Direktlänk till inlägg 10 april 2022

HESEKIELS BOK. 2:1-8. HESEKIEL KALLAS TILL PROFET. BOKRULLEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 april 2022 10:31

  HESEKIELS BOK. 2:1-8.

 

               HESEKIEL KALLAS TILL PROFET.

 

                                   BOKRULLEN.

 

Hesekiels bok. 2:1-8.

 

Hes. 2:1.

 

1.  #Människa, sade han, "res dig upp!

Jag vill tala till dig"#.

 

Gestaltens röst sade:

     Människa, res dig upp!

Jag vill samarbeta med dig.

 

Hes. 2:2.

 

2.  #Medan han talade fylldes jag av en andekraft

   som reste mig upp.

Och jag hörde den som talade till mig#.

 

Under hans tal fylldes jag av andekraft:

    vilket gav mig åter styrka.

 

Hes. 2:3.

 

3.  #"Människa", sade han, "Jag sänder dig till israeliterna, de trotsiga som trotsar min vilja.

     Både de och deras fäder har varit upproriska

mot mig till den dag som i dag är"#.

 

För andra gången sade han:

    Du, människa!

 

Du är mitt levande sändbud till israeliterna,

    mitt utvalda folk.

Äger upproriska olydiga hjärtan.

       Förkastar min vilja mina lagar.

Deras förfäder deras ättlingar alltid varit

    hårdnackade ärar sin egna vilja före min vilja. 

 

Hes. 2:4-5.

 

4-5.  #Till dessa människor med fräck uppsyn

och hårt hjärta sänder jag dig.

    De är ett motsträvigt folk, men vare sig de 

lyssnar eller inte skall du säga till dem:

    "Så säger Herren Gud".

De kommer att inse att en profet har varit

   hos dem#. 

 

Jag sänder dig som min talande budbärare.

       Hårdhjärtade äger stolt övermodigt beteende.

Motsträvigt folk: 

    Var frimodig i ditt tal.

Säg orden till dem:

     Så säger Herren Gud!

Orden från dig ge dem insikten en profet

   besökt dem.

 

Hes. 2:6.

 

6.  #Människa

  Var inte rädd för dem och bli inte skrämd av vad

de säger, även om nässlor och törnen omger dig

     och du bor bland skorpioner.

Bli inte skrämd av vad de säger och inte rädd

    för dem. 

De är ju ett motsträvigt folk#.

 

För tredje gången talar ord till mig!

     Du, Människa lyssna på mina ord.

Frukta mitt namn: låt inte rädslan vara din Herre!

 

Hes. 2:7.

 

7.  #Men vare sig de inte lyssnar eller inte skall

du framföra mina ord till dem.

      De är ju ett motsträvigt folk#.

 

Låt inte deras ohörsamhet göra dig modlös.

      Motsträvigt släkte väljer sin egen-vilja

istället för göra min fullkomliga vilja.

 

Hes. 2:8.

 

8.  #Människa!

   Lyssna till vad jag har att säga dig.

Var inte motsträvig som detta motsträviga folk.

     Öppna din mun och ät det jag ger dig#. 

 

För fjärde gången: hörde Herrens förmanade ord.

         Lyssna lydigt till mina ord.

Tillåt inte vara motsträvighetens barn tjänare.

   Tala det jag lägger troget på din  tunga. 

 

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards