Direktlänk till inlägg 31 augusti 2022

HESEKIELS BOK. 18:21-32. .HERRENS RÄTTFÄRDIGHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 augusti 2022 11:10

         HESEKIELS BOK. 18:21-32.

 

                   HERRENS RÄTTFÄRDIGHET.

 

Hes. 18:21.

 

21.  #Om den gudlöse upphör med sina synder

och håller alla mina bud och handlar rätt 

      och rättfärdigt skall han leva.

Han skall inte dö.

 

Gudlöse gör bot och bättring från sina synder.

      Lyder mina bud gör goda gärningar.

 Lever rättfärdigt liv.

            Belönas få leva.

 

Hes. 18:22.

 

22.  #Alla de brott han begått skall vara glömda.

Genom sina rättfärdiga gärningar skall han leva#.

 

Gamla brott förlåtna.

        Hans rättfärdiga gärningar belönas med liv.

 

Hes. 18:23.

 

23.  #Skulle jag önska den gudlöses död?

säger Herren Gud.

     Skulle jag inte hellre se att han upphörde med 

sina gärningar och fick leva?#.

 

Önskar jag den gudlöses död?

     Min vilja gudlöse lämnar sina onda gärningar.

 

Hes. 18:24.

 

24.  #Men om den rättfärdige upphör att vara

rättfärdig, om han börjar handla orätt och begår

     samma slags vidrigheter som den gudlöse,

skall han då leva?

     Nej, alla hans rättfärdiga handlingar skall

vara glömda.

     För den trolöshet han visat och de synder han

begått skall han dö#.

 

Rättfärdige överger mina bud och föreskrifter.

        Utför onda gärningar begår vidriga handlingar.

Lever som gudlöse.

       Hans rättfärdiga gärningar betydelselösa.

Dö i trolöshetens vidriga gärningar. 

 

Hes. 18:25.

 

25.  #Det Herren gör är inte rätt, säger ni.

Lyssna, israeliter!

     Är det jag som handlar orätt?

Är det inte ni?#.

 

Israeliterna ifrågasätter Guds rättfärdighet.

       Lyder inte hans lag och föreskrifter.

Förblindade av denna tidsålderns Gud.

 

Hes. 18:26.

 

26.  #Om den rättfärdige upphör att vara rättfärdig

och börjar handla orätt skall han dö.

      För den orätt han har gjort skall han dö#.

 

Herrens varningar upphör den rättfärdiga 

    leva i ödmjukhet inför hans vilja.

Bli bestraffade eftersin trolöshet.   

 

Hes. 18:27.

 

27.  #Och om den gudlöse upphör att handla gudlöst och börjar handla rätt och rättfärdigt skall han

      rädda sitt liv#.

 

Gudlöse upphör leva i trolös gudlöshet gör bot 

    och bättring.

 Lever rättfärdigt liv skall han få leva.

 

Hes. 18:28.

 

28.  #När han kommer till insikt om sina brott

och upphör med dem skall han leva.

      Han skall  inte dö#.

 

Gudlöse får insikt om sina onda gärningar.

      Upphör med lagbrotten mot Guds lag föreskrifter. 

Skall jag belöna honom: få leva.     

 

Hes. 18:29.

 

29.  #Det Herren gör är inte rätt, säger man i Israel.

Men är det jag som handlar orätt, israeliter?

        Är det inte ni?#.

 

Israeliterna anklagar Gud rättvisa.

       

Hes. 18:30.

 

30.  #Alltså skall jag döma er, israeliter, var och en

efter hans gärningar, säger Herren Gud.

    Vänd om!

Vänd er bort från era brott, så att det inte får er på

     fall#.

 

Ni, israeliter, jag skall döma er efter era trolösa

    gärningar i ord och handlingar.

Gör bot och bättring!

         Era lagbrott mot min rättfärdighet:

bli er till avfall från sanningen.

 

Hes. 18:31.

 

31.  #Sluta upp med alla era brott mot mig.

Skapa er ett nytt hjärta och en ny ande.

     Inte vill ni väl dö, israeliter?#.

 

Jag ger varningsorden upphör med era lagbrott

     mot min vilja.

Er räddning  från evig död, ni israeliter:

     ni behöver nytt hjärta av kött ny ande.

Kan lyda min vilja.

 

Hes. 18:32.

 

32.  #Jag önskar ingens död, säger Herren Gud.

  Vänd om, så får ni leva#.   

 

Jag önskar ingen människas död,

       säger Herren Gud. 

Gör bot och bättring!

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards