Direktlänk till inlägg 27 december 2021

APOSTLAGÄRGÄRNINGARNA. 11:1-18. PETRUS REDOGÖRELSE FÖR HEDNINGARNAS OMVÄNDELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 27 december 2021 09:33

     APOSTLAGÄRNINGARNA 11:1-30.

 

    PETRUS REDOGÖRELSE FÖR

   

       HEDNINGARNAS OMVÄNDELSE.

 

Apostlagärningarna 11:1-30.

 

11:1.

 

1.  #Apostlarna och bröderna i Judeen fick höra

att också hedningarna hade tagit emot Guds ord#.

 

Apostlarna bröderna i Judeen fick höra.

       Hedningarna tagit emot Guds ord.

 

11:2.

 

2.  #När Petrus kom upp till Jerusalem ställde 

de omskurna honom till svars#.

 

Aposteln Petrus kom till Guds stad: Jerusalem.

       De omskurna anklagade honom.

 

11:3.

 

3.  #För att han hade besökt oomskurna och ätit

med dem#.

 

Han hade brutit mot Mose lag: besökt de

   o-omskurna.

      Haft gemensam måltid med.

 

11:4.

 

4.  #Petrus redogjorde då för allt som hade hänt:#.

 

Petrus gav dem förklaring på vad som hänt där.

 

11:5.

 

5.  #JAG VAR I JOPPE, OCH MEDAN JAG BAD 

FÖLL JAG I HÄNRYCKNING OCH HADE EN SYN.

     DET KOM NER NÅGOT SOM LIKNADE EN STOR

LINNEDUK.

     HÄNGANDE I SINA FYRA HÖRN SÄNKTES DEN

FRÅN HIMLEN OCH KOM ÄNDA NER TILL MIG".

 

Jag var i Joppe.

      I bön föll jag i hänryckning.

Såg en syn.

      Synen visade mig:

En stor linneduk kom till mig från himlen.

        Hängande i de fyra av linneduken.

Sänktes ned från till mig.

 

11:6.

 

6.  #JAG SÅG EFTER VAD DET KUNDE VARA, 

OCH DÅ FICK JAG SE MARKENS TAMA OCH VILDA

      FYRFOTA DJUR OCH KRÄLDJUR OCH HIMLENS

FÅGLAR#.

 

Såg efter vad det kunde vara.

        Fick se markens tamadjur vilda fyrfota djur.

Kräldjur himlens fåglar. 

 

11:7.

 

7.  #JAG HÖRDE OCKSÅ EN RÖST SOM SADE

TILL MIG:

  "PETRUS, SLAKTA OCH ÄT !"#.

 

Hörde en röst säga till mig:

     Petrus, slakta och ät!

 

11:8.

 

8.  #MEN JAG SVARADE:

"NEJ, NEJ, HERRE.

      NÅGOT OHELIGT OCH ORENT HAR ALDRIG KOMMIT IN I MIN MUN"#.

 

Jag svarade:

      Nej. nej, Herre.

Jag vägrar: något o-heligt orent har aldrig vidrört

       min mun.

 

11:9.

 

9.  #FÖR ANDRA GÅNGEN TALADE EN RÖST FRÅN

HIMLEN:

      "VAD GUD GJORDE TILL RENT SKALL INTE 

DU GÖRA TILL ORENT"#.

 

Andra gången rösten från himlen.

     Guds vilja förklarar det som är rent:

skall du inte orena.

 

 

11:10.  #Detta hände tre gånger, och sedan drogs

allsammans upp till himlen igen#.  

 

Samma händelse upprepades tre gånger.

       Sedan försvann linneduken.

 

11:11.

 

11.  #Just då stannade tre män utanför huset

där vi var.

       De hade skickats till mig från Caesarea#.

 

11:12.

 

12.  #Och Ande sade åt mig att följa med dem

utan att tveka.

       De sex bröderna här följde också med mig,

och vi kom hem till mannen#.

 

Anden talar: lydnaden följer villigt anden lyssnar på       förmanande orden.

 

11:13.

 

13.  #Han berättade för oss hur han hade sett

ängeln stå i hans hus och säga:

   "SKICKA BUD TILL JOPPE EFTER SIMON SOM KALLAS PETRUS#.

 

Berättade om synen på taket.

        Lyda ängelns röst.

 

11:14. 

 

14.  #HAN HAR NÅGOT ATT SÄGA SOM SKALL RÄDDA  DIG OCH ALLA I DITT HUS#.

 

Ängelns fortsatta budskap.

         Lyssna på orden vilka ge dig och ditt husfolk

bekydd.

 

11:15.

 

15.  #Och när jag då började tala föll den heliga

anden över dem alldeles som över oss

    i första tiden#.

 

När jag Petrus talade föll denheliga anden

    över de samlade: likt på pingstdagen.

 

11:16.

 

16.  #Då kom jag ihåg att Herren sagt:

"Johannes döpte med vatten, men ni skall döpas 

       med helig ande"#.

 

Kom ihåg  orden:

     Johannes dopets profetiska röst i öknen.

Döpte med vatten.

        Nu skall ni bli döpta med helig ande.

 

11:17.

 

17.  #Sedan de kommit till tro på herren Jesus

Kristus har Gud alltså det dem samma gåva som

    vi fick.

Hur skulle då jag kunna hindra Gud?"#.

 

Genom tron på herren Jesus fick de samma gåva.

 

11:18.

 

18.  #När de hörde detta lugnade de sig, och de

prisade Gud och sade:

    "Så har Gud gett oss också hednngarna möjlighet att omvända sig och få liv"#.    

 

När de hörde Petrus uppmuntrade ord:

      blev de tacksamt lugna.

Visade tacksamma hjärtan prisade Guds godhet.

         Sade frimodigt:

Guds nåd gjort det möjligt för hedningarna 

    göra bot och bättring. 

       

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards