Direktlänk till inlägg 4 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 13:18-30. JESUS UTPEKAR FÖRRÄDAREN..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 oktober 2021 11:50

   JOHANNES EVANGELIUM  13:18-30.

 

             JESUS UTPEKAR  FÖRRÄDAREN.

 

Johannes evangelium  13:18.

 

13:18.

 

18.  #JAG TALAR INTE OM ER ALLA.

JAG VET VILKA JAG HAR UTVALT, MEN SKRIFTENS

       ORD MÅSTE UPPFYLLAS:

DEN SOM ÄTER MITT BRÖD HAR LYFT MOT MIG#.

 

Talar inte om er alla.

      Jag vet vilka jag utvalt till vara min lärljungar.

Skriftens ord skulle uppfyllas:

        Den som äter mitt utgivande bröd:

skall förråda mig.

 

13:19.

 

19.  #JAG SÄGER DET REDAN NU, INNAN DET SKER,

FÖR ATT NI NÄR DET HAR SKETT, SKALL TRO

       ATT JAG ÄR DEN JAG ÄR#.

 

Nu säger jag er detta, det sker innan sin fullbordan.

         När det har skett: skall tror på mig.

 

13:20.

 

20.  #SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER:

    DEN SOM TAR EMOT NÅGON SOM JAG SÄNDER,

HAN TAR EMOT MIG, OCH DEN SOM TAR EMOT 

    DEN SOM HAR SÄNT MIG#.

 

Det är verkligen sant vad jag säger er.

       Den som tar emot min sändare: tar emot mig.

Tar emot den jag sänt  till er.

 

13:21.

 

21.  #När Jesus hade sagt detta skakades han i sitt

innersta och vittnade:

      "SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER,

EN AV ER KOMMER ATT FÖRRÅDA MIG"#.

 

När Jesus sagt sanningens om sig själv:

     I sitt innersta våndades och vittnade:

Sanningen i mina ord till er:

        En av er kommer förråda mig.

 

13:22.

 

22.  #Hans lärljungar såg på varandra undrade vad

han menade#.

 

13:23.

 

23.  #En av dem som Jesus älskade, låg intill honom#.

 

Jesu lärljunge vilken älskade honom.

 

13:24.

 

24.  #Simon Petrus gjorde tecken åt honom att fråga Jesus vem han talade om#.

 

13:25.

 

25.  #Lärljungen lutade sg bakåt mot Jesu bröst

   och sade:

"Herre, vem är det?#.

 

Vem ska förråda dig?

 

13:26.

 

26.  #Jesus svarade:

"HAN SOM FÖR BRÖDET SOM JAG NU DOPPAR".

       Och han doppade brödet och gav det åt

Judas, Simon Iskariots son#.

 

Jesus svarade:

     Han som får det doppade brödet.

Gav det  till Judas, Simon Iskariots son.

 

13:27.

 

27.  #När Judas hade fått brödet for Satan i honom.

Jesus sade:

      "GÖR GENAST VAD DU SKALL GÖRA!"#.

 

Jesus sade till Judas:

      Utför nu ditt uppdrag!

 

13:28.

 

28.  #Ingen av dem som var med vid bordet visste

vad visste varför han sade  detta till honom#.

 

13:29.

 

29.  #Eftersom Judas hade hand om kassan trodde

några att Jesus hade sagt åt honom att köpa vad

        som behövdes till högtiden eller att ge något

till de fattiga#.

 

Judas var kassör.

      De trodde han skulle köpa vad sombehövdes för

påskhögtiden.

      Eller en gåva till de fattiga.

 

13:30.

 

30.  #Men Judas tog brödet och gick genast ut.

     Det var natt.

 

Judas tog det dopade brödet åt det.

     

      

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards