Direktlänk till inlägg 10 oktober 2019

PSALTAREN. PSALM. 118:1-29. TACKSAMHET FÖR HERRENS HJÄLP.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 oktober 2019 05:34

PSALTAREN. PSALM. 118:1-29.

 

TACKSAM FÖR HERRENS HJÄLP.

 

Psalm. 118:1.

 

1.  #Tacka Herren, ty han är god,

evigt varar hans nåd#.

 

Tacksam för hans godhet.

    Hans nåd är av evighet.

 

Psalm. 118:2.

 

2.  #Sjung, du Israels folk: evigt varar hans nåd#.

 

Du, Israels folk, lovsjung Herren.

    Hans nåd: evig. 

 

Psalm. 118:3.

 

3.  #Sjung, du Arons ätt: evigt varar hans nåd#.

 

Du, Arons ätt: lovsjung honom.

      Hans nåd varar för evigt.

 

Psalm. 118:4.

 

4.  #Sjung, ni som fruktar Herren, evigt varar

hans nåd#.

 

Ni, gudfruktiga lovsjung Herren.

      För evigt varar hans nåd.

 

Psalm. 118:5.

 

5.  #Jag ropade till Herren i mitt trångmål.

Herren svarade, han förde mig ut i frihet#.

 

I min nöds trångmål: ropade till Herren.

      Han besvarade mig: 

Gjorde mig fri från mitt betryck.

 

Psalm. 118:6.

 

6.  #Herren är med mig ----- jag har ingenting

att frukta: vad kan människor göra mig?#.

 

Har min trygghet i Herren.

     Behöver inte leva i rädsla för fienden.

Människor kan inte skada mig.

     Låter mig inte vara förslavad av människo-fruktan.

 

Psalm. 118:7.

 

7.  #Herren är med mig, han hjälper mig,

jag skall triumfera över mina fiender#.

 

Herren min hjälpare i nöden.

      Hjälper mig: skall triumfera över mina fiender.

 

Psalm. 118:8.

 

8.  #Det är bättre att ty sig till Herren än

att lita på människors hjälp#.

 

Bättre ha sin tilltro till Herrens hjälp än

      lita på människors hjälp.

 

Psalm. 118:9.

 

9.  #Det är bättre ty sig till Herren än

att lita på mäktiga män#.

 

Bättre han sin förtröstan till Herrens hjälp

    än lita på världens mäktiga styresmän.

 

Psalm. 118:10.

 

10.  #Jag var kringränd av främmande folk,

men jag höll dem från livet med Herrens hjälp#.

 

Vara omgiven av främmande folk:

      men blev bevarad från dem med Herrens hjälp.

 

Psalm. 118:11.

 

11.  #Jag var kringränd på alla sidor,

men jag höll från livet med Herrens hjälp#.

 

Jag var i min nöd omsluten på alla sidor 

    av fienden.

Herrens hjälp var mitt beskydd mot dem.

 

Psalm. 118:12.

 

12.  #De kringrände mig som en bisvärm

men slocknade som eld i törne.

     Jag höll dem från livet med Herrens hjälp#.

 

Omringade mig likt flygande anfallande bisvärmar.

      Deras liv togs ifrån dem.

Med Herrens tacksamma hjälp blev fri från dem.

 

Psalm. 118:13.

 

13.  #De trängde mig hårt, var nära att falla,

men Herren kom mig till hjälp#.

 

De förtyckte mig: var nära falla i deras händer.

      I mitt lidande: var Herren där till

min hjälp. 

 

Psalm. 118:14.

 

14.  #Herren är min kraft och mitt värn,

han blev min räddning#.

 

Herren min kraftkälla mitt försvar.

     Min räddare från fienden.

 

Psalm. 118:15.

 

15.  #Hör hur segerropen skallar,

jubel stiger från de trognas läger:

     Herrens hand har visat sin kraft#.

 

Hör segerropen över fienden.

     Jubel-ropet stiger från de trognas lägerplats.

Herrens stridande allmakts hand visat sig

    synligt ibland dem.

 

Psalm. 118:16.

 

16.  #Herrens hand är höjd till seger,

Herrens hand har visat sin kraft#.

 

Herrens allmakts hand upphöjd till seger.

      Hans hand visat sin kraftfulla styrka.

 

Psalm. 118:17.

 

17.  #Jag skall inte dö, jag skall leva och vittna

om Herrens gärningar#.

 

Jag skall få leva.

       Berätta frimodigt om Herrens gärningar.

 

Psalm. 118:18.

 

18.  #Hårt har Herren tuktat mig, men han

gav mig inte i dödens våld#.

 

Den Herren älskar den agar han.

     Vilket bevarat mig från dödens våld.

Döden o-barmhärtig i vad den gör.

 

Psalm. 118:19.

 

19.  #Öppna för mig rättfärdighetens portar!

Jag vill gå in och tacka Herren#.

 

Öppna upp för mig rättfärdighetens vida portar.

      Jag leva i din rättfärdighet.

Visa min tacksamhet få leva i din rättfärdighet.

 

Psalm. 118:20.

 

20.  #Här är Herrens port, här får hans

trogna gå in#.

 

Herrens port +++ rättfärdighetens port.

     Till vilka hans trogna är välkomna. 

 

Psalm. 118:21.

 

21.  #Jag tackar dig för att du hörde min bön

och blev min räddning#.

 

Villig tacka dig för du lyssnade på mitt bönerop.

       Du, blev min räddare.

 

Psalm. 118:22.

 

22.  #Stenen som husbyggarna ratade

har blivit en hörnsten#.

 

Hörnstenen Jesus Kristus vilken håller ihop

       Kristi levande kropp.

 

Psalm. 118:23.

 

23.  #Detta är Herrens eget verk,

det står för våra ögon som ett under#.

 

Kristi kropp hans eget fullbordade verk.

     I människorsögon ses som ett underverk.

 

Psalm. 118:24.

 

24.  #Detta är dagen då Herren grep in.

Låt oss jubla och vara glada!#.

 

Tillåta oss själva få jubla vid Herrens

     barmhärtiga ingripande.

Herrens hjälp ger glädjefyllt hjärta. 

 

Psalm. 118:25.

 

25.  #Herre, hjälp oss!

Herre, ge framgång!#.

 

Bönen: hjälp oss i vårt förtryck från fienden.

       Herren, ger oss framgång i vad vi gör.

 

Psalm. 118:26.

 

26.  #Välsignad den som kommer i

Herrens namn!

     Vi välsignar er från Herrens hus#.

 

Från Herrens hus kommer välsignelsen.

      När Herrens namn leder våra liv:

vilket välsignar dem.

 

Psalm. 118:27.

 

27.  #Herren är Gud.   Han gav oss ljus.

Ordna er till procession, med kvistar i händerna,

     ända till altarets horn!#.

 

Herren den ende Guden.

       Han ljusets Gud. Ursprungets ljus.

Ordna era liv till högtidlig tillbedjan.

     Med kvistar i händerna till altarets horn.

 

Psalm. 118:28.

 

28.  #Du, är min Gud, jag vill tacka dig.

Min Gud, jag vill höja ditt lov#.

 

Du, min ende Gud.

         Vill visa min tacksamhet inför dig.

Min Gud, vill upphöja ditt lov. 

 

Psalm. 118:29.

 

29.  #Tacka Herren, ty han är god,

evigt varar hans nåd#.  

 

Tacksamt hjärta, tacka Herren.

       För hans Guds godhets skull.

För evigt varar hans nåd.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards