Direktlänk till inlägg 25 september 2022

HESEKIELS BOK. 23:11-35. OHOLIVAS OTROHET MED BABYLONIEN CH EGYPTEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 september 2022 10:15

   HESEKIELS BOK. 23:11-35.

 

   OHOLIVAS OTROHET MED BABYLONIEN

 

             OCH EGYPTEN.

 

Hes. 23.11

 

11.  #Hennes syster Oholiva såg allt detta,

ändå upptändes hon av ännu hetare begär än Ohola

      och horade ännu värre än hon#.

 

Yngsta systern Oholivia Guds stad Jerusalem.

       Bedrev större trolöshet än sin äldre syster.

Slöt vänskap med Babylonien Egypten avguderi.

            

Hes. 23:12.

 

12.  #Hon brann av begär efter assyrierna.

Det var ståthållare och styresmän.

      Det var krigare klädda i praktfulla kläder.

De var ryttare på sina hästar.

     Alla var de ståtliga unga män#.

 

Hade sin vällust efter assyrierna.

     Assyriens överhet: ståtliga ståthållare styresmän.

        Ståtliga unga manliga härförare. 

 

Hes. 23:13.

 

13.  #Jag såg hur hon renade sig.

Båda betedde sig likadant#.

 

Mina allvetande blickar avslöjade hennes orenhet.

         

Hes. 23:14.

 

14.  #Men Oholiva gick längre i sitt horande.

Hon såg väggristningar av män, bilder i lysande

      röst som föreställde kaldeer#.

 

Oholiva bedrev större lösaktighet an systern.

       Såg falska föreställningar på väggristningar

av krigiska män.

         Förvrängda bilder av kaldeer.

 

Hes. 23:15.

 

15.  #Med gördel om höfterna och turban med   

fladdrande band.

      De såg ut som vagnskämpar och liknade de 

babylonier som hör hemma i Kaldeen#.

 

Beskrivning på de utsmyckade klädsel.

       Gördel om sina höften.

Turban med fladdrande band.

     Liknade vagnskämpar för strid.

 

Hes. 23:16.

 

16.  #När hon såg på dem upptändes hon av begär efter dem och sände bud till dem i Kaldeen#.

 

Blev falskt påverkad vad hon såg.

       Sände budbärare till dem Kaldeen.

 

Hes. 23:17.

 

17.  #Och babylonierna kom till hennes kärleksläger och orenade med sitt horande.

       Men när hon orenat sig med dem vände hon 

sig från dem#.

 

Herrens äktenskapliga förbundet med Jerusalem.

        Bröt sitt förbund levde i trolöshet med Babyloniens gudlöshet. 

 

Hes. 23:18.

 

18.  #Eftersom hon blottade sitt sköte och öppet

horade med dem vände jag mig från henne,

      liksom jag förut vänt mig från hennes syster#.

 

Bestraffar dina ond gärningars svek mot mig:

    säger din Gud.

 

Hes. 23:19.

 

19.  #Men hon horade mer och mer.

Hon mindes sin  ungdom när hon horande

     i Egypten#.

 

Jag bestraffade henne gjorde ingen botgörelse.

       Istället fortsatte sin gudlösa trolöshet

med Egypten.

 

Hes. 23:20.

 

20.  #Och hon upptändes av begär efter vällustningarna där med kön som åsnor och säd 

       som hingstar#.

 

Hes. 23:21.

 

21.  #Du längtade tillbaka till din otuktiga ungdom,

då männen i Egypten kramade och smekte dina

       ungflicksbröst#.

 

Du, Jerusalem längtade tillbaks till ungdomssynder.

         

Hes. 23:22.

 

22.  #Därför, Oholiva, säger Herren, Gud, skall jag

hetsa mot dig de älskare du har haft och sedan 

       vänt dig från.

Jag skall driva dem mot dig från alla håll#.

 

Dina Egyptiska härskare du förtröstade på:

     vänds mot dig själv.

 

Hes. 23:23.

 

23.  #Det är babylonier och kaldeer, pekodeer, 

shoeer, koeer och dessutom alla assyrierna, 

    stiliga unga män, ståthållare och styresmän, 

vagnskämpar och krigare, allesammans till häst#.

 

Hes. 23:24.

 

24.  #Med rullande vagnar i mängd och med ett 

uppbåd av folk skall de komma mot dig.

     Rustade med långsköld och rundsköld

och hjälm skall de anfalla dig från alla håll.

      Åt dem skall jag överlåta rätten att döma#.

 

Hes. 23:25.

 

25.  #Jag skall låta min svartsjuka drabba dig.

När de i vrede gör upp med dig skall de skära näsan

    och öronen av dig.

De som är kvar hos dig skall för svärdet, och dina

     söner och döttrar skall tas till fånga.

De som är kvar hos dig skall förtäras av eld#.

 

Hes. 23:26.

 

26.  #Man skall slita av dig kläderna och ta dina praktfulla smycken#.

 

Hes. 23:27.

 

27.  #Jag skall göra slut på den otukt och det horande som du började med i Egypten.

      Dit skall du inte snegla mer, Egypten skall

du inte längre minnas#.

 

Hes. 23:28.

 

28.  #Så säger Herren Gud:

Jag skall prisge dig åt dem du avskyr, åt dem du

      har vänt dig från#.

 

Hes. 23:29.

 

29.  #I avsky skall de göra upp med dig.

Det skall ta allt vad du äger och har, tills du ligger

     där alldeles naken, med ditt horiska sköte 

blottat och ditt otuktiga horande avslöjat#.

 

Hes. 23:30.

 

30.  #Detta skall drabba dig för att sprang efter

andra folk och horande med dem och orenade dig

      med deras gudabilder#. 

 

Hes. 23:31.

 

31.  #Du har gått i din systers fotspår.

Därför skall jag sätta hennes bägare i din hand#.

 

Hes. 23:32.

 

32.  #Så säger Herren Gud:

Din systers bägare skall du tömma.

        Den bägaren är djup och vid, den rymmer mycket#.

 

Hes. 23:33.

 

33. #Du skall bli drucken och fylld av kval.

En bägare med skräck och fasa är din syster 

      Samarias bägare#.

 

Hes. 23:34.

 

34.  #Du skall dricka den i botten, svälja dess drägg.

Dina bröst skall du riva blodiga.

   Jag har talat, säger Herren Gud#.

 

Hes. 23:35.

 

35.  #Så säger Herren Gud:

Du glömde bort mig och vände mig ryggen.

      Nu får du bära följderna av din otukt

och ditt horande#.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards