Direktlänk till inlägg 22 januari 2023

PSALM.26:1-12. OSKYLDIGES TRYGGA TILLTRO TILL HERREN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 22 januari 2023 11:31

        PSALM.  26:1-12.

 

             OSKYLDIGES TRYGGA TILLTRO 

 

                     TILL HERREN.

 

¤Psalm. 26:1.

 

1.  #Av David.

Herre, skaffa mig rätt, ty oförvitligt har jag levat.

     På Herren förtröstar jag utan att vackla#.

 

Din rättvisa försvarar mig.

      Levt o-befläckat liv.

Din trofasthet min eviga klippa.

 

¤Psalm. 26:2.

 

2.  #Granska mig, Herre, och pröva mig

   rannsaka mitt hjärta och njurar!#.

 

Utrannsaka mitt hjärta.

     Avslöja mitt hjärtats innandömen.

Pröva min trohet mot ditt fullkomliga ord.

 

Första Krönikeboken. 28:9.

 

9.  #Och du, min son Salomo, lär känna din fars

Gud och tjäna honom helhjärtat och villigt,

    ty Herren rannsakar alla hjärtan och känner alla

tankar och uppsåt.

    Om du söker Herren så låter han dig finna honom, men om du överger honom så förskjuter han dig

     för all framtid#.   

 

Herrens förmanande ord till till Davids son Salomo.

       Lär känna din fars Gud.

Tjäna honom helhjärtat villigt.

    Tjäna inte två herrar.

Herren, din Gud, utrannsakar hjärtans innnadömen.

        Känner människors hjärtan och planer.

Söker du Herrens rättfärdighet.

   Välsignas ditt liv.

Förkastar du hans nåd och barmhärtighet.

      Din framtid drabbbas av förbannelse.

       

Ordspråksboken. 17:3.

 

3.  #Silver prövas i degeln och guld i ugnen,

men hjärtat prövas av Herren#.

 

Silvrets guldets äkthet prövas.

    Vilket jämförs med Herrens prövotid 

av människan hjärtats innnadömen.

 

¤Psalm. 26:3.

 

3.  #Jag har din godhet för ögonen, och jag

lever i din sanning#.

 

Oskyldiges tilltro till Herrens godhet.

       Din fullkomliga godhet min klippa.

Inför mina ögon ser din äkta godhet.

      Din sanning mitt liv. 

 

¤Psalm. 26:4.

 

4.  #Jag sitter aldrig i lag med lögnare och sluter

mig inte till hycklarna#.

 

Lögnare falska hycklare mina o-vänner. 

 

Psalm. 1:1.

 

1.  #Lycklig den som inte följer de gudlösa,

inte går syndares väg eller sitter bland hädare#.

 

Rättfärdighetens välsignelse vilar över den som

     avskyr gudlösa ord handlingar.

Vandrar inte i sällskap på syndarnas villovägar.

    Talar lyssnar inte på hädiska ord.

 

¤Psalm. 26:5.

 

5.  #Jag hatar de ondas skara och sitter inte

i lag med gudlösa män#.

 

Oskyldige funnit säker tillflykt till Guds beskydd.

      Avskyr de ondas gemenskap.

Undviker gudlösas tal handlingar.

 

¤Psalm. 26:6.

 

6.  #Jag sköljer i oskuld mina händer och går

runt ditt altare, Herre#.

 

Jag förklarar mina händers renhet.

       Respekterar vördar ditt heliga altare, Herre.

 

¤Psalm. 26:7.

 

7.  #Jag låter tacksägelsen ljuda och vittnar

om alla dina under#.

 

Hjärtats tacksamhet hörs i min lovsång.

        Dina underverk vittnar om Din trohet.

 

¤Psalm. 26:8.

 

8.  #Herre, jag älskar din boning, den plats 

där din härlighet bor#.

 

Herre, ärar uppskattar din boning.

     Din härlighets boplats i din boning. 

 

Psalm. 2:4.

 

4.  #Han som tronar i himlen ler, Herren ser 

på dem med löje#.

 

Sions bergs konung tronar i himlen ler, ser när

  jordiska konungar furstar planerar dåraktiga planer.

     

¤Psalm. 26:9.

 

9.  #Ryck inte bort mig med syndarna, ge mig 

inte en mördares död#.

 

Låt inte min belöning jämföras med syndarnas

     förbannelse.

 

¤Psalm. 26:10.

 

10.  #De är redo till lömska brott och har

handen full av mutor#.

 

Syndarnas laglöshet utför listiga brottshandlingar.

     Handen verksam i orättfärdighetens tjänst.

 

¤Psalm. 26:11.

 

11.  #Men jag lever oförvitligt.

   Befria mig, var barmhärtig!#.

 

Jag lever felfritt liv.

         Din barmhärtighet befriar mig.

 

¤Psalm. 26:12.

 

12.  #Jag står på säker mark.

   I tempelskaran prisar jag Herren#.

 

Psalm. 22:23.

 

23.  #Då skall jag sjunga ditt lov för mina bröder,

i tempelskaran skall jag prisa dig#. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards