Direktlänk till inlägg 7 april 2023

PSALM. 40:1-7. TACKSÄGELSE OCH BÖN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 april 2023 17:05

                 PSALM. 40:1-7.

 

          TACKSÄGELSE OCH BÖN.

 

¤Psalm. 40:1.

 

1.  #För körledaren. Av David, en psalm#.

 

¤Psalm. 40:2.

 

2.  #Länge väntade jag på Herren, och han böjde 

sig ner till mig och hörde mitt rop#.

 

Nåd och barmhärtig är Herren, vår Gud.

        Hör sina älskade barns böner.

 

¤Psalm. 40:3.

 

3.  #Han drog mig upp ur fördärvets grop,

ur slam och dy.

      Han ställde mig på fast mark, mina stig

gjorde han trygga#.

 

Fördärvets grop: arvssyndens smärtsamma lidande.

      Faderns kärlek räddade mitt liv.

Trygghetens fader  omsorgsfull älskvärd.

 

Psalm. 69:2-5.

 

2.  #Rädda mig, Gud!

Vattnet når mig till halsen#.

 

Hjärtats nödrop förtrösta på Guds hjälp.

      Mitt liv farofyllt smärtsamt.

 

3.  #Jag har sjunkit ner i bottenlös dy och har

inget fotfäste.

     Jag har kommit ut på djupa vatten, strömmen

vill dra ner mig#.

 

Beskriver livets faror.

      Syndens lön döden. 

Nåden livets räddning från dödligheten.

   Rotlösheten oron förtvivlan synden följder.

 

4.  #Jag har ropat mig trött, mun strupe är hes.

Mina ögon värker, jag har väntat länge på

       min Gud#. 

 

Uthålligheten själens styrka.

       Tåligheten ger aldrig upp.

Förtöstar på Guds godhet trohet.  

 

5.  #Flera än håren på mitt huvud är de som

hatar mig utan grund.

     Många är de som vill förgöra mig, som är mina

fiender utan skäl.

    Jag tvingas lämna tillbaka det som jag aldrig

stulit#.

 

Fiendernas hatiska beteende.

       Hatiskt beteende rider på falskheten lögnen.

Falska anklagelser fiendens onda planer.

     Arvssyndens förblindelse dödar mig.  

 

Psalm. 69:12-13.

 

12.  #Jag klädde mig i säckväv, då blev jag 

en visa för dem#.

 

Bot och bättringen dårskap i fiendens ögon.

 

13.  #De sladdrade om mig i stadsporten,

   drinkare sjunger om mig#.

 

Förtalade mig i stadsporten.

    Lögnen falskheten rider på förtalet.

Drinkares ord dåraktiga falska.

 

¤Psalm. 40:4.

 

4.  #Han lade en ny sång i min mun, en lovsång

till vår Gud.

      Många skall se det och bäva och sätta

sin lit till Herren#.

 

Tacksamheten tackar.

     Vår Gud värdig lovsång tillbedjan.

Tacksamhetens lovsång hörs vännerna

    får insikt om Guds godhet.

 

Psalm. 96:1.

 

1.  #Sjung till Herrens ära, sjung en ny sång,

sjung till Herrens ära, hela världen!#.

 

Psalmens uppmaning till lovsång.

     Herren äras i lovsången.

Hela skapelsen ärar lovsjunger sin Skapare.

 

¤Psalm. 40:5.

 

5.  #Lycklig den som litar fast på Herren och inte

vänder sig till de trotsiga och dem som avfaller

      till lögnens makter#.

 

Välsignad förtröstansfulle på Herrens godhet.

        Avsky upproriska människors beteende.

Arsssynden rider på lögnens makter.

 

¤Psalm. 40:6.

 

6.  #Stora är de ting du har gjort, dina under,

Herre, min Gud, och dina planer med oss.

       Ingen kan mäta sig med dig.

Jag vill tala och berätta om dem, men de är

     fler än jag kan räkna#.

 

Dina underverk din allmakts verk.

        Dina planer med oss formades i vår moders

moderliv.

        Du den ende Guden.

Frimodigt berätta om dina under.

     Antalet som sandkornen i havet.

 

Jobs bok. 5:9.

 

9.  #Han gör större ting än någon kan fatta,

fler under än någon kan räkna#.

 

Elifas första tal.

      Elifas fån Temans ord.

Hans underverk outtömlig i människors ögon.

        Oräkneligt antal av underverk.

Visar sin suveräna allmakt.

 

Psalm. 92:6-9.

 

Lovsångs-psalm för sabbatsdagen.

 

6.  #Herre, vilken storhet i dina verk, vilket djup

   i dina planer!#. 

 

Lovar ärar hans storhet i underverken.

        Hans insiktfulla planer.

 

7.  #Den enfaldige kan inte förstå det, en dåre

   fattar inte detta:#.

 

Dårens okunnighets förblindelse förmörkat

     hans hjärta och sinne.

 

8.  #Om än de gudlösa växer som gräs och ogärningsmännen blomstrar, skall de ändå förgöras

     för alltid#.

 

Gudlöses gudlöshet växer där lögnens

       laglöshet råder.

Ogärningsmännens ondsinta planer blomstrar

    där laglöshetens lagar råder.

Rättfärdigheten sanningen gudlöshetens

     laglöshetens ärkefiender.

 

9.  #Men du, Herre, är upphöjd i evighet#.

 

Herre, du tronar för evigt.

 

Psalm. 104:24.

 

24.  #Otaliga är dina verk, o Herre!

  Med vishet har du gjort dem alla, jorden är full

      av vad du skapat#. 

 

Oräkneliga är dina underverk.

    Visheten din hjälp i ditt skaparverk.

Jorden fylld av vad du själv skapat.

      

Psalm. 106.2

 

2.  #Vem kan beskriva Herrens storverk, vem kan

prisa allt han gjort?#.

 

Herrens trohet vittnar om hans storverk.

 

Psalm. 139:17-18.

 

Herren allvetande outtömlig.

 

17.  #Dina tankar, o, Gud, är för höga för mig,

väldig är deras mångfald#.

 

Guds tankar outtömliga.

      Guds tankar liknar sandkornens antal.

 

18.  #Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen,

når jag till slutet är jag ännu hos dig#.

 

Sandkornens antal o-uttömliga till antalet.

 

Predikaren. 3:11.

 

11.  #Allt vad Gud har gjort är skönt i rätta stunden.

Han låter människor urskilja ett sammanhang,

    men aldrig kan de fatta Guds verk från början

till slut#. 

 

Mina tankar är inte era tankar. 

        Guds skapelse människans skönhet.

 

Predikaren. 8:17.

 

17.  #Då insåg jag vad som gäller om hela Guds verk: människan kan inte fatta det som sker under

     solen.

Hur hon än strävar och söker fatta hon det inte,

    ja, även om den vise säger sig förstå fattar

han ändå aldrig#.

 

Guds verk synligt inför människors ögon.

    Guds visdom  själiska människans dårskap.

Lyssnar på vises insikt: själviskhetens människans

       dåraktiga ord.

 

Predikaren. 11:5.

 

5.  #Ingen vet hur livsanden kommer in i fostret

hos den havande, lika litet förstå du hur Gud

     handlar, han som gör allt#.

 

Själisk människas förstånd saknar insikten

       få svar på livsandens liv i fostret innan födelsen. 

 

Syraks bok. 42:17.

 

17.  #Det är inte möjligt för Herrens heliga att skildra alla hans underbara verk, allt som fick 

     sin fasta form av Herren, allhärskaren,

så att hans härlighet blev hela världens grundval#.

 

Herrens heliga barn saknar insikten om hans

       skapade underbara skapelseverk.

Herren, allhäskaren.

        Hans härlighet världens grundval.

 

Romarbrevet. 11:33.

 

33.  #Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap

  hos Gud!

Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra

      hans vägar#.  

 

Gud ursprungets djuphet av rikedom vishet

     kunskap.

Outgrundlig hans eviga beslut.

         Hans eviga vägar oberoende av mänsklighetens själviska vägar.

 

                           

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards