Direktlänk till inlägg 25 januari 2020

HOSEA BOK. 13:1-15. EFRAIMS AVGUDADYRKAN STRAFFAS MED DÖDEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 januari 2020 12:44

HOSEA BOK. 13.1-15

 

EFRAIMS AVGUDADYRKAN SKALL STRAFFAS

 

    MED DÖDEN.

 

Hosea bok. 13:1.

 

1.  #När Efraim talade bävade man, han var en furste i Israel.

      Men han drog på sig skuld genom Baal och

han dog#.

 

Under Efraiams furste-tid: när han talade var 

      skräckslagna för hans ord.

I sitt övermod drog syndens döds-straff över sitt liv:

        tillbad Baals-guden.

 

Hosea bok. 13.2

 

2.  #Nu fortsätter de att synda.

De har gjort sig gudabilder, gjort avgudar av sitt

       silver efter bästa förmåga, hantverkares

alster allihop.

    Till dem skall ni offra, säger de.

Människor kysser kalvar!#.

 

Fortsätter sitt syndfulla liv.

       Gjort sig guda-bilder vilka de tillbad.

Handgjorda avgudar av eget silver.

         Till vilka de offrar; säger de.

 

Hosea bok. 13:3.

 

3.  #Därför skall de bli som morgondimman,

dagg som snabbt försvinner, agnar som blåser bort

       från tröskplatsen, rök ur ett fönster#.

 

I sin avgudadyrkan blir de som morgon-dimman:

     äger dåraktigt förstånd.

Vilket kan jämföras daggens försvinnande inför

    solens varma sol-strålar.

Likt fåfängliga tankar som agnar för vinden.

       

Hosea bok. 13:4.

 

4.  #Men jag är Herren, din Gud, ända från Egypten.

Du känner ingen annan Gud än mig, ingen kan

     rädda utom jag#.

 

Jag är Herren, din Gud.

        Är det ända från uttåget från Egypten.

Du vet det: finns ingen annan Gud än mig.

      Jag är er ende räddare.

 

Hosea bok. 13:5.

 

5.  #Det var jag som vallade dig öknen, torkans land#.

 

Jag var med er i öknen: ett upptorkat land.

 

Hosea bok. 13:6.

 

6.  #När de betade av blev mätta, de blev mätta

och övermodiga, och därför glömde de mig#.

 

I er hunger gav er mättnad.

       I er förmätenhet blev o-tacksamma.

Ert över-modiga hjärta gjorde ni förkastade mig.

 

Hosea bok. 13:7.'

 

7.  #De blev jag som ett lejon mot dem, jag lurar

som en leopard vid vägen#.

 

Er förkastelse av mig gjorde mig till ett lejon

     mot er.

 

Hosea bok. 13:8. 

 

8.  #Jag kommer emot dem som en björn som mist

sina ungar och river upp deras bröstkorg.

      Där slukar jag dem som en lejoninna,

ett vilddjur som sliter dem i stycken#.

 

Min vrede mot ert övermod: gör mig lik

     björningan när hon förlorat sina ungar.

Vedrgäller dem: likt lejoninnans argsinta beteende.

 

Hosea bok. 13:9. 

 

9.  #Jag förgör dig, Israel!

Vem kan hjälpa dig?#.

 

Förgör dig, Israels för dina synders skull!

       Vem kan vara din hjälp mot min vrede.

 

Hosea bok. 13:10.

 

10.  #Var är nu din kung, han som skulle rädda dig?

Var är alla dina furstar, de som skulle härska

     över dig?

Och du som sade: "Ge mig kung och furstar!"#.


Var är kungen som skulle vara vår räddare.

     Alla furstar som skulle härska över dig.

Du sade: Vi har behov av en kung och furstar! 

 

Hosea bok. 13:11.

 

11.  #I vrede ger jag dig kungar, och i raseri tar

jag bort dem#.

 

I min vrede ger jag dig kungar.

     I min vredes raseri låter jag dem fly från er.

 

Hosea bok. 13:12.

 

12.  #Efraims brott bevaras, jag har hans synd i förvar#.

 

Efraims lag-brott finns bevarade i mitt hjärta.

       Hans synd har jag inte glömt.

 

Hosea bok. 13:13.

 

13.  #När födslovärkarna sätter in är han ett

oförståndigt barn:

     när tiden är inne är det inte framme vid öppningen#.

 

Hans dåraktiga tänkande kan jämföras med

       kvinnansfödslo-värkar.

 

Hosea bok. 13:14.

 

14.  #Skulle jag lösa dem ur dödsrikets grepp,

skulle jag befria dem från döden?

     Död, kom med din pest!

Dödsrike, kom med din farsot!

     Min medkänsla är borta#.

 

Ska jag visa min godhet mot detta avguda-folk!

     Skulle jag vilja befria dem från döden?

Du, död låt dem tillhöra dig.

      

Hosea bok. 13:15.

 

15.  #Bäst han blomstrar bland sina bröder skall östanvinden komma, Herrens vind blåsa upp

     från öknen.

Då torkar hans brunn, då sinar hans källa.

      Hans skatter skall rövas, alla hans dyrbarheter#. 

 

Herrens varma vindar blåser upp från öken-sanden:

        uttrorkad hans vattenrika brunnar.

Hans dyrbara skatter blir bortrövade.

 

 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards