Direktlänk till inlägg 14 april 2020

JEREMA BOK. 18:18-23. PROFETENS BÖN OM HÄMND.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2020 19:19

JEREMIA BOK. 18:18-23.

 

PROFETENS BÖN OM HÄMND.

 

Jeremia bok. 18:18.

 

18.  #De sade:

"Vi måste tänka ut ett sätt att komma åt Jeremia.

     Vi får ändå vägledning från prästerna, råd från

de visa, gudsord från profeterna.

      Vi smutskastar honom, så behöver vi inte bry

oss om vad han säger"#.

 

Trolösa folkets hämnd mot profeten och hans

    fördömande ord.

Säger vi ska listigt smida onda planer för

      hämnas på profeten.

Istället för lyda hans ord: ta vara på prästernas

        vägledning.

Deras Råd för våra öron är visa: från profeternas

     ord för oss liknar gudsord.

Vi vill förnedra honom: bryr oss inte om

     hans varningsord mot oss.

 

Jeremia bok. 18:19.

 

19.  #Lyssna till mig, Herre, och hör vad mina

motståndare säger#.

 

Lyssna på mina motståndares ord vilka vill

      hämnas på mig.

 

Jeremia bok. 18:20.

 

20.  #Skall gott lönas med ont?

De har grävt en grop åt mig.

      Tänk på hur jag stod inför dig och vädjade

för dem och bad dig vända din vrede från dem#.

 

Skall vad sant är belönas med ondska?

          De har planerat onda planer mot mig.

Förkasta inte min förböns hjälp inför dem för deras

     ondskas skull.

 

Jeremia bok. 18:21.

 

21.  #Utlämna därför deras barn åt svälten

och prisge dem åt svärdet.

      Gör deras kvinnor till barnlösa änkor,

låt männen bli pestens offer, låt de unga huggas

     ner i strid#.

 

Utlämna mina motståndares barn åt svältens våld.

        Prisge deras liv åt dödliga svärdet.

Låt deras kvinnor bli barnlösa änkor.

     Männen bli pestens offer.

De unga livskraftiga bli stridens offer.

 

Jeremia bok. 18:22.

 

22.  #Låt klagoskrik stiga från deras hus när de

släpper lös rövarhopar mot dem.

      Ty de har grävt en grop för att fånga mig

och gillrat snaror för mina fötter#.

 

Låt klagoskriket höras från deras hus.

        Låt rövarnästet invadera dem.

De i sin hämnd mot mig grävt en grop

       för att skada mig.

Avsiktigt lagt ut snaror för mina fötter.

 

Jeremia bok. 18:23.

 

23.  #Men du, Herre, känner till alla deras mordplaner mot mig.

      Förlåt inte deras brott, utplåna inte deras synd!

Låt dem ligga där slagna inför dig!

      Grip in mot dem på din vredes dag#.

 

Du Herre, känner till alla listiga mordplaner

     mot mig.

Ge dem inte förlåtelse för deras onda brott.

       Utplåna inte deras synder.

Förskona dem inte på din vredes dag.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards