Psalm. 55:19.

 

19.  #Han gör mig fri och trygg när fienderna rycker

an och söker strid med mig#.

 

Befriar mig från falska fienders fångenskap.

     Hjärtats trygghet när fienders angrepp

försöker döda mig.

 

¤Psalm. 55:20.

 

20.  #Gud skall höra mig och förödmjuka dem,

han som sedan urtiden sitter på tronen.

      Ty de ändrar sig aldrig och fruktar inte Gud#.

 

Gud hör min bön.

       Förödmjukar mina fiender.

Sedan urminnes tid sitter tryggt på sin

     himmelska tron.

Gudlösa människor älskar gudlöshetens

     onda gärningar. 

 

¤Psalm. 55:21.

 

21.  #Han kränkte freden och svek givna löften#.

 

Falsk vän: svekfull o-ärlig trolös.

        O-fridens man.

      

¤Psalm. 55:22.

 

22.  #Hans ord är halare än smör, men hans

hjärta vill strid#.

 

O-behärskad tungas tal förtalar skvallrar.

        Hjärtat stridslysten hatar saktmodet mildheten.

 

Psalm. 52:4.

 

4.  #Tänker du ut fördärv, din tunga är som en 

vässad kniv, du är full av svek#.

 

Falska vänner besmittade av fördärvliga tankar.

         Falskt tunga sprider lögnaktiga ord.

Svekfullt hjärta nationens undergång.

 

Psalm. 62:8.

 

8.  #Från Gud kommer min hjälp och min ära,

Gud är min tillflykt, min starka klippa#.

 

Gud min livs hjälpare i nödens tid.

         Trygg säker tillflykt där  falska vänners

gemenskap råder.

      Gudomlig gemenskap orubblig klippa.

 

Ordspråksboken. 18:8.

 

8.  #Baktalarens ord är som läckerheter,

de slinker ner i människans inre#.

 

Förtalarens ord lögnens budbärare.

       Besmittar vilseleder hjärtats innandömen.

 

Ordspråksboken. 26:22.

 

22.  #Baktalarens ord är som läckerheter,

de slinker ner i människors inre#.

 

FJÄRDE SAMLINGEN ( kap. 25-29 ).

 

Också detta är ordspråk av Salomo, samlade 

    av Hiskias, Juda kungs, män#.

 

Jeremia bok. 9:8.

 

8.  #En skarpslipad pil är deras tunga,

svek är orden i deras mun.

    Den ene talar vänligt med den andre,

men i sitt hjärta lägger han försåt#.

 

PROFETENS KLAGAN ÖVER FOLKETS ONDSKA.

 

Ondskans barns tungor jämförs med giftiga pilars

      fördärv i hjärtats innandömen.

Deras munnars ord svekfulla.

       Tjänar två herrar: munnen välsignar de

hjärtat förbannar de.

 

Syraks bok. 12:16.

 

16.  #Från fiendens läppar strömma lena ord,

men i sitt hjärta vill han få dig i fångstgropen.

    Ur fiendens ögon strömmar tårar, men får

han tillfälle är hans blodtörst omättlig#.

 

O-VÄNNER OCH FIENDER. 

 

Vänliga läppar: hjärtats onda planer: tjänar två

         herrar.

Fiendens ögons beteende visar medlidande.

         Ovännens onda gärningar förkastar

människo-värdet. 

 

Syraks bok. 27:23.

 

23.  #När du är med är han len i mun och visar 

beundran för allt han säger, men efteråt anslår 

      han en annan ton och får dina ord att låta anståtliga#.

 

    SVEK OCH FALSKHET. 

 

Svekets falskhet tjänar två herrar.

     Svekfulles ord vänliga: hjärtats tankar o-vänliga

hatiska föraktfulla.

 

¤Psalm. 55:23.

 

23.  #Kasta din börda på Herren, han skall 

sörja för dig.

      Aldrig låter han den rättfärdige svikta#.

 

Överlämna din själs börda på Herrens trohet.

        Mättar dina behov.

Upprättar den rättfärdige. 

 

Psalm. 37:5.

 

5.  #Lägg till ditt liv i Herrens hand.

 Lita på honom, han kommer att handla#.

 

Visa förtröstan på Guds hands trygghet.  

      Gud är trofast.

 

Ordspråksboken. 16:3.

 

3.  #Lägg allt du gör i Herrens hand, så kommer

dina planer att lyckas#.

 

Sök först Guds rike hans rättfärdighet.

       Livet välsignat  välstånd fråmgång.

 

Första Petrusbrevet. 5:7

 

7.  #Och kasta alla er bekymmer på Herren,

ty han sörjer för er#.

 

Vår skapare känner våra livs-behov.

 

¤Psalm. 55:24.

 

24.  #Du, o Gud, skall störta dem ner i avgrundens

djup.

        Mördare och bedragare når inte ens 

livets mitt.

      Men jag förtröstar på dig#.

 

Ondskans barn mördare bedragare själviska.

       Gudsfruktan livets beskydd försvar där

moraliska misären råder.

 

Falska vänner bestraffas efter sina onda gärningar.

    Bedragare mördare förkortar sina liv.

Jag, David fötröstar den ende Guden.

 

Psalm. 5:7.

 

7.  #Du förgör lögnarna, Herre, mördare

och bedragare avskyr du#.

 

Herre, lögnare dina fiender o-vänner.

      Mördare bedragare föraktar hatar sina

medmänniskor.

      Avskyr människo-värdet.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards