Direktlänk till inlägg 23 april 2021

JESAJA BOK. 43:1-7. HERRENS BEFRIELSE AV ISRAEL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 april 2021 12:02

JESAJA BOK. 43:1-7.

 

            HERRENS BEFRIELSE AV ISRAEL.

 

Jesaja bok. 43:1.

 

1.  #Nu säger Herren, han som har skapat dig,

Jakob, han som format dig, Israel:

      Var inte rädd, jag har friköpt dig, jag har

gett dig ditt namn, du är min#.

 

Herren befriaren  jag skapade i min kärlek.

      Du, min älskvärdige, tjänare Jakob.

Du, Israel jag formade dig.

       Du högt älskade Israel.

Var inte modlös  jag friköpt dig från träldomslandet.

        Gett dig ditt utvalda namn du, min egendom.

 

Jesaja bok. 43:2.

 

2.  #När du går genom vatten är jag med dig,

vattenmassorna skall inte dränka dig.

      När du går genom eld skall du inte bli svedd,

lågorna skall inte bränna dig#.

 

Går du genom farofyllda vatten din räddare.

       Vattenmassorna inte ta ditt liv.

Går du genom förtärande eld  elden inte skada dig.

       Ditt liv bevaras från eldens lågor.  

 

Jesaja bok. 43:3.

 

3.  #Jag är Herren, din Gud, Israels Helige

är den som räddar dig.

      Jag lämnar Egypten som lösen för dig,

jag ger Kush och Seba i utbyte#.

 

Jag, din räddare: Herren, din Gud: Israels Helige.

        Herrens befriande Israel  Egyptens land

till lösen för dig.

        Ger Kush  Seba i utbyte.

 

Jesaja bok. 43:4.

 

4.  #Du är dyrbar för mig, jag ärar och älskar dig.

Därför ger jag människor i ubyte mot dig,

      andra folk som betalning för sitt liv#.

 

Israel dyrbar i mina ögon.

       Ärar dig med mina läppar.

Älskar dig i mitt hjärta.

      För min kärleks skull ger jag människor

i utbyte mot dig.

      Andra folks liv som betalning.

 

Jesaja bok. 43:5.

 

5.  #Var inte rädd, jag är med dig.

Från öster för jag hem dina barn, från väster

      samlar jag er alla#.

 

Israel, min ögonsten  vill rädda dig.

        Från olika väderstreck församlar jag

dina barn.

 

Jesaja bok. 43:6.

 

6.  #Till norden säger jag: Ge mig dem!

och till södern: Släpp dem!

       För hem mina söner från fjärran

och mina döttrar från jordens ände#.

 

Mina förmanande ord hörs av nordens folk.

      Ge dem tillbaks!

Till söderns folk:  Släpp dem!

       Befria mina söner från fjärran länder.

Släpp fångarna  mina döttrar från jordens ände.

 

Jesaja bok. 43:7.

 

7.  #Alla som bär mitt namn och som jag har

skapat, format och och gjort till min ära#.

 

Till mitt namns ära:

       Bär mitt heliga namn.

Jag själv deras skapare.

 

    

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards