Direktlänk till inlägg 23 april 2021

JESAJA BOK. 42:10-17. HERREN KÄMPAR OCH SEGRAR..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 april 2021 12:02

JESAJA BOK. 42:10-17.

 

                HERREN KÄMPAR OCH SEGRAR.

 

Lovsång över Gud, segraren och befriaren.

 

Den nya sången på berget Sion.

 

   Uppbarelseboken. 14:3.

 

3.  #De sjöng en ny sång inför tronen och inför

de fyra varelserna och de äldste.

     Och ingen kunde lära sig den sången utom de

etthundrafyrtiofyra tusen, de som är friköpta 

     från jorden#. 

 

Jesaja bok. 42:10.

 

10.  #Sjung till Herrens ära, sjung en ny sång,

sjung hans lov över hela jorden.

      Må havet brusa och allt det rymmer,

fjärran länder jubla och och de som bor där#.

 

Lovsjung till Herrens eviga ära.

      Hans eviga lovsång få höras över jordens inbyggare.

        Havets kraftfulla djup höras.

Alla levande varelser i havets djup.

     Folk i fjärran länder höjer jubelrop.

  

Jesaja bok. 42:11.

 

11.  #Må öknen och dess städer ropa, 

byar där Kedar bor.

       Må folket i Sela glädjas, höja jubelrop

från bergens krön#.

 

Öknens tystnad förvandlas till fröjderop.

      Öknen städers invånare ropar sin glädje

över Herrens trohet.

      Sela folkets glädje hörs.

Från bergens höjder höjs människors jubelrop. 

 

Jesaja bok. 42:12.

 

12.  #Ge Herren ära, lovprisa honom

    i fjärran länder!#.

 

Alla folk på jorden ge Herren ära.

           Lovprisa honom i fjärrans länder.

 

Jesaja bok. 42:13.

 

13.  #Herren drar ut som en kämpe,

som en krigare, upptänd av stridslust, 

     han utstöter härskrin och visar fienden

sin styrka#.

 

Herren  strider  för  rättvisan.

     Tapper krigare för sanningen.

Visar de gudlösa sin allmakts styrka.

 

Jesaja bok. 42:14.

 

14.  #Länge har jag tigit, varit tyst och behärskat mig.

        Nu vrålar jag som en födande kvinna,

flämtar, drar efter andan#.

 

Varit långmodig   behärskat sin heliga vrede.

      Visar allmakts vrede  likt födande kvinna. 

 

Jesaja bok. 42:15.

 

15.  #Jag förhärjar berg och höjder, allt som

växer där skall torka bort.

       Floder förvandlar jag till torra fåror,

jag låter sjöarna torka ut#.

 

Förintar alla höga berg.

       All växlighet vissnar bort.

Förvandlar floders vattenflöde  till torr mark. 

       Vattenrika sjöar  till öken.

 

Jesaja bok. 42:16.

 

16.  #Jag skall leda de blinda på vägen, föra dem

längs okända stigar.

      Mörkret framför dem gör jag till ljus,

oländig mark blir jämn.

      Det jag nu har sagt skall jag jag göra,

jag viker inte från det#.

 

Min nåd  trofasthet  leda de förblindade 

     på Livets väg.

Från falskhetens mörker  in i sanningens ljusa stig.

           Jag är vägen sanningen och Livet.

Vad jag lovat: gör jag.

 

Jesaja bok. 42:17.

 

17.  #I ljupaste skam tar de till flykten, de som

förtröstar på gudabilder och säger till beläten:

       #Ni är våra gudar#.

 

De vilka förtröstar på falska gudabilder bli

      skammens trälar.

Säger till beläten: Ni är våra gudar.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards