Direktlänk till inlägg 31 oktober 2021

APOSTLAGÄRNINGARNA. 2:14-40. PETRUS TAL PÅ PINGSTDAGEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 oktober 2021 19:14

  APOSTLAGÄRNINGARNA  2:14-40.

 

          PETRUS  TAL PÅ PINGSTDAGEN.

 

   Apostlagärningarna 2:14-40.

 

2:14.

 

14.  #Då steg Petrus fram med de elva andra

och tog till orda och talade till dem:

    "JUDAR, JA ALLA NI SOM BOR I JERUSALEM, DETTA SKALL NI VETA, LYSSNA TILL MINA ORD#. 

 

Petrus försvarstal inför folkskaran på pingstdagen.

         NI JUDAR LYSSNA PÅ MINA ORD.

 

2:15.

 

15.  #DET ÄR INTE SOM TROR, ATT DE HÄR MÄNNEN ÄR BERUSADE, DET ÄR JU BARA

      MORGON#.

 

2:16.

 

16.  #NEJ, DETTA ÄR VAD SOM HAR SAGTS GENOM PROFETEN JOEL:

 

2:17.

 

17.  #DET SKALL SKE, I DE SISTA DAGARNA,

SÄGER, ATT JAG UTGJUTER MIN ANDE ÖVER

       ALLA MÄNNISKOR.

ERA SÖNER OCH DÖTTRAR SKALL PROFETERA,

    ERA UNGA MÄN SKALL SE SYNER OCH ERA

GAMLA MÄN SKA HA DRÖMMAR#.

 

I de yttersta säger Profeten Joel:

       Min ande blir utgjuten över allt kött.

Era söner döttrar skall profetia, era unga män skall

       skall se syner era gamla män ska ha drömmar.

 

2:18.

 

18.  #JA, ÖVER MINA TJÄNARE OCH TJÄNARINNOR SKALL JAG I DE DAGARNA

    UTGJUTA ANDE, och de skall profetera#.

 

Över mina utvalda tjänare tjänarinnor: skall jag

       den yttersta tiden utgjuta min ande:

de ska profetera.

 

2:19.

 

19.  #JAG SKALL LÅTA SÄLLSAMMA TING VISA SIG 

UPPE PÅ HIMLEN OCH TECKEN NERE PÅ JORDEN,

       BLOD OCH ELD OCH MOLN AV RÖK#.

 

Tillåta sällsamma ting visa sig uppe på himlen.

      Tecken och under nere på jorden.

Blod eld moln av rök visa sig.

 

2:20.

 

20.  #SOLEN SKALL VÄNDAS I MÖRKER OCH MÅNEN I I BLOD INNAN HERRENS DAG KOMMER;

     DEN STORA OCH STRÅLANDE#.

 

Solens sken vändas i förmörkelse.

      Månen bli till blod innan Herrens dag kommer.

Herrens stora strålande dag.

 

2:21.

 

21.  #MEN VAR OCH EN SOM ÅKALLAR HERRENS NAMN SKALL BLI RÄDDAD#.

 

Den som åkallar Herrens skall bli befriad från 

    Herrens vredes dag.

 

2:22.

 

22.  #ISRAELITER, LYSSNA PÅ MINA ORD:

JESUS FRÅN NASARET, EN MAN VARS UPPDRAG

       GUD BEKRÄFTADE INFÖR ER GENOM ATT LÅTA HONOM UTFÖRA KRAFTGÄRNINGAR OCH UNDER      OCH TECKEN MITT IBLAND ER, SOM NI

        SJÄLVA VET#.

 

Ni, israeliter ödmjuka er lyssna på mina ord.

     Jesus från Nasaret, Guds Son:

hans uppdrag av Gud själv bekräftat inför er

     utföra kraftgärningar och underverk.

Vilka ni själva kan bevittna.

 

2:23.

 

23.  #HAN UTLÄMNADES EFTER GUDS BESLUT OCH PLAN, OCH NI LÄT LAGLÖSA SPIKA FAST

     OCH DÖDA HONOM#.

 

Hans liv offrades efter Guds orubbliga rådslut

     ni själv i er gudlöshet sprikade fast honom

på korsets stam blödande hånad: dödad honom.

 

2:24.

 

24.  #Men Gud löste honom ur dödens vånda 

och lät honom uppstå, eftersom det inte var

      möjligt att döden skulle få behålla honom

i sitt grepp#.

 

Gud befriade honom ur dödens grepp:

    lät honom uppstå på tredje dagen.

Efter uppståndelsen:

    Han har nycklarna till döden och dödsriket.

 

2:25.

 

25.  #Ty David säger om honom:

"JAG HAR ALLTID HAFT HERREN FÖR MINA ÖGON,

      HAN STÅR VID MIN SIDA FÖR ATT JAG 

INTE SKALL VACKLA#.

 

David i profetisk ande säger:

       Herren ständigt inför mina ögon.

Är min klippa vid min sida: min Livs trygghet.

 

2:26.

 

26.  #DÄR FRÖJDAR SIG MITT HJÄRTA OCH JUBLAR MIN TUNGA, JA, ÄN MER: MIN KROPP SKALL 

     FÅ VILA MED FÖRTRÖSTAN#.

 

Mitt hjärtats fröjderika liv.

      Med jubelrik tunga: min jordiska kroppshydda

få vila med full förtröstan på honom.

 

2:27.

 

27.  #DU SKALL I NTE LÄMNA MIN SJÄL 

I DÖDSRIKET ELLER LÅTA DIN HELIGE MÖTA

      FÖRGÄNGELSEN#.

 

Bevara min odödliga själ från dödsrikets

    obärmhärtighet.

Istället låter din helige tjänares själ undkomma

      dödens förgängelse.

 

2:28.

 

28.  #DU HAR VISAT MIG LIVETS VÄGAR.

DU SKALL UPPFYLLA MIG MED GLÄDJE NÄR

     JAG FÅR SE DITT ANSIKTE#.

 

I din trofasta kärlek visat mig Livets väg.

    Livets väg sanningens väg.

Din omsorg uppfyller mitt hjärta med tacksamhet.

     Tacksam glädje får jag se ditt förhärligade ansikte.

 

2:29.

 

29.  #Mina bröder, jag kan lugnt säga till er   

att vår stamfader David är död och begraven,

      hans grav finns här än i dag#.

 

Mina kära bröder, med styrkt mod säga orden

      till er.

Vår stamfader David död och begraven.

    Hans grav fanns här än i dag.

 

 2:30.

 

30.  #Nu var han ju profet och visste att Gud

med ed hade lovat honom att sätta en ättling

     till honom på hans tron#.

 

Utvald av Gud: en Guds profet.

       Gud hade med ed lovat honom en ättling

till honom sitta på hans tron.

 

2:31.

 

31.  #Därför var det Messias uppståndelse han

förutsade med orden:

      HAN LÄMNADES INTE I DÖDSRIKET, OCH HANS

KROPP MÖTTE INTE FÖRGÄNGELSEN#.

 

Messias uppståndelse förutsade med orden:

       Hans liv överlämnades inte i dödens våld.

Hans kropp bevarades från förgängelsen.

 

2:32.

 

32.  #Denne, nämligen Jesus, har Gud låtit honom

uppstå, och vi kan alla vittna om det#.

 

Jesus, Guds Son låtit honom själv uppstå från

     de döda.

Vilket alla kan vittna om det.   

 

2:33.

 

33.  #Gud har upphöjt honom med sin högra hand,

och sedan han enligt löftet tagit emot den heliga

      anden av Fadern har han nu utgjutit den,

så som ni här ser och hör#.

 

Gud upphöjt sin Son med sin allmakts högra hand.

      Fadern givit enligt sitt löfte ugjutit den

heliga anden: folket till nytta som nu ser 

     och hör här på pingstdagen.

 

2:34.

 

34.  #David har inte själv stigit upp till himlen,

men han säger:

      HERREN SADE TILL MIN HERRE:

SÄTT DIG PÅ MIN HÖGRA SIDA#.

 

Profeten David inte själv i egen gestalt stigit

     upp till himlen: ändå säger han:

"Herre sade till min Herre:

        Sätt dig på min Faders högra sida.

 

2:35.

 

35.  "SÅ SKALL JAG LÄGGA DINA FIENDER SOM

EN PALL UNDER DINA FÖTTER#.

 

    Nu när du sitter där: blir dina fiender 

lagda under dina fötter.

         Dina Fiender blir maktlösa.

 

2:36.

 

36.  #HELA ISRAELS FOLK SKALL ALLTSÅ VARA FAST FÖRVISAT OM ATT GUD HAR GJORT HONOM TILL HERRE OCH TILL MESSIAS, DENNE JESUS SOM NI HAR KORSFÄST#.

 

Israels folk, ska ha fast tilltro till Gud gjort honom

    till Herre och till vara Messias.

Jesus, hans enfödde Son som ni själva korsfäst

     för era synders skull.

 

2:37.

 

37.  #Orden träffade dem i hjärtat, och de frågade

Petrus och och de andra apostlarna:

     "Bröder, vad skall vi göra?"#.

 

Sanningens ord träffade deras hjärtan.

     Frågade Guds språkrör Aposteln Petrus

och de andra församlade apostlarna.

        Bröder, vad vi hört gjort oss förödmjukade!

 

2:38.

 

38.  #Petrus svarade:

"OMVÄND ER OCH LÅT ER ALLA DÖPAS I JESU KRISTI NAMN, SÅ ATT NI FÅR FÖRLÅTELSE FÖR ERA SYNDER.

DÅ FÅR NI DEN HELIGA ANDEN SOM GÅVA#.

 

Petrus förmanande ord:

     Gör bot och bättring.

Ödmjuka era hjärtan döp er i Jesu Kristi namn.

        Genom dopet får ni förlåtelse för ert

syndiga Liv.

     Ni får som gåva från er Fader den heliga Anden.

 

2:39.

 

39.  #TY LÖFTET GÄLLER FÖR VAR ER OCH ERA BARN OCH ALLA DEM LÅNGT BORTA SOM HERREN,

VÅR GUD, VILL KALLA#.

 

Löftet gäller för era alla er och era barns Liv.

    

2:40.

 

40.  #Petrus vädjade till dem med många andra ord

också, och han uppmanade dem:

      "SE TILL ATT NI BLIR RÄDDADE UNDAN DETTA

ONDA SLÄKTE#.

 

Petrus uppmanade ord till folket:

      Var vaksamma för detta onda släkte:

vilket befriar er.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards