Direktlänk till inlägg 10 oktober 2019

PSALTAREN. PSALM. 116:1-19 LOVSÅNG FÖR RÄDDNING UR DÖDSFARA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 oktober 2019 05:34

PSALTAREN. PSALM. 116:1-19.

 

Psalm. 116:1.

 

1.  #Jag älskar Herren, ty han hört min 

bön om förskoning#.

 

Älskar Herren: visat sin kärlek godhet mot

     mig: besvarat min bön om förskoning. 

 

Psalm. 116:2.

 

2.  #Han lyssnade till mig när jag ropade#.

 

Lyssnade på mitt bönerop om hjälp i nöden.

 

Psalm. 116:3.

 

3.  #Dödens snaror omgav mig,

dödsrikets fasor nådde mig, jag var i nöd

     och förtvivlan#.

 

Dödens o-barmhärtiga snaror omgav mitt liv.

      Dödsrikets fasor träffade mig.

Var i mitt livs nöd och förtvivlan.

 

Psalm. 116:4.

 

4.  #Jag åkallade Herren:

Herre, rädda mitt liv!#.

 

I min själsnöd och hjärtats förtvivlan:

     Åkallade Herren.

Herre, var min räddare!

 

Psalm. 116:5.

 

5.  #Herren är nådig och barmhärtig,

vår Gud är barmhärtig#:

 

Herren är mig nådig barmhärtig.

       Vår Gud visar sin barmhärtighet.

 

Psalm. 116:6.

 

6.  #Herren bevarar de oskyldiga, jag var

hjälplös, och han räddade mig#.

 

Herren älskar de o-skyldiga.

      Jag kände mig hjälplös.

I min hjälplöshet räddade du mig.     

 

Psalm. 116:7.

 

7.  #Kom till ro, min själ, Herren har varit

god mot mig#.

 

Min Själ låt dig komma till rons vila.

     Herren har visat sin godhet mot mig.

 

Psalm. 116:8.

 

8.  #Han räddade mig från döden, mitt öga från tårar, min fot från att snava#.

 

Var min räddare från dödens makt.

     Mitt öga från fyllas med sorgetårar.

Min fots steg från att skada sig.

      

Psalm. 116:9.

 

9.  #Jag får vandra inför Herren i de levandes

länder#.

 

Får vandra inför Herren: i de levandes länder.

 

Psalm. 116:10.

 

10.  #Jag trodde att jag skulle gå under,

jag plågades svårt#.

 

I min döds-fara trodde jag skulle mista livet. 

       Plågades svårt avv döds-ångest.

 

Psalm. 116:11.

 

11.  #Och tänkte i min oro:

Alla människor sviker#.

 

Tänkte i min innersta oro: alla människor 

     överger mig.

 

Psalm. 116:12.

 

12.  #Hur skall jag återgälda Herren

alla hans välgärningar mot mig?#.

 

Hur skall tacksamt gottgöra Herren för

    alla hans välgärningar mot mig.

 

Psalm. 116:13.

 

13.  #Jag lyfter räddningens bägare

och åkallar Herren#.

 

Lyfter räddningens bägare i åkållan inför Herren.

 

Psalm. 116:14.

 

14.  #Jag vill infria mina löften till Herren

inför hela hans folk#.

 

Villig infria mina givna löften till Herren.

      Inför hela hans utvalda folk.

 

Psalm. 116:15.

 

15.  #De trognas liv är dyrbart

i Herrens ögon#.

 

De trognas liv dyrbara i Herrens ögon.

 

Psalm. 116:16.

 

16.  #Herre, jag är din tjänare,

bara din tjänare, din tjänarinnas son,

     du har lossat mina bojor#.

 

Jag, Herre, din tjänare.

     Din tjänare: din tjänarinnas son.

Lossat mina dödliga bojor.

 

Psalm. 116:17.

 

17.  #Jag vill frambära tackoffer åt dig,

jag vill åkalla Herren#.

 

I tacksamhet frambära tackoffer åt dig.

      Villigt åkalla Herren.

 

Psalm. 116:18.

 

18.  #Jag vill infria mina löften till Herren

inför hela hans folk#.

 

Psalm. 116:19.

 

19.  #På förgårdarna till Herrens tempel,

inne i Jerusalem.

     Halleluja!#.

 

Villgt infria mina löften till Herren:

på förgårdarna till Herens heliga tempel.

     Herrens tempel inne i Jerusalem.

    

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards