Direktlänk till inlägg 19 april 2020

JEREMIA BOK. 23:1-8. LÖFTEN OM ETT RÄTTFÄRDIGT STYRE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 april 2020 16:22

JEREMIA BOK. 23:1-8.

 

LÖFTEN OM ETT RÄTTFÄRDIGT STYRE.

 

Jeremia bok. 23:1.

 

1.  #Ve de herdar som låter fåren i min hjord

gå vilse och skingras, säger Herren#.

 

Olycka kommer över de herdars liv som låter

     fåren i min  hjord blir förskingrade 

förvirrade av falska profet röster. 

 

Jeremia bok. 23:2.

 

2.  #Därför säger Herren, Israels Gud, om de

herdar som vallar mitt folk:

     Det är ni som har skingrat mina får och drivit

bort dem.

     Ni har inte tagit hand om dem, men nu skall

jag ta hand om er och straffa era onda gärningar,

    säger Herren#.

 

Mina får förskingrade utan herdarsbeskydd.

       Ni trolösa herdar: skingrat mina får drivit dem

     bort från mitt ansikte.

Ni har inte visat dem kärlek och omsorg:

    likt en moder för sina älskade barn.

Nu skall jag bestaffa er för era onda gärningars

    skull.

 

Jeremia bok. 23:3.

 

3.  #Jag skall själv samla dem som finns kvar av

mina får från alla de länder dit jag fördrivit dem

      och föra dem tillbaka till deras betesmarker.

Där skall de bli fruktsamma och föröka sig#.

 

Själv skall församla de som är kvar av mina får:

    från alla länder dit jag fördrivit dem.

Föra dem till tillbaks till deras givna betesplatser.

       Där skall de bli fruktsamma föröka sig.

 

Jeremia bok. 23.4

 

4.  #Och jag skall ge dem nya herdar, som skall

valla dem så att de inte längre behöver vara 

     ängsliga eller rädda, och igen av dem skall

komma bort, säger Herren#.

 

Skall ge dem nya herdar efter mitt hjärta:

    valla dem med omsorg och respekt.

Behöver inte längre känna sig ängsliga eller rädda.

 

Jeremia bok. 23:5.

 

5.  #Det skall komma en tid, säger Herren, då jag

skall låta ett rättfärdigt skott växa ur Davids stam.

       Han skall vara konung och härska med vishet

och skapa rätt och rättfärdighet i landet#.

 

Tiden kommer, säger Herren då jag skall låta 

     ett rättfärdigt skott få växa fram ur Davids stam.

En konung härska med vist hjärta.

      Skapa rättvisa rättfärdighet i landet.

 

Jeremia bok. 23:6.

 

6.  #Under hans tid skall Juda vara skyddat

och Israel leva i trygghet.

     Detta är det namn han skall bära:

Herren vår rättfärdighet#.

 

Under hans kunga-tid skall Juda land vara

    beskyddat.

Israeliterna få leva i trygghet.

       Namnet han får bära är:

Herren, vår rättfärdighet.

     O-strafflighetens renhetens konung.

 

Jeremia bok. 23:7.

 

7.  #Därför skall det komma en tid, säger

Herren, då man inte längre säger

     "Så sant Herren lever, han som förde israeliterna

ut ur Egypten"#.

 

Under rättfärdighetens konunga-tid skall det komma

    en tid, säger Herren: man inte längre säger:

Så sant Herren nu lever vilken förde israeliterna

    ut ur Egyptiska trädomslandet. 

 

Jeremia bok. 23:8.

 

8.  #Utan "Så sant Herren lever, han som förde

Israels ättlingar ut ur Nordlandet och hämtade dem

       från alla andra länder dit han fördrivit dem,

för att låta dem bo i deras eget land#.

 

Utan istället säga:

    "Så sant Herren lever, han som förde Israels

ättlingar ut ur Nordlandet hämtade dem.

      Från alla länder dit han fördrivit dm.

Låta dem få sin boplats i sitt egna land. 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards