Direktlänk till inlägg 15 mars 2020

HERRENS DOM ÖVER FOLKETS SYNDER. JEREMIA BOK. 5:1-31.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 mars 2020 10:05

HERRENS DOM ÖVER FOLKETS SYNDER.

 

Jeremia bok. 5:1-31.

 

Jeremia bok. 5:1.

 

1.  #Gå ut på Jerusalems gator och ser er noga 

omkring!

     Sök på torgen se om ni kan finna någon,

om det finns en enda som handlar rätt 

     försöker leva hederligt ----- då skall

jag förlåta staden#.

 

Gå frimodigt ut på Jerusalems gator; frukta inte

    för fiendens anfall.

Var vaksamma!

     Sök efter på de olika torgen: om ni finner någon,

om det finna en enda som är rättfärdig.

        Försöker i livet vara ärlig.

Då: lovar jag den Högste förlåta stadens

      missgärningar.     

Löftesorden till staden Jerusalem.

 

Jeremia bok. 5:2.

 

2.  #Också när de svär vid Herren svär de falskt#.

 

Svärj icke, låt ja vara nej vara nej.

    Ty över dem vilar Guds rättvisa dom.

Var inte falskhetens tjänare eller tjänarinna.

         Jag skall i min nåd förlåta dem.

Tillåt inte svor-domens falskhet vara Herre.

 

Jeremia bok. 5:3.

 

3.  #Herre, dina ögon vill se ärlighet.

   Du slog dem, men de kände ingen smärta,

du krossade dem, men de vägrade ta varning.

       De gjorde sina ansikten hårdare än sten

och vägrade vända tillbaka#.

 

Dina ögon: Herren vår Gud har behag till ärligheten.

      Du i din barmhärtighet slog dem.

Kände ingen smärta av dina slag till bot-göring.

       Du krossade deras upproriskhet.

De vägrade omvända sig till din rättfärdighet.

       

Jeremia bok. 5:4.

 

4.  #Jag tänkte: De är bara enkelt folk, de bär sig dåraktigt åt, de känner inte Herrens vilja, inte

    sin Guds krav#.

 

Jag tänkte: den Högstes tankar var:

       Enkelt folk är de.

Deras liv: dåraktigt liv: söker inte min rättvisa.

     Visar sin o-vilja söka lära känna Herrens vilja.

Ville inte veta av Guds den allsmäktiges krav.

     Följa honom lyda hans fullkomliga vilja.

 

Jeremia bok. 5:5.

 

5.  #Nu skall jag gå till de mäktiga och tala med dem, de känner Herrens vilja, sin Guds krav.

        Men också dessa har brutit oket och

slitit alla band#.

 

Jag ska söka upp landets mäktiga män.

     Tala till dem.

De känner min vilja sin Faders krav.

       De i sitt o-lydiga övermod brutit oket:

oket göra min vilja.

    Mitt ok är milt: säger Herren.

 

Jeremia bok. 5:6.

 

6.  #Därför slår dem skogens lejon, därför härjar

ökenvargen bland dem, leoparden lurar vid deras

      städer, de som vågar sig ut blir sliten i stycken,

ty deras synder är många, gång på gång

      har de avfallit#.

 

Eftersom de är o-villiga göra min vilja:

        Kommer fienden fram:

likt skogens rytande o-barmhärtiga lejon

     anfaller er och era städer.

Öken-vargens rovgiriga beteende bemöter er.

       Anfallande fiender likt anfallande snabba

leopader i sin listighet inta era be-bodda städer.

        Jerusalems gudlösa invånares liv

blir deras byten.

       Deras synds överträdelser är många.

I sin av-fällighet tjänar andra gudar. 

 

Jeremia bok. 5:7.

 

7.  #Varför skulle jag förlåta dig?

   Dina söner har övergett mig och svurit vid sina

gudar som inte är gudar.

       Fastän jag gav dem vad de behövde var de

otrogna och skockades i horhuset#.

 

Varför ska jag förlåta dig, du stad Jerusalem?

       Dina söner övergett min gemenskap.

Istället sökt sig till stumma avgudar.

      Jag var barmhätig fyllde deras dagliga behov:

men i sin trolöshet var o-tacksamma.

       I sin trolöshet söker sig till lösaktighetens liv.     

Jeremia bok. 5:8.

 

8.  #De är brunstiga, kåta hingstar, de frustar

efter andas hustrur#.

 

Levde i lösaktighetens utsvävande liv:

       Våld-förde sig på andras hustru.

 

Jeremias bok. 5:9.

 

9.  #Jag skall inte straffa dem för detta?

säger Herren.

      Skall jag inte utkräva hämnd på

ett sådant folk?#.

 

Varför skall jag inte bestraffa deras orena liv?

       O-renheten har blivit deras Herre:

säger Herren.

     Skall jag inte utkräva hämnd på ett sådant gudlöst folk?

 

Jeremia bok. 5:10.

 

10.  #Upp på vinbergets terrasser!

Skövla och fördärva allt!

      Riv bort deras rankor, ty de är inte Herrens#.

 

Ta din tillflykt till: vin-bergets sluttningar!

       Skövla fördärva vin-rankorna på bergets

sluttningar.

       Ty de tillhör inte Herren.

 

Jeremia bok. 5:11.

 

11.  #De har svikit mig, både Israel och Juda,

säger Herren#.

 

Israeliterna Juda folket alla har de övergett mig:

      säger Herren: i o-tacksamhet mot mig.

 

Jeremia bok. 5:12.

 

12.  # De har förnekat Herren och avvisat honom:

"Inget ont skall drabba oss, svärd och svält skall

      vi slippa#.

 

De har förkastat förnekat mitt namn mitt eviga ord.

     Av-visat min faders-kärlek.

Säger i sin lögnaktiga hjärtan:

      Inget ont ska vidröra oss.

Ondskans svärd svält ska inte drabba våra liv.

 

Jeremia bok. 5:13.

 

13.  #Profeternas tal blir till luft,

Guds ord finns inte hos dem"#.

 

Falska profeters tal  tomhetens ord.

        Guds eviga bestående ord: bor inte

i deras hjärtan: vilket skulle ge dem liv. 

 

Jeremia bok. 5:14.

 

14.  #Därför säger Herren, härskarornas Gud:

Eftersom de säger sådant gör jag nu mina ord

     i din mun till eld, och detta folk skall bli

veden som förtärs#.

 

Efter deras illgärningar: säger Herren, 

      härskarornas Gud:

Efter deras gudlösa ord: gör jag mina ord 

     i din profetiska mun till eld inför detta folk.

Inför De förtärande orden du talar:

      skall folket likt elden som förtär förtorkade

vedträd brinna.    

 

Jeremia bok. 5:15.

 

15.  #Mot er, israeliter, sänder jag ett folk långt

bortifrån, säger Herren, ett urgammalt folk,

        ett folk som funnits från äldsta tid,

ett folk vars språk du inte förstår, vars tal du

    inte begriper#.

 

Mot er, Israeliter: sänder jeg ett stridande folk

     säger Herren.

Ur-gammalt  folk.

      Var språk du en förstår: förvirrar dig.

 

Jeremia bok. 5:16.

 

16.  #Deras koger är gapande gravar, alla är de 

tappra krigare#.

 

Detta urgamla folket  deras strids-lystenhet liknar

     öppnar gravar: vilka de ska fylla med era liv.

 

Jeremia bok. 5:17.

 

17.  #De skall sluka dina skördar och ditt bröd,

sluka dina söner och dina döttrar, sluka dina får

      och dina kor, sluka dina vinstockar och

dina fikonträd.

      Med svärd skall de förstöra de befästa städer

som du förlitar dig på#.

 

Dessa tappra krigare skall äta upp er skördar

    och ert bröd.

Ut-släcka era söners och döttrars liv.

         I frosseri äta upp era får och kor.

Fördärva era fruktsamma vinstockar och vinträd.

       Med stridande svärd förstöra era tryggt

befästa städer i er själviskhet förtröstade på.    

 

Jeremia bok. 5:18.

 

18.  #Men när den tiden kommer, säger Herren,

skall jag inte förgöra er helt#.

 

När tiden för de tappra krigares invasion av ert

    land kommer:

säger Herren er Gud.

     Skall inte helt tillåta dem förgöra allt i ert land.

 

Jeremia bok. 5:19.

 

19.  #Och om de frågar:

"Varför har Herren, vår Gud, gjort oss allt detta?"

      skall du svara dem:

"Eftersom ni övergav mig och tjänade främmande

     gudar i ert eget land, skall ni nu få tjäna

främlingar i ett land som inte är ert"#.

 

Om de frågar dig min profet:

        Varför har Herren, vår Gud gjort allt detta

genom anfallande tappra krigare?

      Svara dem!

Ni övergav er Gud: istället tjänade främmande

     stumma gudar i ert eget land.

Nu skall ni istället eftersom er olydnad var så stor:

      få tjäna främlingar istället för mig

i helt främmande land.    

 

Jeremia bok. 5:20.

 

20.  #Kungör detta för Jakobs folks, ropa ut

det i Juda:#.

 

Vad jag nu säger till er:

     Låt folket i Juda och Jakobs folk få veta det.

 

Jeremia bok. 5:21.

 

21.  #Hör detta, du dåraktiga folk som saknar

förstånd, som har ögon men inte ser,

      som har öron men inte hör#.

 

Lyssna på mitt ord. du dåraktiga avguda-folk.

      Ni saknar förstånd i göra det goda.

I er dåraktighet: äger förblindade ögon:

    o-hörsamma öron för sanningen.

Dåraktigt folk söker inte vishetens ord.

 

Jeremia bok. 5:22.

 

22.  #Skall ni inte frukta mig, säger Herren,

skall ni inte darra inför mig som gjorde sanden

      till en gräns för havet, en evig spärr som

inte kan genombrytas: bränningarna dånar,

     men förgäves, vågorna brusar, men hejdas där#.

 

Varför ska ni inte leva i Gudsfruktan,

      säger Herren.

Skall ni inte visa respekt inför mitt heliga ansikte.

     Likt sanden som jag skapade för vara gränsen

havets vatten.

     Sandens uppgift: vara evig spärr mot vattnets

styrka.

        

Jeremia bok. 5:23.

 

23.  #Men detta folk är vrångt och trotsigt,

de lämnade mig och gick#.

 

Detta vrånga upproriska släktet övergav mig

    min faders-kärlek: gick i o-tacksamhet bort

från mig.

 

Jeremia bok. 5:24.

 

24.  #De tänkte aldrig:

"Vi måste frukta Herren, vår Gud, han som

       ger regn i rätt tid, både höstregn och vårregn,

och tryggar våra skördetider"#.

 

Aldrig de tänkte orden:

      Vi måste leva i gudsfruktan, Herren är vår Gud.

Vi förtröstar på honom inte på våra stumma

    avgudar.

Han som välsignar våra liv med frukt-bart regn.

      Vilket kommer i rätt tid.

Både som höst och vårregn.

        Vilket ger oss trygghet få skörda riklig

skörd under skörde-tiden.

 

Jeremia bok. 5:25.

 

25.  #Nu har era brott rubbat denna ordning,

era synder har berövat er detta goda#.

 

Era upproriska lag-brott förstört välsignelsens

     ordning i skapelsen.

För era synders skull berövat er på 

     välsignelsens goda skördar.

 

Jeremia ok. 5:26.

 

26.  #Ty i mitt folk finns onda män, som fågelfängare binder sina nät och gillrar fällor

       för att fånga människor#.

 

Ibland mitt folk finns främmande onda män.

       Likt fågelfängarens listigt ihop-bundna nät

gillrar onda fällor för att göra människor

     till sina fångar.

 

Jeremia bok. 5:27.

 

27.  #Som korgen fylls av fåglar är deras hus

fyllda av svek.

       Därför har de blivit mäktiga och rika#.

 

Likt an-gripares förråd fyllda av döda fåglar.

     är de gudlösa hus fyllda av sveket.

 

Jeremia bok. 5:28.

 

28.  #Skinande feta.

Det finns ingen gräns för deras ondska, de dömer

inte rättvist, de driver inte den faderlöses sak

      till seger och hävdar inte den fattiges rätt#.

 

Njuter i sina köttliga begär.

      De frossar i sin ondska.

Dömer o-rättvisa domar.

       Visar sin o-barmhärtighet mot den

faderslöses rättigheter.

      Försvara inte den fattiges rättigheter.  

 

Jeremia bok. 5:29.

 

29.  #Skall inte jag straffa dem för detta?

säger Herren.

     Skall jag inte utkräva hämnd på ett sådant

folk?#.

 

För vad de har gjort i sin avfällighet:

   skall jag inte bestraffa dem?

Skall jag inte utkräva vedergällning för deras

      gärningar?

 

Jeremia bok. 5:30.

 

30.  #Fasansfulla och skrämmande ting sker

i landet#.

 

Jeremia bok. 5:31.

 

31.  #Profeterna profeterar lögner, och prästerna

styr efter deras råd.

       Och så vill mitt folk ha det.

Men vad skall ni göra när det blir slut på detta?#.  

 

Mitt folk valt lögnaktiga profeter: vilka talat

      i mitt namn.

Förblindade av lögnens profeter sätter prästerna

      sin tilltro till falska profet-ord.

När min dom kommer över all gudlöshet:

     vad skall ni då göra med era liv?

 

 

       

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards