Direktlänk till inlägg 10 april 2022

APOSTLAGÄRNINGARNA. 26:1-32. PAULUS FÖRSVARSTAL INFÖR KUNG AGRIPPA . DEL 2..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 april 2022 10:31

  APOASTLAGÄRNINGARNA 26:1-32.

 

  PAULUS FÖRSVARSTAL INFÖR KUNG AGRIPPA.

 

                        DEL. 2.

 

Apostlagärningarna 26:1-32.

 

Apg. 26:1.

 

1.  #Agrippa sade till Paulus:

   "Du har min tillåtelse att föra din talan".

Då lyfte Paulus handen och började tala till

  sitt försvar:#

 

Paulus försvarstal inför Kung Agrippa.

     

Apg. 26:2.

 

2.  #KUNG, AGRIPPA, JAG ÄR LYCKLIG ÖVER DET ÄR INFÖR DIG SOM JAG I DAG FÅR FÖRSVARA MIG

    MOT ALLT SOM JUDARNA BESKYLLER MIG FÖR#.

 

Visar respekt för Agrippas maktställning.

    Tacksam idag få försvara mig inför dig.

Försvara judarnas falska anklagelse mot mig.

 

Apg. 26:3.

 

3.  #SÄRSKILT SOM DU SÅ VÄL KÄNNER TILL ALLA 

JUDISKA SEDER OCH BRUK

      OCH TOLKNINGSFRÅGOR.

DÄRFÖR BER JAG DIG LYSSNA PÅ MIG MED

   TÅLAMOD#.

 

Du känner till de judiskt skrivnaseder och bruk.

     Lyssna med tålamod på mitt tal.

 

Apg. 26:4.

 

4.  #HUR MITT LIV HAR VARIT FRÅN DET JAG VAR  UNG, ÄNDA FRÅN BÖRJAN, BLAND MINA

    LANDSMÄN OCH SEDAN I JERUSALEM,

DET VAR ALLA JUDAR#.

 

Hur mitt ungdomsliv varit alltsedan min

   ungdomstid.

Mitt liv bland mina landsmän i Jerusalem.

 

Apg. 26:5.

 

5.  #DE KÄNNER MIG SEDAN GAMMALT, OCH OM

DE BARA VILL KAN DE INTYGA ATT JAG HAR 

    LEVT SOM FARISE, I ÖVERENSKOMMELSE MED

VÅR RELIGIONS STRÄNGASTE RIKTNING#.

 

De känner mig.

     Villiga erkänna mitt liv som farise.

Levt fariseiskt liv enligt vår religions strängaste

     livsstil. 

 

Apg. 26:6.

 

6.  #VAD JAG NU STÅR TILL FÖRSVARS FÖR HOPPET OM DET SOM GUD HAR LOVAT VÅRA

    FÄDER#.

 

Står nu till försvar inför Guds löfte till våra fäder.

 

Apg. 26:7.

 

7.  #OCH SOM VÅRT FOLKS TOLV STAMMAR VÄNTAR SIG ATT FÅ SE UPPFYLLT GENOM ATT 

    OAVLÅTLIGT TJÄNA GUD DAG OCH NATT.

DET ÄR FÖR DET HOPPETS SKULL, KUNG AGRIPPA,

      SOM JAG NU ANKLAGAS AV JUDARNA#.

 

Israels folks tolv stammar.

      Få löftena uppfyllda genom tåligt tjäna Gud

dag och natt.

     För det hoppets skull jag tjänar honom.

 

Apg. 26:8.

 

8.  #VARFÖR ANSER MAN DET OTROLIGT BLAND ER ATT GUD UPPVÄCKER DÖDA?#.

 

Förkunnelsen om Kristi uppståndelse:

       förnekas. 

 

Apg. 26:9.

 

9.  #JAG FANN DET SJÄLV VARA MIN PLIKT ATT PÅ

ALLT ÄTT BEKÄMPA NASAREN JESU NAMN#.

 

Min lydnadsplikt nu: troget förkunna Jesu Kristi

    död och uppståndelse.

Innan min omvändelse bekämpade nasaren

      Jesu namn.

 

Apg. 26:10.

 

10.  #OCH JAG GJORDE DET OCKSÅ I JERUSALEM.

 MED FULLMAKT FRÅN ÖVERSTEPRÄSTERNA 

       SATTE JAG MÅNGA AV DE HELIGA I FÄNGELSE, OCH NÄR MAN VILLE DÖDA DEM RÖSTADE JAG 

     FÖR DET#.

 

I Jerusalem med överteprästernas fullmakt

      fängsla de heliga.

Gav mitt bifall döda dem. 

 

Apg. 26:11.

 

11.  #ÖVERALLT I SYNGOGERNA FICK JAG DEM

GÅNG PÅ GÅNG STRAFFADE OCH TVANG DEM

    ATT HÄDA, JA, I MITT RASERI FÖRFÖLJDE JAG

DEM TILL OCH MED I STÄDER UTANFÖR JUDEEN#.

 

I olika synagogor förföljde jag dem.

    Bestraffade dem tvingade dem häda Jesu namn.

      Inte bara i Judeen utan också utanför.

 

Apg. 26:12.

 

12.  #NÄR JAG FÖR DEN SKULL RESTE TILL DAMASKUS MED ÖVERSTEPRÄSTERNAS

   FULLMAKT OCH PÅ DERAS UPPDRAG#.

 

Med översteprästernas fullmakt reste till

    till Damaskus. 

Där bestraffa de heliga.

 

Apg. 26:13.

 

13.  #FICK JAG UNDER FÄRDEN, KUNG AGRIPPA,

MITT PÅ DAGEN SE ETT LJUS KOM FRÅN HIMLEN

     OCH OMGAV MIG OCH MINA RESKAMRATER

MED ETT SKEN SOM VAR STARKARE ÄN SOLEN#.

 

Under resan till Damaskus mitt på ljusa dagen.

    möttes av starkt ljussken från himlen.

 

Apg. 26:14.

 

14.  #VI FÖLL ALLA TILL MARKEN, OCH JAG HÖRDE EN RÖST SOM SADE TILL MIG PÅ HEBREISKA:

   "SAUL, SAUL, VARFÖR FÖRFÖLJER DU MIG?

DET GÅR DIG ILLA OM DU SPJÄRNAR EMOT"#.

 

Ljusets starka solsken omgav mig och mina

     res-kamrater.

 

Apg. 26:15.

 

15.  #JAG SADE:

"VEM ÄR DU, HERRE?

OCH HERREN SVARADE:

    ""JAG ÄR JESUS, DEN SOM DU FÖRFÖLJER#.

 

Vem är du Herre?

     Herren besvarade mig!

Jag är Jesus, den du flitigt förföljer mig.

 

Apg. 26:16.

 

16.  #STIG UPP OCH STÅ PÅ DINA BEN!

 JAG HAR VISAT MIG FÖR DIG FÖR ATT UTSE DIG

      TILL MIN TJÄNARE OCH TILL VITTNE OM VAD

DU HAR SETT AV MIG OCH VAD DU KOMMER ATT

   FÅ SE AV MIG I FRAMTIDEN#.

 

Herrens Jesu förmaning uppmuntran:

    Lyd mina ord låt inte modet falla.

I sin lekmanliga blindhet får sin kallelse bekräftad.

 

Apg. 26:17.

 

17.  #DÅ JAG RÄDDAR DIG UNDAN DITT EGET FOLK OCH UNDAN HEDNINGARNA.

    TILL DEM SKALL JAG SÄNDA UT DIG#.

 

Jag: din herre, befriaren från syndens avskyvärda

    mörker.

Du är min budbärare.

 

Apg. 26:18.

 

18.  #FÖR ATT DU SKALL ÖPPNA DERAS ÖGON

OCH VÄNDA DEM FRÅN MÖRKRET TILL LJUSET 

    OCH FRÅN SATANS MAKT TILL GUD.

GENOM ATT TRO PÅ MIG SKALL DE VINNA

    SYNDERNAS FÖRLÅTELSE OCH FÅ EN PLATS

BLAND DEM SOM HELGATS"#.

 

Öppna de blindas ögon för sanningen.

    Satans makt förblindar deras förstånd.

Sanningen utmanar lögnen.

    Sanningen avslöjar lögnens förmörkelse.

Gud är levande ljuset.

     Satans makt lögnens mörka Liv.

Tro på mitt levande ord ger syndernas förlåtelse.

         

Apg. 26:19.

 

19.  #DÄRFÖR, KUNG AGRIPPA, KUNDE JAG INTE

ANNAT ATT LYDA DENNA SYN FRÅN HIMLEN#.

 

Himmelska budskapet gjorde mig lydig.

 

Apg. 26:20.

 

20.  #FÖRST I DAMASKUS OCH JERUSALEM 

OCH SEDAN ÖVER HELA JUDEEN OCH INFÖR

     HEDNINGARNA HAR JAG PREDIKAT ATT MAN

MÅSTE ÅNGRA SIG OCH VÄNDA OM TILL GUD

    OCH UTFÖRA SÅDANA GÄRNINGAR SOM SVARAR MOT ÅNGERN#.

 

Var lydig förkunnade glädjens budskap för 

    de under syndens träldom levde.

Min förkunnelse om Jesu död och uppståndelse

      började i Damaskus Jerusalem över hela Judeen. 

     Visa sann ånger vända sitt till rättfärdigheten

utföra goda gärningar.

 

Apg. 26:21.

 

21.  #DET VAR DÄRFÖR JUDARNA GREP MIG 

I TEMPLET OCH FÖRSÖKTE MÖRDA MIG#.

 

Judarna hatade föraktade min sanna förkunnelse.

    Deras syndfulla liv avslöjades.

 

Apg. 26:22.

 

22.  #MEN TACK VARE GUDS HJÄLP ÄNDA TILL

DENNA DAG KAN JAG STÅ SOM VITTNE INFÖR

    BÅDE HÖG OCH LÅG, OCH VAD JAG TALAR OM

ÄR INGENTING ANNAT ÄN VAD PROFETERNA

      OCH MOSE HAR FÖRUTSAGT:#.

 

Guds barmhärtiga beskydd ger mig frimodighet

     vara sant vittne: inför dig Kung Agrippa.

Mitt budskap bekräftar profeternas Mose

    sanna vittnesbörd.  

 

Apg. 26:23.

 

23.  #ATT MESSIAS MÅSTE LIDA OCH ATT HAN SOM

DEN FÖRSTE SOM UPPSTOD FRÅN DE DÖDA

      SKULLE FÖRKUNNA LJUSET BÅDE FÖR VÅRT FOLK OCH FÖR HEDNINGARNA#.

 

Guds fullkomliga försoningsplan:

     Kristi smärtsamma lidande.

Förste som uppstod från de döda.

    Frimodigt förkunna ljuset för judarna och hedningarna.

 

Apg. 26:24.

 

24.  #På denna punkt i hans försvarstal avbröt Festus honom och ropade:

    "DU YRAR, PAULUS.

DIN STORA LÄRDOM GÖR DIG GALEN"#.

 

Paulus försvarstal gjorde Festes orolig 

     för sanningen.

Förklarade honom vara dåre.

 

Apg. 26:25.

 

25.  #Paulus svarade

   "HÖGT ÄRADE FESTUS, JAG YRAR INTE,

JAG TALAR SANNA OCH FÖRNUFTIGA ORD#.

 

Paulus besvarade Festes.

     Respekterade hans förnäma titel.

Mitt budskap ingen dårskap.

     Jag talar sanning: sanningen skall göra er fria.

 

Apg. 26:26.

 

26.  #KUNGEN VÄL INSATT I DESSA FRÅGOR,

DÄRFÖR KAN JAG OCKSÅ TALA ÖPPET

   OCH FRIMODIGT TILL HONOM.

FÖR JAG ÄR SÄKER PÅ ATT INGET ATT DETTA 

     ÄR OBEKANT FÖR HONOM, DET HAR JU INTE

TILLDRAGIT SIG I NÅGON AVKROK#.

 

Du, kung förödmjuka dig.

     Känner sanningen.

 

Apg. 26:27.

 

27.  #TROR DU PÅ PROFETERNA, KUNG AGRIPPA?

    JAG VET ATT TROR"#.

 

Tror du på de sanna profeternas ord.

 

Apg. 26:28.

 

28.  #Agrippa svarade Paulus:

  "DET GÅR FORT FÖR DIG ATT FÅ MIG TILL KRISTEN".

 

Agrippa försvarade sig: övermodigt.

 

Apg. 26:29.

 

29.  #"DET GÅR FORT ELLER LÅNGSAMT"

    svarade Paulus,

"GUD GIVE ATT INTE BARA DU ALLA SOM I DAG

    LYSSNAR PÅ MIG BLIR SÅDANA SOM JAG -----

MEN UTAN DE HÄR BOJORNA"#.

 

Paulus besvarade Agrippa!

        Give er nåd barmhärtighet i dag få

lyssna på sanningens väg.

 

Apg. 26:30.

 

30.  #Kungen och ståthållaren och Berenike samt

deras uppvaktning reste sig nu,#.

 

Apg. 26:31.

 

31.  #Och när de hade dragit sig tillbaka sade de 

till varandra:

         "Den mannen gör ingenting som förtjänar döden eller fängelse"#.

 

Alla var överens om hans oskuld.

    O-förtjänar död eller fängelsestraff.

 

Apg. 26:32.

 

32.  #Och Agrippa sade till Festus:

    "Om han inte hade vädjat till kejsaren hade 

han kunnat friges#.

 

 

 

      

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards