Direktlänk till inlägg 14 april 2020

JEREMIA BOK. 15:10-21. PROFETENS KLAGAN OCH HERRENS SVAR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2020 19:19

JEREMIA BOK. 15:10-21.

 

PROFETENS KLAGAN OCH HERRENS SVAR.

 

Jeremia bok. 15:10.

 

10.  #Ve mig, min mor, att du födde mig, en man

som ständigt råkar i tvist och träta med hela

     världen!.

Jag står inte i skuld till någon och ingen står

     i skuld till mig.

Ändå förbannar de mig alla#.

 

Profeten Jeremias klagorop mot Herren.

 

Livets olycka kommer över mitt liv:

      Du: min mor födde mig till Livet.

Jag en man: ingen lyssnar på:

    mina profetord: vilka föder trätgirighet

och ordstrider med hela världen!

       Min rättfärdighet o-skyldig.

Ända behandlar de mig: med förbannelsens ord. 

 

Jeremia bok. 15:11.

 

11.  #Sannerligen, Herre, dig har jag tjänat med

deras bästa för ögonen.

     Jag har bett till dig för mina fiender i olyckans

och nödens tid, det vet du, Herre#.

 

Det är sant, Herren, dig har jag troget tjänat.

        Bedit till dig för mina fienders ord.

I olyckans nödens tid: Herre min Gud.

 

Jeremia bok. 15:12.

 

12.  #Kan man bryta sönder järn,

järn från norr, och koppar?#.

 

Kan trolösheten mot dig bryta järnets fasthet?

      Angriparna från norr: med hårda järnaktiga

hjärtan.

      Ägande pannor av koppar.     

 

Jeremia bok. 15:13.

 

13.  #Din rikedom och dina skatter skall jag utlämna till plundring som straff för alla de synder

       du begått överallt i ditt land#.

 

Din rikedom dina skatter i Jerusalem:

      blir utlämnade till plundring.

Bestraffning för deras synder skull i ditt land.

 

Jeremia bok. 15:14.

 

14.  #Jag skall göra dig till slav åt dina fiender

i ett land du inte känner .

      Ty min vrede har tänt eld, den brinner för alltid#.

 

Du ska bli till slav i fiendens fångenskap:

     i ett främmande land.

Min vredes eld brinner för alltid:

     för era synders skull.

 

Jeremia bok. 15:15.

 

15.  #Herre tänk på mig och ta dig an mig,

ge mig hämnd på mina förföljare!

       Låt inte ditt tålamod bli mitt fall!

Tänk på hur jag smutskastas för din skull#.

 

Herre visar mig barmhärtighet.

       Låt mig få hämnas på mina hatiska förföljare.

Låt ditt tålamod beskydda mitt liv!

        Tänk inte på mina förföljares föraktfulla ord.

 

Jeremia bok. 15:16.

 

16.  #Av dem som föraktar dina ord.

Krossa dem, så att ditt ord kan fylla mitt hjärta

      med glädje!

Ty ditt namn är utropat över mig, Herre,

     härskarornas Gud#.

 

De föraktat dina sanna ord.

        Förkasta dem.

Vilket gör ditt ord blir glädjefyllda ord i mitt hjärta.

     Ditt heliga namn utropat över mig, Herre,

du härskarornas Gud. 

 

Jeremia bok. 15:17.

 

17.  #Aldrig får jag skratta tillsammans med'

glada vänner.

       Jag sitter ensam, tyngd av din hand,

ty din vrede uppfyller mig#.

 

Jag ensamvarg nedtyngd av din allmakts-hand.

       Din vrede fyller mitt liv.

Saknar gemenskap med glada vänner.

 

Jeremia bok. 15:18.

 

18.  #Varför måste jag ständigt plågas, varför är mitt

sår obotligt?

      Det vill inte läka.

En sinande bäck har du blivit för mig, ett vatten

      som sviker#.

 

Profetens klagoord:

       Varför har mitt hjärta fått o-botligt sår?

Plågas varje dag av smärtsamma såret.

     Vilket inte vill läkas.

Herre, du min Gud:

    för mig blivit otörstlig o-barmhärtig:

likt en uttorkad källa. 

 

Jeremia bok. 15:19.

 

19.  #Och nu säger Herren:

Om du vänder tillbaka skall jag låta dig komma

     tillbaka och bli min tjänare.

Om ditt tal är lödigt och utan slagg skall du få

     bli min mun.

Människorna skall komma tillbaka till dig,

     men du skall inte komma tillbaka till dem#.

 

I mitt hjärtats klagan du Herre sagt mig orden:

         Vänd ditt hjärta till mig:

du skall bli min tjänare.

        Om ditt ords tal blir likt eldens verkan:'

slaggfri från syndens lögnaktiga ord.

            Gör du det: skall åter din mun tala mitt ord.

Människor ska söka sig till dig.

     men du ska inte komma till deras gemenskap.

 

Jeremia bok. 15:20.

 

20.  #Mot detta folk gör jag dig till ointaglig

mur av koppar.

      De skall angripa dig, men de skall inte besegra dig, ty jag är med dig, jag skall komma till din

     hjälp och rädda dig, säger Herren#.

 

Mot detta folk skall ditt liv bli som en skyddsmur

     av koppar: när de angriper dig.

Jag är med dig: de ska inte besegra dig.

       Ska vara din räddare. säger Herren.  

 

Jeremia bok. 15:21.

 

21.  #Jag skall rädda dig ur de ondas hand

och befria dig ur våldsmännens grepp#.  

 

Skall dig rädda ur fiendens onda hand.

      Befria dig ur våldsmännens våld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards