Direktlänk till inlägg 10 mars 2023

PSALM. 31:17-25. BÖN OM RÄDDNING. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 mars 2023 18:02

              PSALM. 31:17-25.

 

                BÖN OM RÄDDNING. DEL. 2.

 

¤Psalm. 31:17.

 

17.  #Låt ditt ansikte lysa över mig, hjälp din

tjänare i din godhet#.

 

Bönen: livets räddning från olyckor elände.

        Ditt förhärligande ansikte belysa mig.

Din tjänare behöver smaka din godhets sötma.

 

Psalm. 4:7.

 

7.  #Många säger:

"Vem kan ge oss lycka?"

        Herre, låt ditt ansikte lysa över oss#.

 

Förtröstansfull aftonbön före nattens vila.

 

Folkets säger.

    Okunniga livet i vandringen med den ende Guden.

Din ansiktets kärleksfulla blickar belysa oss.

 

¤Psalm. 31:18.

 

18.  #Herre, svik mig inte när jag ropar.

Låt de gudlösa stå med skam och tystna

       i döden#.

 

Herre, lyssna i trohet på mina ord.

       Gudlösas onda gärningar bestraffas

med din rättfärdighet.

 

¤Psalm. 31:19.

 

19.  #Låt de läppar som ljuger förstummas,

deras fräcka tal mot den rättfärdige i högmod

     och förakt#.

 

Läppars falskhet tystna.

       Behärskade läppar ärar tystnaden.

Fräckas stoltas tal förringar den rättfärdiges

     dygdiga livs beteende.

 

Psalm. 31:20.

 

20.  #Stor i din godhet, som du har sparat åt

dina trogna och som du ger i allas åsyn#.

 

Herre, du godhetens ursprung.

      Tillgänglig för dina kära barn.

Lever genom rättfärdigas liv inför människors ögon.

 

¤Psalm. 31:21.

 

21.  #Du håller dem gömda hos dig undan människors ränker, du bevarar dem i ditt hägn

      undan elaka tungor#.

 

Du bevarar dem i din godhet från förtalets

      skvalleriets falska tungor. 

 

Jobs bok. 5:21.

 

21.  #Mot förtalets gissel är du skyddad och fruktar

inte våldet som kommer#.

 

Elifas från Temans första tal.

      Förtalets gissel drabbar inte dygdernas barn.

Beskyddad från våldsbrotten. 

     

Syraks bok. 28:22.

 

22.  #Förtalet skall aldrig få makt med de fromma,

de skall inte bli brända dess flammor#.

 

Syrak varnar för förtalets faror.

       Förtalets förtärande eld drabbar inte 

gudfruktiga.

       

¤Psalm. 31:22.

 

22.  #Lovad vare Herren, ty han var förunderligt 

god mot mig i nödens tid#.

 

Herrens helighet upphöjs äras.

      Visade sin godhet i nödens tid.

 

¤Psalm. 31:23.

 

23.  #Jag greps av oro och sade:

  Jag är bortstött från dig.

Men du hörde hur jag bönföll dig, hur jag ropade

     till dig om hjälp#.

 

Fiendens gudlöshet hotade mig.

        Min förödmjukelse inför din allmakt

hörde du.

     Mitt bönerop gav mig tröst hjälp uppmuntran.

 

Jona bok. 2:5.

 

5.  #Jag tänkte:

Jag har fördrivits ifrån dig.

      Får jag se ditt heliga tempel igen?#.

 

Jobs bön i fiskens buk.

       Min olydnad fördrev mig från ditt ansikte.

Jobs övergivenhet.

 

¤Psalm. 31:24.

 

24.  #Älska Herren, ni hans trogna!

  Herren bevarar de trofasta, de förmätna 

straffar han strängt#.

 

Mitt utvalda folk, älska Herren er skapare.

         Guds trofasthet uthållig mild kärleksfull.

Själviska människor bestraffar han.

 

¤Psalm. 31:25.

 

25.  #Vara starka, fatta mod, alla ni som

hoppas på Herren!#.

 

Var starka i Herren!

      Var frimodiga.  Låt inte modet falla!

 

Psalm. 27:14.

 

14.  ##Hoppas på Herren!

Var stark, fatta mod och hoppas på Herren!#. 

 

Förtrösta på Herrens godhet barmhärtighet.

      Var starka i tron.

Var vid gott mod.

      

 

  

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards