Direktlänk till inlägg 18 maj 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 8:22-36. VISHETEN TALAR OM SIG SJÄLV. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 maj 2023 11:20

             ORDSPRÅKSBOKEN. 8:22-36.

 

                          DEL 2.

 

             VISHETEN TALAR OM SIG SJÄLV.

 

¤Ordspråksboken. 8:22.

 

22.  #Herren skapade mig som det första,

som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan#.

 

Visheten säger om sig själv: jag skapades först 

   av hela skapelsen.

En dag för Herren är som tusen år.

 

Gud skapar världen.

 

Första Moseboken. 1:1.

 

1.  #I begynnelsen skapade Gud himmel och jord#.

 

Skapelsens berättelse.

 

Jobs svar på Bildads tredje tal.

 

Jobs bok. 28:20-27.

 

20.  #Visheten varifrån kommer den?

Var är den plats där insikten bor?#.

    

21.  #Den är dold för alla levande varelser,

inte ens himlens fåglar kan se den#.

 

Vishetens ursprung mänskliga visdom saknar

      gudomens fullkomliga insikt.

 

22.  #Avgrunden och Döden säger:

"Vi har bara hört talas om den"#.

 

Avgrunden Döden tillhör varandra.

     Hört berättelsen om visheten.

 

23.  #Men Gud känner vägen till den, han vet

var visheten bor#.

 

Guds födolda insikt outtgrundlig äger kunskapen

     om vägen in i vishetens hemligheter.

 

24.  #Hans blick når till jordens ände, 

allt under himlen ser han#.

 

Herren, den ende Guden allvetande blick 

    sträcker sig intill jordens slut.

Hela skapelsen under himlen ser han. 

 

25.  #När han bestämde vindens vikt och vattnets

mängd och mått#.

 

Hans eviga rådslut bestämde vindarnas vikt.

    Vattnets djupheter förutbestämt av honom.

 

26.  #När han stadgade en lag för regnet 

och fastställde åskvädrens bana#.

 

Har gällande ordning för regnet.

       Bestämde åskvädrets existens.

 

27.  #Då såg han visheten och granskade den,

lärde känna den och utforskade den#.

 

God vän med visheten.

     Utforskade den. Lärde känna den.

 

Vishetens välsignelser.

 

Ord. 3:19.

 

19.  #Med vishet lade Herren jordens grund,

han spände upp himlen med insikt#.

 

Samarbetade med visheten: hans ord vishetens ord

    skapade jordens grund.

Insikten betjänade honom när himlen formades. 

 

Salomos kärlek till visheten.

 

Vishetens bok. 8:3.

 

3.  #Hon lyser med sitt höga ursprung,

  ty hon lever hos Gud, och världsalltets 

härskare älskar henne#.

 

Salomo respekterar visar vördnad för visheten.

   Har sin trygga boplats hos sin fader. 

Världsaltets härskare älskar henne.

 

Vishetens ursprung. 

 

Syraks bok. 1:4.

 

4.  #Före allt annat skapades visheten;

tanke och insikt finns till av evighet#.

 

Jag, vishetens skapades först i begynnelsen 

   av Guds skapelseverk.

 

¤Ord. 8:23.

 

23.  #I urtiden formades jag, i begynnelsen,

innan jorden fanns#.

 

Bibelcitatet berättar om vishetens ursprung.

 

¤Ordspråksboken. 8:24.

 

24.  #Innan djupen blev till föddes jag, när det

ännu inte fanns källor med vatten#.

 

Skapades först i skapelsens begynnelse.

    Före vattnets djupa källor.

 

¤Ord. 8:25.

 

25.  #Innan bergen fått sin grund, innan höjderna

fanns föddes jag#.

 

Jag, visheten skapades innan bergens grund

    formades.

 

Bön av gudsmannen Mose.

 

Psalm. 90:2.

 

2.  #Du fanns innan bergen föddes, innan jorden

och världen blev till.

    Du är Gud från evighet till evighet#.

 

Gudsmannen Moses berättelse om Guds existens.

      

¤Ordspråksboken. 8:26.

 

26.  #När han ännu gjort land och fält eller

mullen som täcker jorden#.

 

Guds existens fanns till före jordytans skapelse.

 

¤Ord. 8:27.

 

27.  #När han spände upp himlen var jag där,

när han välvde dess kupa över djupet#.

 

Jag, visheten var skapad innan himlen formades.

 

Vishetens inbjudan.

 

Vishetens bok. 9:9.

 

9.  #Ge åt den vise, så blir han ännu visare,

undervisa den rättfärdige, så blir han klokare.

 

Uppmuntra den vise, förökar hans vishet.

       Undervisa den rättfärdige, hans klokhet

äras av både Gud och människor.

 

¤Ordspråksboken. 8:28.

 

28.  #När han fyllde molnen däruppe med kraft

och lät djupets källor bryta fram#.

 

Fyllde molnen med vatnnets djupa källflöden.

    Bevattnar jordens torrhet.

 

¤Ord. 8:29.

 

29.  #När han satte en gräns för havet och vattnet

stannade där han befallt, och när han lade

     jordens grundvalar#.

 

Herren förutbestämde gränser för havets existens.

     Havet förödmjukade sig under Guds ords

ordning för vattnets begränsning och jordens

   grundvalar.

 

Herrens första tal: skapelsen och naturen.

 

Jobs bok. 38:8-11.

 

8.  #Vem satte portar som spärr för havet?

När det bröt fram ur moderlivet#.

 

Herren ifrågasätter sin tjänare Jobs

       begränsade kunskap.

 

9.  #Och jag gav det molnen till kläder

  och dimman till lindor#.

 

Berättar om sin ordningsamma skapelseordning.

 

10.  #Satte jag för det en gräns och stängde

med portar och bommar#.

 

11.  #Jag sade:

"Hit men inte längre, här skall dina stolta

     vågor hejdas"#.   

 

¤Ordspråksboken. 8:30.

 

30.  #Då var jag som ett barn hos honom.

Jag var hans glädje dag efter dag och lekte

     ständigt inför honom#.

 

Jag, visheten levde som ett barn inför honom.

     Älskade uppmuntrade mig.

 

¤Ord. 8:31.

 

31.  #Jag lekte i hela hans värld och gladde mig

med människorna#. 

 

Baruks bok. 3:38.

 

38.  #Sedan visade hon sig på jorden och levde

där bland människorna#.

 

Vishetens milda maningsrop på stadens torg.

    Söker gemenskap med Människan Guds avbild.

 

Syftar på visheten.

 

¤Ordspråksboken. 8:32.

 

32.  #Hör nu på mig, mina barn.

Lyckliga de som följer min väg#.

 

Visheten söker gemenskap.

        Välsignade dem som lydigt följer vishetens

rådgivning vara människans livskamrat.

 

Att söka och finna visheten.

 

Syraks bok. 14:20.

 

20.  #Lycklig den som fördjupar sig i visheten,

som övar sitt förstånd när han talar#.

 

Livets välsignelse fördjupa sig i vishetens

     skattkammare.

Behärskad tunga talar visa ord.

 

¤Ord. 8:33.

 

33.  #Lyssna till mina förmaningar och bli visa,

  förkasta dem inte#.

 

Vishetens förmanande ord lyd dem.

      Vishetens ord förändrar människors hjärtan.

 

¤Ordspråksboken. 8:34.

 

34.  #Lycklig den människa som hör på mig,

som vakar vid min dörr dag efter dag och väntar

     vid min tröskel#.

 

Välsignad den som söker min gudomliga visdom.

      Tåligt älskar uppmuntrar vishetens rikedomar.

 

¤Ord. 8:35.

 

35.  #Ty den som finner mig finner livet

och vinner Herrens välbehag#.

 

Den som sökt min vishet finner livets mening.

      Belönas med Gudsfruktan.

 

Vishet och gudsfruktan.

 

Ord. 3:1-8.

 

1.  #Min son, glöm inte vad jag har lärt dig,

bevara mina bud i ditt hjärta#.

 

2.  #Hög ålder och ett långt liv, frid och välgång

  skall de ge dig#.

 

3.  #Låt godhet och sanning förbli hos dig.

Bind dem kring din hals, skriv dem på ditt

    hjärtats tavla#.

 

4.  #Då blir du uppskattad för din klokhet

av både Gud och människor#.

 

5.  #Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta,

och lita inte till ditt eget förstånd#.

 

6.  #Tänk på honom vad du än går, så skall

han jämna vägen för dig#.

 

7.  #Tyck inte att du själv är vis, frukta Herren

och fly det onda#.

 

8.  #Det ger hälsa åt din kropp, kraf åt

alla dessa ben#.

 

¤Ordspråksboken. 8:36.

 

36.  #Men den som förmår mig skadar sig själv,

de som hatar mig älskar döden#.

 

Rättfärdigheten ger liv.

 

Vishetens bok. 1:16.

 

16.  #Men de gudlösa kallar till sig döden med

ord och gärningar.

     De trånar efter honom som om han vore 

deras vän.

    De sluter förbund med honom, ty de har 

förtjänat att bli hans egendom#. 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards