Direktlänk till inlägg 7 april 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 1:20-33. VISHETEN TALAR..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 april 2023 17:05

                  ORDSPRÅKSBOKEN 1:20-33.

 

                            VISHETEN TALAR.

 

¤Ordspråksboken. 1:20.

 

20.  #Visheten ropar högt på gatan, på torget

  ljuder hennes röst#.

 

Vishetens tal söker människors hjärtan på torget

     där människor finns.

 

Ordspråksboken. 8:1-3.

 

1.  #Hör, visheten ropar, insikten låter höra sin röst#.

 

Insikten dårskapens okunnighets fiende tillåts

     härskar på torget: lögnaktigt förvirrar vilseleder

folkets hjärtan sinnen.

 

2.  #Hon står uppe i höjderna, vid alla vägar

och vägskäl#.

 

Visheten placerad högt på höjderna.

      Där hennes röst skall höras.

Väljer vara vid vägskälen vid vägarna där

     folket passerar.

 

3.  #I portarna ljuder hennes rop, vid ingången

    till staden:#. 

 

Står vid stadens portar där folken passerar

      vid sin ingång utgång i staden.

 

Ordspråksboken. 9:3.

 

¤Ord. 1:21.

 

21.  #Mitt i larmet ropar hon, i stadens portar

tar hon till orda:#.

 

Vishetens röst hörs i stadens aktiva liv.

         I stadens portar där människor vandrar igenom talar sina insiktsfulla ord.

 

¤Ordspråksboken 1:22.

 

22.  #Hur länge, ni okunniga, skall ni älska okunnigheten, hur länge skall smädarna njuta

    av att smäda och dårarna hata kunskap?#

 

Vishetens maningsrop:

     Okunnigheten förnekar förkastar visheten.

Visheten säger:

      Vakna upp ur er förblindade okunnighet.

Älska Visheten erbjuder er liv.

     O-kunnigheten leder till död.

Visheten leder till Liv.

     Dårarnas okunnighet hatar föraktar vishetens

o-uttömliga kunskap.

         Visheten lär er känna livets värdighet.

Okunnigheten vilseleder förvirrar sprider lögner

    falskhet om livets värdighet.

Visheten o-självisk barmhärtig omsorgsfull.

     Okunnighetens dårskap: självisk hatar sanningen

sprider lögner.

 

¤Ord. 1:23.

 

23.  #Vänd om och lyd mina tillrättavisningar!

   Jag skall visa er min vilja och låta er höra

mina ord#.

 

Gör bot och bättring från er dåraktiga okunnighet.

        Lyd mina tillrättavisningar.

Visa er min vilja.

       Tala mina ord till er.

 

¤Ordspråksboken. 1:24.

 

24.  #Jag ropade och ni vägrade lyssna, 

jag varnade och ni brydde er inte om det#.

 

Era hårdnackade hjärtan förkastade min

    tillrättavisningar.

Älskade er okunnighet före min visa insikt.

      Mina varnande ord förkastade ni. 

 

Jesaja bok. 65:12.

 

12.  #Er skall jag utlämna åt svärdet, ni måste 

alla böja knä för att slaktas.

     Ty jag kallade men ni svarade inte, jag talade

men ni lyssnade inte, ni gjorde det som var ont

      i mina ögon, valde det som misshagade mig#.

 

Trolösas o-trohets-bestraffning.   

     Dödens vassa svärd vän med dödligheten.

Er gudlöshets okunnighet om min helighet

      verkställer min dom över er.

Älskade era själviska gärningar för min nåd

     och barmhärtighet.

 

¤Ord. 1:25.

 

25.  #Ni trotsade alla mina råd och ville inte veta

av mina tillrättavisningar#.

 

Valde lyssna på dårars okunnighet.

     Dårars okunnighet förkastar sann tillrättavisning.

Rättfärdig tillrättavisning ger livet värdighet.  

         

¤Ordspråksboken. 1:26.

 

26.  #Därför skall jag skratta när olyckan drabbar er,

jag skall hånle när de fasansfulla kommer#.


         Gudlöshetens o-trohet ni förtröstade på:

Otröstlig ohjälpsam självisk.

     Jag, Herren, er Gud, ni övergav min nåd

barmhärtighet.

        Jag inte längre er beskyddade försvarare

när olycka fördärv drabbar er. 

 

Psalm. 37:13.

 

13.  #Herren ler åt dem, han ser att deras stund

är kommer#.

 

När rättvisans dom drabbar dem:

     Herren ler åt dem.

 

¤Ord. 1:27.

 

27.  #När det fasansfulla kommer över er som ett

oväder och olyckan som en storm, när nöd 

     och ångest drabbar er#.

 

Domen bestraffar er:

       O-väder olyckor själsnöden hjärtats ånger.

 

¤Ordspråksboken. 1:28.

 

28.  #Då skall de ropa till mig utan att få svar,

de skall söka mig utan att finna mig#.

 

Deras hjärtats rop:

      Förkastar jag deras sökande efter min godhet

barmhärtighet finns inte mer.

 

Jeremia bok. 11:11.

 

11.  #Därför säger Herren:

Se, jag låter dem drabbas av en olycka som de inte 

     kan undkomma, och när de ropar till mig skall

jag inte lyssna på dem#.

 

Det brutna förbundet.

       Mitt folks trolöshet bestraffas av olyckor.

Besvarar inte deras nödrop.

 

Heskiels bok. 8:18.

 

18.  #Jag skall gå till verket med vrede, utan förskoning, barmhärtighet.

      Hur högt de än ropar till mig skall jag inte lyssna#.

 

Avgudadyrkan vid templet.  

      Jag skal verkställa min dödsdom över

deras avfälliga gudlöshet.

      Förlorat min förlåtelse barmhärtighet.

 

Mika bok. 3:4.

 

4.  #En dag skall ni ropa till Herren, men han skall

inte svara dem, då skall han dölja sitt ansikte

     för dem för deras onda gärningars skull#.

 

Efter deras onda gäningars syndamått fullt

   av missgärningar.

Döljer mitt kärleksfulla ansikte mot dem.

 

Sakarja bok. 7:13.

 

13.  #De ville inte höra då han ropade, och därför

   sade han:

"Då vill inte jag heller höra när de ropar#.  

 

Besvarar dem med samma beteende de visade

     mot min rättfärdighet.

Hatade föraktade den.

 

¤Ordsråksboken. 1:29.

 

29.  #De försmådde kunskap och avvisade gudsfruktan#.

 

     Visheten talar.

Dårarnas smädelse föraktade gudsfruktan.

       Förringade gudsfruktans väg in i visheten.

 

¤Ord. 1:30.

 

30.  #De vill inte veta av mina råd utan föraktade

   mina tillrättavisningar#.

 

Förkastade mina nåderika råd.

       Föraktade mina rättvisa tillrättavisningar.

 

¤Ord. 1:31.

 

31.  #Därför får de äta sina gärningars frukt,

de skall mättas av sina onda planer#. 

 

Deras onda gärningars bröd blir deras

     dagliga föda.

Listiga onda planer snärjer dem själva.

 

Jesaja bok. 3:11.

 

11.  #Ve, den orättfärdige, han är ond och får

igen det han har gjort#.

 

Ondskans anark i Juda land.

 

Livets fördärvliga olyckor drabbar den o-rättfärdiges

     livsföring.

Fylld av onskans snaror dödlighet själv snärjd

     av dem.

 

¤Ordspråksboken. 1:32.

 

32.  #Ty avfallet kostar de okunniga livet,

och dårens sorglöshet blir hans död#.

 

Gudlöshetens avfall o-kunnighetens barns död.

    Dårens okunnighet skapar sorglöshet.

Sorglösheten vägen in till dödligheten.

 

¤Ordspråksboken. 1:33.

 

33.  #Men den som lyssnar till mig bor trygg 

och behöver inte frukta något ont#.

 

Lydnaden för Vishetens maningsrop:

     Trygghetens vila harmoni glädje.

Beskyddad från ondskans listiga planer. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards