Direktlänk till inlägg 2 juni 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 3:27-35. GODHET MOT MEDMÄNNISKAN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juni 2023 10:34

          ORDSPRÅKSBOKEN. 3:27-35.

 

        GODHET MOT MEDMÄNNISKAN.

 

¤Ordspråksboken. 3:27.

 

27.  #Neka inte en skälig gåva när det står

i din makt att hjälpa#.

 

Tobit förbannar Tobias.

 

Tobits bok. 4:6.

 

6.  #Ty är du hederlig får du framgång i allt

  du gör.

Åt alla som lever rättfärdigt#.

 

Plikter mot de fattiga.

 

Syraks bok. 4:1-4.

 

1.  #Mitt barn, beröva inte de fattige hans uppehälle,

låt honom inte vänta med bedjande blick#.

 

2.  #Såra inte den som svälter, väck inte förbittring

   hos en man som lider brist#.

 

3.  #Upprör inte mer ett redan bittert hjärta,

låt inte den som tigger vänta på din gåva#.  

 

4.  #Avvisa inte den som ber om hjälp i sin nöd,

vänd dig inte bort från den fattige#.

 

Älska era fiender.

 

Matteus evangelium. 5:42.

 

42.  #Ge åt den som ber dig, och vänd inte 

ryggen åt den som vill låna av dig#.

 

¤Ord. 3:28.

 

28.  #Om du har något, svara då inte din broder:

"Kom tillbaka i morgon, då skall du få"#.

 

¤Ordspråksboken. 3:29.

 

29.  #Anstifta inget ont mot din broder,

som tror sig bo trygg i din närhet#.

 

¤Ord. 3:30.

 

30.  #Tvista inte med någon utan fog,

med en som inte har gjort dig något ont#.

 

¤Ordspråksboken. 3:31.

 

31.  #Avundas inte våldsverkaren, slå inte in på de

vägar han går#.

 

Psalm av David: Herrens utvalde tjänare.

 

Psalm. 37:1.

 

1.  #Reta inte upp dig på de onda, avundas 

inte den som gör orätt!#.

 

Ordspråksboken. 23:17.

 

17.  #Låt inte syndare väcka din avund,

sträva alltid efter gudsfruktan#.

 

Arvssyndens avundsjuka dödlig.

       Kristi försoningsverk: avväpnade arvssynden.

Gudsfruktan bättre än livet i arvssyndens avund.

 

Ord. 24:1.

 

1.  #Avundas inte gudlösa människor, sök inte

deras sällskap#.

 

Sök inte gudlöshetens sällskap.

       Frukta Gud fly de gudlösas onda gärningar.

Onda gärningar: våldsbrott laglöshet falska illöror.

 

Ordspråksboken. 24:19.

 

Val av vänner.

 

Syraks bok. 9:11.

 

11.  #Avundas inte en syndare hans framgång -----

du vet inte vilket slut han får#. 

 

¤Ord. 3:32.

 

32.  #Herren avskyr den som är falsk, men de

rättrådiga har hans vänskap#.

 

¤Ordspråksboken. 3:33.

 

33.  #Herren förbannar den ondes hus,

men de rättfärdigas hem välsignar han#.

 

¤Ord. 3:34.

 

34.  #Smädare smädar han, men de ödmjuka

visar han nåd#.

 

¤Ordspråksboken. 3:34.

 

34.  #Ära vinner de visa, dårarna hopar skam#.

 

Jobs bok. 22:29.

 

Elifas tredje tal.

 

29.  #Gud kväser den som förhäver sig, 

   med de ödmjuka upprättar han#.

 

Gud förödmjukar den övermodiges stolthet.

 

Sann och falsk gudsdyrkan.

 

Jesaja bok. 66:2.

 

2.  #Allt detta har mina händer gjort,

allt detta är mitt, säger Herren#.

     Den ödmjuke och förkrossade tar jag mig

an, den som bekymrar sig om mitt ord#.

 

Min skapelse tillhör mig.

    Skapade formade efter mina egna kärleksfula händer. 

     Ödmjukes ödmjukhet älskar uppmuntrar jag.

Respekterar vördar mitt hela ord.

      För står mitt ord fast i himlen.

Rena dem i mitt ord mitt ord friköper er från 

     gudlöshetens falska lögner.

 

Varning för övermod.

 

Syraks bok. 3:18.

 

18.  #Var ödmjukare ju högre du stiger,

så finner du nåd hos Herren#.

 

Vishet från ovan.

 

Jakobs brev. 4:6.

 

6.  #Större är dock den nåd han ger oss.

   Därför heter det:

"GUD STÅR EMOT DE HÖGMODIGA, MEN DE 

     ÖDMJUKA VISAR HAN NÅD#.

 

Församlingen och deras ledare.

 

Första Petrusbrevet. 5:5.

 

5.  #Och ni yngre, underordna er dem som är 

äldst.   Men för er alla gäller:

    "klä er i ödmjukhet mot varandra, ty GUD STÅR

EMOT DE HÖGMODIGA, MEN DE ÖDMJUKA VISAR

    HAN NÅD#.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards