Direktlänk till inlägg 10 mars 2023

PSALM. 35:1-16. LIDANDET MOT FÖRFÖLJARE OCH OTACKSAMMA VÄNNER. DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 mars 2023 18:02

                    PSALM. 35:1-16.

 

    LIDANDET MOT FÖRFÖLJARE

 

       OCH OTACKSAMMA VÄNNER  DEL. 1.

 

¤Psalm. 35:1.

 

1.  #Av David.

   Herre, kämpa mot dem som kämpar mot mig!

Strid mot dem som strider mot mig!#.

 

Davids förmanande böner.

      Herren visa din vredesglöd i strid mot

ondsinta förföljare.

       

¤Psalm. 35:2.

 

2.  #Tag rustning och sköld, grip in till min hjälp!#.

 

Låt din vapenutrustning avslöja otacksammas

     listiga planer.

 

¤Psalm. 35:3.

 

3.  #Höj spjut och lans mot mina förföljare!

Säg till mig:

      Jag är din räddning#.

 

Visa stridslystenhet mot mina onda förföljare.

        Uppmuntra mig.       

 

¤Psalm. 35:4.

 

4.  #Skam och vanära må drabba dem som står efter

   mitt liv.

Låt dem som har ont i sinnet mot mig vika

     tillbaka i smälek#.

 

Förföljarnas förakt hat vanäras förringas.

           Deras ondsinhet mot mitt liv

bli förödmjukat. 

 

Psalm. 40:15.

 

15.  #Skam och smälek må drabba dem som

   vill beröva mig livet.

Låt dem vika tillbaka med vanära, de som 

    vill mig ont#. 

 

Rädsla hån förakt drabba de otacksamma.

       Förföljarna vilka villigt mörda mig.

Låt deras liv bli vanärat.

       Bestraffa deras onda gärningar.

 

¤Psalm. 35:5.

 

5.  #Låt dem bli som agnar i vinden när

Herrens ängel driver bort dem#.

 

    Låt deras liv vara idel tomhet fåfänga.

 

Psalm. 1:4.

 

4.  #Inte så med de gudlösa ----- de liknar agnar

som vinden för bort#.  

 

Gudlösa ogärningsmäns liv lätta agnar för vinden. 

 

Psalm. 34:8.

 

8.  #Herrens ängel håller vakt kring hans

    trogna och räddar dem#.

 

Herrens änglar beskyddar trogna tjänare i sitt rike.

 

¤Psalm. 35:6.

 

6.  #Låt deras väg bli mörk och hal, när Herrens

   ängel förföljer dem#.

 

Förföljarnas  fotsteg vara fåfängliga.

       Herrens ängel bestraffar.    

 

¤Psalm. 35:7.

 

7.  #Ty utan skäl lade ut sitt nät och grävde en grop

   åt mig#.

 

Ondsinta planer döda mig.

        

Ordspråksboken. 26:27.

 

27.  #Den som gräver en grop faller själv däri,

 den som välter upp en sten får den över sig#.

 

Hiskias mäns visdomsord.

        Själviske bedragen av sin själviskhet.

Otacksamme bemöts av otacksamhet.

 

Psalm. 141:9-10.

 

9.  #Bevara mig för fällorna de lägger ut,

för ogärningmännens snaror#.

 

Davids bön om hjälp mot frestelser och fiender.

       Din trohet bevarar mig från illistiga faror.

O-gärningsmännens listiga snaror snärjer

      dem själva.

 

Psalm. 141:10.

 

10.  #Låt de gudlösa snärjas i sina egna nät

medan jag går oskadd förbi#.

 

Gudlösas snaror snärjer dem själva.

  

¤Psalm. 35:8.

 

8.  #Låt fördärvet överraska dem, låt nätet de 

lagt ut snärja dem själva och låt dem falla

     i gropen de grävt#.

 

Deras onda fördärv bestraffa dem själva.

           Illistiga nätet fånga deras själviskhet.

 

¤Psalm. 35:9.

 

9.  #Jag skall jubla över Herren och glädjas

åt hans hjälp#.

 

Höjer jubelrop över Herrens trohet.

        Hjärtats glädje gläds över hans nåd.

 

¤Psalm. 35:10.

 

10.  #Hela min varelse ropar: 

Herre, vem är som du?

    Du räddar den svage från hans överman,

den svage och fattige från plundrarna#. 

 

Min skapade varelse: Du, människa.

       Beskriver Herrens omsorg.

Svages beskyddare försvarare.

     Stortalige förödmjukas.

Fattiges svages räddare från våldsamma plundrare.

 

Psalm. 71:19.

 

19.  #Din trofasthet, och Gud, når upp till 

skyarna.

     Du som gör stora ting, Gud, vem är som du?#. 

 

Bön och förtröstan till Gud.

 

Psalm. 77:14.

 

14.  #I helighet, Gud, går du fram.

   Vilken gud är så stor som du, o Gud?#.

 

Tröst i nödens tid i tacksamhet på Guds underverk.

 

Psalm. 113:5.

 

5.  #Vem är som Herren, vår Gud, han som tronar

   så högt#.

 

Lovsång till Herren för hans omsorg.

 

Psalm. 68:6.

 

6.  #De faderslösas fader, änkornas försvarare,

  Gud i sin heliga boning#.

 

Israels Guds strider segrar för sitt folk.

 

¤Psalm. 35:11.

 

11.  #Falska vittnen träder fram.

  Man förhör mig om det jag inte vet#.

 

Falska vittnen lögnens tjänare.

       Lögnens ord föraktar sanningen.

 

¤Psalm. 35:12.

 

12.  #Man lönar mig med ont för gott,

jag är övergiven#.

 

Övergiven föraktad: där ondskan råder.

 

¤Psalm. 35:13.

 

13.  #När de var sjuka klädde jag mig i säckväv,

jag späckte mig med fastor och bad med 

    huvudet sänkt#.

 

David visade medömkan medlidande för de sjuka.

 

¤Psalm. 35:14.

 

14.  #Som för en vän, en bror.

    Som i sorg efter en mor gick jag svartklädd

och böjd#.

 

Beskrivning av Lidandets smärtor.

 

¤Psalm. 35:15.

 

15.  #Men när jag snubblade gladdes de och gick

samman, de gick samman mot mig för att slå, 

      och jag anade ingenting.

De rev och klöste utan hejd#.

 

Föraktfulla förföljare sammansvärjde sig mot mig.

        

¤Psalm. 35:16.

 

16.  #De hånade mig skamlöst, de visar tänderna

mot mig#. 

 

Mina förföljare hånade föraktade mig.

      Respektlösa vanärar mitt människo-värde.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards