Direktlänk till inlägg 19 april 2020

JEREMIA BOK. 23:33-40. HERRENS BÖRDA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 april 2020 16:22

JEREMIA BOK. 23:33-40.

 

HERRENS BÖRDA.

 

Jeremia bok. 23:33.

 

33.  #När detta folk eller en profet eller en präst

frågar dig:

    "Vilka tunga ord bär du fram från Herren?

skall du svar dem:

     "Det är ni som är en tung börda, och jag skall

kasta av er" säger Herren#.

 

Herrens ord till börda för sitt trolösa folk.

       Herrens varnande ord genom profeten:

För Folket profeten eller prästen:

     känns Herrens ord likt tunga bördor.

Istället är ni genom era hårda hjärtan kännbara 

      bördor för mig; säger Herren. 

 

Jeremia bok. 23:34.

 

34.  #Och om en profet eller präst eller någon av

folket säger"

      Herrens tunga ord" då skall jag straffa den mannen och hans familj#.

 

Säger en profet eller präst någon av folket:

         Herrens varningsord tunga att bära:

skall jag i min rättfärdighet bestraffa den 

     mannens ord och hans familj.

 

Jeremia bok. 23:35.

 

35.  #Nej, så skall ni säga till varandra när ni

talar med varandra:

      "Vad har Herren svarat?" eller "Vad har 

Herren talat?"#.

 

När ni träffar varandra ska ni säga:

      Vad har Herren svarat?

eller  Vad har Herren talat?

 

Jeremia bok. 23:36.

 

36.  #Men "Herrens tungas ord" skall ni aldrig

mera nämna.

      Skulle hans ord vara en tung börda för någon,

så att ni därför skulle förvanska orden från den

      levande Guden, Herren Sebaot, vår Gud?#.

 


Nämn aldrig Herrens tunga varningsord.

         Blir hans ord livets tunga börda:

vilket gör ni förvanskar orden från Herren Sebaot.

 

Jeremia bok. 23:37.

 

37.  #Så skall du säga till profeten:

"Vad har Herren svarat?" eller "Vad har Herren

      talat?"#.

 

Säg så till profeten:

    Vad har Herren svarat?

               Vad har Herren talat? 

 

Jeremia bok. 23:38.

 

38.  #Men om ni säger "Herrens tunga ord",

då säger Herren:

      Ni talar om "Herren tunga ord",

trots att jag sänt bud till er och förbjudit er

    att säga så#.

 

Ni talar om Herrens tunga förmanade ord.

       Jag sänt bubärare till er : jag förbjudit er

säga så.

 

Jeremia bok. 23:39.

 

39.  #Därefter lyfter jag er nu som en tung börda

och kasta er bort ur min åsyn, er och den stad

     jag gett åt er och era fäder#.

 

Jag förkastar era gudlösa liv från min heliga

    närvaro.

Staden Jerusalem vilken jag gett åt er

        och era fäder.

Jag ser ert hårdhjärtliga liv som en tung börda

     för mig.

 

Jeremia bok. 23:40.

 

40.  #Och jag skall låta er drabbas av evig skam,

av en smälek som aldrig skall glömmas#. 

 

Jag skall bestraffa er med evig skam.

       Ert liv blir för er bitter Smälek som aldrig kan utplånas.

  

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards