Direktlänk till inlägg 28 augusti 2020

JEREMIA BOK. 49:1-6. DOM ÖVER AMMON.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 augusti 2020 19:07

JEREMIA BOK. 49:1-6.

 

DOM ÖVER AMMON.

 

Jeremia bok. 49:1.

 

1.  #Om ammoniterna.

Så säger Herren:

     Har Israel inga söner, har han inte någon arvinge?

Eller varför har Milkom tagit Gad i arv, varför bor

      hans folk i städerna där?#.

 

Olika frågor angående Ammon.

 

Du, Israel har du inga söner?

      Finns inga arvingar i Israel?

Varför har Milkom tagit Gad i arv?

      

Jeremia bok. 49:2.

 

2.  #Men det skall komma en tid, säger Herren,

då jag låter ett härskri skalla mot Rabba i 

     ammoniternas land.

Det skall bli till en ruinhög, och städerna där

     omkring skall brännas ner.

Israel skall ta arv efter dem som tog hans arv,

       säger Herren#.

 

Herrens verkställande dom över ammoniterna:

     Deras land bli till ruinhög.

Städerna nerbrända.

       

Jeremia bok. 49:3.

 

3.  #Jämra dig, Heshbon, ty Aj är ödelagt, 

ropa högt, ni Rabbas kvinnor!

     Klä er i säcktyg och klaga, sarga er med gisslet!

Ty Milkom skall föras bort i fångenskap och hans

      präster och stormän med honom#.

 

Du, Heshbon gråt och klaga över era överträdelser:

     mot  Guds givna lag.

Aj: ödelagt i ruiner.

     Ni, Rabbas alla kvinnor: ropa högt ert klagorop.

Klär i er sorgedräkt höj er klagan inför min

   rättfärdighet.

Milkon skall bli bortförd till Babylons fångenskap.

         

Jeremia bok. 49:4.

 

4.  #Varför skryter du med din styrka?

Din styrka har runnit bort, du trolösa dotter,

      du som förlitar dig på dina skatter:

"Vem vågar anfalla mig?".

 

Du, Ammon skrytsam med din ego-centriska styrka.

       Du, trolösa dotter; har din tilltro till dina

skatter.

      Du, säger övermodigt: vem kan besegra mig?

 

Jeremia bok. 49:5.

 

5.  #Men jag låter skräcken drabba dig ----- säger

Herren Gud Sebaot  ----- från alla sidor.

      Ni skall skingras åt alla håll och ingen skall 

samla de flyende#.

 

Jag låter skräcken ångesten från alla sidor

drabba dig:

    säger Herren Gud Sebaot.

Ni skall bli utspridda åt alla håll.

 

Jeremia bok. 49:6.

 

6.  #Men sedan skall jag vända ammoniternas

öde, säger Herren#.

 

Herrens löfte till ammoniterna.

 

Sedan skall jag förändra ammoniternas livsöde.

     säger Herren. 

       

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards