Direktlänk till inlägg 5 november 2019

PREDIKAREN. 6:10-11. 7:1-30. LYCKA OCH OLYCKA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 5 november 2019 15:43

PREDIKAREN. 6:10-11.

 

PREDIKAREN. 7:1-30.

 

LYCKA OCH OLYCKA.

 

¤Predikaren. 6:10.

 

10.  #Allt som finns till har redan fått sitt namn,

och människans lott är bestämd.

        Hon kan inte gå till rätta med den som 

är starkare#.

 

Människan svagare i sin mänskliga kraft än skapare

     sin allmakt.

Människans liv förutbestämd. 

    

¤Predikaren. 6:11.

 

11.  #Ju fler ord, desto större tomhet.

vad  gagnar det människan?#.

 

Flera uttalade ord väger lätt på livets våg.

      Fåordiga talade ord väger tungt på livets våg.

 

¤Predikaren. 7:1.

 

1.  #Vem vet som är gott för människan i livet,

de dagar det tomma livet varar, de dagar hon

        lever lik en skugga?

Och vem kan säga en människa vad som kommer

       efter henne under solen?#.

 

Livets tomma dagar jämförs med likt

    livets följande skugga.

 

¤Predikaren. 7:2.

 

2.  #Gott rykte bättre än rökelse och dödsdagen bättre än födelsens dag#.

 

Gott vittnesbörd bättre rökelse.

       Inför livets  tomma dagar: dödsdagen

bätttre än människans födelsedag.

 

¤Predikaren. 7:3.

 

3.  #Bättre gå till sorgeshus än till gästabud.

   Vad som är slutet för envar må alla levande betänka#.

 

¤Predikaren. 7:4.

 

4.  #Bekymmer bättre än skratt.

Fast minen är mörk kan sinnet vara ljust#.

 

¤Predikaren. 7:5.

 

5.  #De visa är helst i sorgens hus, dårarna

i glädjens#.


¤Predikaren. 7:6.

 

6.  #Bättre klandras av en vis än lovsjungas

av en dåre#.

 

Bättre bli tillrättavisad av vis människan än

      lovsjungad av dårens tunga.

 

¤Predikaren. 7:7.

 

7.  # Ty som törnrisets knastrande under

kitteln, så är dårens skratt.

       Även detta är  tomhet#.

 

Dårens  skratt idel tomhet.

    Dårens skrat likt torra törnrisets knastrande ljud

under uppvärmd kittel.

 

¤Predikaren. 7:8.

 

8.  #Hot fördummar den vise, förståndet

förmörkas av mutor#.

 

Hotfulla ord fördummar den vise.

           Mutor vilseleder förståndet in i

falskhetens hjärta.

 

¤Predikaren. 7:9.

 

9.  #Slutet bättre än början, tålamod bättre

än högmod#.

 

Livets tålamod bättre än högmodets skadliga

    smärta och lidande.

 

¤Predikaren. 7:10.

 

10.  #Var inte snar till vrede, vreden bor

i dårars bröst#. 

 

Ge inte inte vreden något tillfälle: bättre 

  vara saktmodig.

Vreden tillhör dåren.

      Saktmodet tillhör den vise.

 

¤Predikaren. 7:11.

 

11.  #Säg inte:

"Varför var det bättre förr?"

         Det är inte av vishet som man frågar så#.

 

Säg inte i ord:

      Varför var livet bättre för innan mitt

liv visheten.

     Utifrån visheten frågar man inte så. 

 

¤Predikaren. 7:12.

 

12.  #Vishet är lika bra som förmögenhet,

en förmån för dem som ser solen#.

 

Äga visheten jämförs med livets förmögenhet.

 

¤Predikaren. 7:13.

 

13.  #Vishet ger skydd liksom pengar ger skydd,

men att äga vishet ger mer:

       den räddar den vises liv#.

 

Vishetens beskydd likt pengars skydd.

       Äga visheten ger större beskydd än

pengars värde.

      Visheten vises räddning.

 

¤Predikaren. 7:14.

 

14.  #Se på vad Gud har gjort:

vem kan göra rakt vad han har gjort krokigt?#.

 

Var tacksam för Gud som skaparen.

        Vem har samma skaparförmåga som skaparen.

Förändra det raka han gjort till bli krokigt.

 

¤Predikaren. 7:15.

 

15.  #På lyckans dag skall du vara lycklig,

och på olyckans dag skall du tänka så:

        Gud har gjort även denna dag,

och människan har inget att klandra honom för#.

 

Låt lyckans dag vara välsignad.

      På livets o-lycksdag: låt tanken tänka:

Gud skapat både lyckans och o-lyckans dag.

     

¤Predikaren. 7:16.

 

16.  #I detta flyktiga liv har jag sett att rättfärdiga

går under trots sin rättfärdighet, att onda

       lever länge trots sin ondska#.

 

Livets vacklande: har de rättfärdiga fallit

      för o-rättfärdigheten.

De ondsinta lever länge i sina ondskefulla

       gärningar. 

 

¤Predikaren. 7:17.

 

17.  #Var inte alltför rättfärdig, och visa dig inte

alltför klok. Varför skulle du vålla ditt eget

      fördärv?#.

 

Låt inte själv-rättfärdigheten bli Herre:

     bli räddad från självisk klokhet.

Vilket gör  ditt liv fördärvligt.     

 

¤Predikaren. 7:18.

 

18.  #Var inte alltför ond, och var inte dåraktig.

Varför skull du dö i förtid?#.

 

Var vaksam inför dårskapens liv: 

    Ondsint liv dåraktigt liv.

Vilket förkortar livet. 

 

¤Predikaren. 7:19.

 

19.  #Bäst är att hålla fast vid det ena utan att 

släppa det andra: den som fruktar Gud lyckas 

        med bådadera#.

 

Gudsfruktan väljer med båda-deras liv.

 

¤Predikaren. 7:20.

 

20.  #För den vise är visheten ett bättre värn än 

tio mäktiga män i staden#.

 

Vises vishet bättre försvar än tio mäktiga

      män i staden.

 

¤Predikaren. 7:21.

 

21.  #Men det finns ingen rättfärdig på jorden

som alltid gör det goda och och aldrig syndar#.

 

Ingen rättfärdig lever på jorden:

        Som lever syndfritt liv.

  

¤Predikaren. 7:22.

 

22.  #Bry dig inte om allt som sägs.

Då hör du inte när din tjänare förbannar dig#.

     

Låt dövörat vara Herre.

        Vilket beskyddar dig din själ 

från din tjänares förbannande ord.

 

¤Predikaren. 7:23.

 

23.  #Många gånger ----- det vet du själv ----- har

också du förbannat andra#.

 

Rannsakar du dig själv: vet du hur många gånger

      i livet: du förbannat din nästa.

 

¤Predikaren. 7:24.

 

24.  #Allt detta har jag prövat med vishetens hjälp.

Jag sade: 

     Jag vill vinna vishet ----- men den låg långt 

utom räckhåll#.

 

Allt vad jag prövat i mitt liv prövats med

      vishetens hjälp.

Jag sade i mitt hjärta:

         Jag vill vinna vishet: visa ord.

 

¤Predikaren. 7:25.

 

25.  #Utom räckhåll ligger det som varit,

djupt, djupt  ----- vem kan finna det?#.

 

¤Predikaren. 7:26.

 

26.  #Jag föresatte mig nu att undersöka och 

utforska, att söka visheten och meningen.

      Jag insåg att ondska är oförnuft

och dåraktiga handlingar vanvett#.

 

Jag beslöt mig för att söka visheten:

         Genom den undersöka utforska livets

lycka och o-lycka.

       Vilket gav mig förstånd till:

Onskans o-förnuftig dåraktig i sina handlingar. 

 

¤Predikaren. 7:27.

 

27.  #Detta har jag funnit: bittrare än döden

är kvinnan, hon är en snara, hennes hjärta är

       ett nät, hennes armar är bojor.

Den som behagar Gud kommer undan,

       men syndaren blir hennes fånge#.

 

Jag funnit: kvinnan bittrare än döden.

      En livets snara.

Hennes hjärta ett utlagt nät.

       Hennes armar likt bojor.

Den som behagar Gud undkommer henne.

     Syndaren blir fångad av henne. 

 

¤Predikaren. 7:28.

'

28.  #Se här vad jag har funnit, säger Predikaren,

då jag har lagt det ena till det andra för att

     finna meningen#.

 

Jag har funnit detta säger Predikaren:

       Jämfört det ena livet med det andra:

för att finna livets mening.

         

¤Predikaren. 7:29.

 

29.  #Något sökte jag ständigt förgäves:

en enda människa fann jag bland tusen,

       men aldrig var det en kvinna#.

 

Innan jag förgäves sökte i livet:

       En enda människa fann jag bland tusen:

aldrig fanns det en kvinna där. 

 

¤Predikaren. 7:30.

 

30.  #Detta är vad jag kom fram till:

Gud gjorde människan enkel och rak, men hon 

      hittar på alla möjliga konster#.

 

Gud i sin vishet gjorde människa livsväg enkel

    rak i all följa rättfärdighetens vishet.

Men i sitt syndfulla liv: valde hon livets

   onda påhittliga levnadssätt.   

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards