Direktlänk till inlägg 31 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 20:19-29. DEN UPPSTÅNDNE VISAR SIG. TOMAS TVIVLAR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 oktober 2021 19:14

   JOHANNES EVANGELIUM 20:19-29.

 

       DEN UPPSTÅNDNE VISAR SIG.

 

                  TOMAS TVIVLAR.

 

Johannes Evangelium 20:19-29.

 

20:19.

 

19.  #På kvällen samma dag, den första i veckan,

satt lärljungarna bakom reglade dörrar av

     rädsla för judarna.

Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade

      till dem"

"FRID ÅT ER ALLA"#.

 

Jesu uppståndelses kropp visade sig vid besöket

    hos lärljungarna.

Kom genom låsta dörrar.

        Jesu ord till deras övergivna modlösa hjärtan.

"FRID ÅR ER ALLA".

 

20:20.

 

20.  #Sedan visade han dem sina händer sin sida.

Lärljungarna blev glada när de såg Herren#.

 

Visade sin uppståndelses kropp:

        Sina sårmärkta händer.

Lärljungarna såg såren:

      Deras ögon öpnnade: de förstod det var Herren.

 

20:21.

 

21.  #Jesus sade till dem igen:

"FRID ÅT ER ALLA. SOM FADERN HAR SÄNT MIG

      SÄNDER JAG ER"#.

 

Jesu uppmuntrande ord till dem:

      FRID MINA BARN, SÄNDER ER BLAND MÄNNISKOR FÖRKUNNA MINA GÄRNINGAR

    TALA MITT ORD: LIKT FADERN SÄNDER MIG

TILL ER.

 

20:22.

 

22.  #Sedan andades han på dem och sade:

"TA EMOT HELIG ANDE#.

 

Andade sin uppståndelses livskraft mot dem:

   modlösa får mod.

"TA EMOT HELIG ANDE".

 

20:23.

 

23.  #OM NI FÖRLÅTER NÅGON HANS SYNDER,

SÅ ÄR DE FÖRTÅTNA, OCH OM NI BINDER NÅGON

     I HANS SYNDER, SÅ ÄR HAN BUNDEN"#.

 

Förklara för dem förlåtelsens makt:

       Förlåter ni någon hans synder.

Deras synder förlåtna.

    Lever ni o-förlåtenhet mot din nästa:

han fortsätter leva i syndens tjänst.    

 

20:24.

 

24.  #En av de tolv, Tomas, som kallades Tvillingen, 

var inte med när Jesus kom#.

 

Tomas en av de tolv lärljungarna:

     vilken kallades Tvilling.

Saknades när Jesus kom.

 

20:25.

 

25.  #De andra lärjungarna sade nu till honom:

"Vi har sett Herren", en han sade:

       "Om jag inte får se spikhålen och sticka

handen i hans sida tror jag inte"#.

 

De andra lärljungarna vilka träffat honom efter

    has uppståndelse:

Sade till Tvillingen:

     Vi har sett Herren:

Tomas säger:

      Får jag inte spikhålen i hans händer 

och fötter sticker min hnad ii hans sida.

       Tror jag inte på era ord. 

 

20:26.

 

26.  #En vecka senare var lärljungarna samlade igen, och Tomas var med.

       Då kom Jesus, trots att dörrarna var reglade,

och stod mitt ibland dem och sade:

    "FRID ÅT ER ALLA"#.

 

Tomas var tillsammans med de övriga lärljungar

    en vecka senare.

Jesus kom:

    Andra gången genom stängda dörrar.

Stod iblad dem sade:

     "FRID ÅT ER ALLA".

Lärjungarna och Tomas hörde hans ord.

 

20:27.

 

27.  #Därefter sade han till Tomas:

"Räck hit ditt finger, här är mina händer;

       RÄCK UT DIN HAND OCH STICK DEN I SIDAN.

TVIVLA INTE, UTAN TRO!"#.

 

Vände sig efter sina kraftfulla ord till Tomas.

        Räck ut ditt finger, här är mina sårmärkta händer.

        Räck ut din hand: stick den i min sida.

Tvivla inte på vad du ser: Tro på vad du ser!

 

20:28.

 

28.  #Då svarade Tomas:

" Min Herre, och min Gud"#.

 

Tomas besvarade Jesu ord.

        "Min Herre, Min Gud.

 

20:29.

 

29.  #Jesus sade till honom:

"DU TROR DÄRFÖR DU HAR SETT MIG.

       SALIGA DE SOM INTE HAR SETT MEN

ÄNDÅ TROR#.

 

Jesu ord till Tomas:

       Du tror på vad dina naturliga ögon sett.

Välsignade de som inte är närvarande:

     ser mina sår min sida: Tror på mina Ord.   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards